HeaderAD

5 tips för att utveckla din trailteknik inför våren

Fördelarna med att förbättra din trailteknik är främst att du orkar längre, kan ta dig fram snabbare och kan springa mer avslappnat och njuta av din omgivning.  Många lopp idag genomförs på varierade underlag med allt från helt obanand terräng till fastare underlag. Här ger vi fem tekniktips inför barmarkssäsongen.

1. Variera underlag


Förlägg dina träningspass i olika terrängavsnitt. Förutom den ”vanliga” löpningen längs motionsspår och vägar behöver du även öva på att ta dig fram på steniga stigar, spänger, myrmark, och lera i såväl med- som motlut. Genom att söka upp dessa partier kommer ditt flyt att forcera den mer eländiga terrängen succesivt att utvecklas. Om du inte har svårt att träna i dessa partier under vintern, kan det vara smart att börja några pass i lågt tempo när barmarken kommer, för att sedan successivt öka upp intensiteten även i dessa partier.

2. Hitta ”trailsteget”

Ju mer tid och träning du förlägger i obanad terräng, desto snabbare kommer du att utveckla ditt steg i terrängen. Försök att hålla ett tempo där du kan springa avslappnat och inte spänna dig, men utmana även dig själv med jämna mellanrum i att springa partier i högre fart i intervallform när du kommit igång med några pass. I knixiga partier kan det vara fördelaktigt att ta kortare steg/fler steg, för att minska belastningen på knän och höfter. Men ju mer van du blir att springa trail skall du sträva efter att springa med flyt och du kommer att känna dig smidig i terrängen oavsett om det är uppför, utför eller platt! Använd gärna armarna för att hjälpa till att hålla balansen, inte minst i utförslöpningar.

3. Behåll ditt fokus

Traillöpning kräver också att du är fokuserad på var du sätter ner fötterna för att undvika fotstukningar eller att springa in i grenar och träd. Om du springer länge kan det vara extra viktigt att tänka på detta i slutet av passet då trötthet, mindre påfyllda energi- och vätskereserver kan påverka koncentrationsförmågan.

4. Filma ditt löpsteg

Idag är det så enkelt att ha med sig kameran på passet och filma ditt sätt att ta sig fram i terrängen. Titta själv och bedöm eller ta hjälp en ev utbildad löpcoach för att få feedback. Testa igen efter någon vecka och se om det skett förändringar.

5. Träna trail ihop med andra

För många blir det enklare att ta sig ut på nya stigar och i skogen genom att springa ihop med andra. I flera svenska städer finns idag löpargrupper som fokuserar på traillöpning. Dessa leds ofta av erfarna instruktörer med goda kunskaper om trailteknik och kan ge dig individuell feedback. Här kan du hitta en lista på trailgrupper i flera svenska städer som du kan träna ihop med.

Jonas Buud, tidigare världsmästare i 100 km och 8 ggr i rad vinnare av Swiss Alpine Marathon har definitivt utvecklat en energisnål teknik för att ta sig fram i olika terrängavsnitt. Foto: Sven Alexandersson.

Liknande inlägg

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

X