HeaderAD

Så förbättrar du din trailteknik under 2016

För att bli en bra traillöpare måste du förbereda dig för många typer av underlag, speciellt om du vill bemästra alla trail- och fjällopp som väntar dig under säsongen. Fördelarna med att utveckla din trailteknik är främst att du orkar längre, kan ta dig fram snabbare och kan springa mer avslappnat och njuta av din omgivning. Här listar vi fyra stycken tips som kan få dig att utvecklas löptekniskt som traillöpare. 

Ludvig_Åhlund

Sök upp alla möjliga underlag att springa i. Våga till och med lämna stigen och snöpulsa, klafsa i en myr eller hoppa mellan stenblock.

Variera underlag


Försök att förlägga dina träningspass i varierad terräng. Förutom den ”vanliga” löpningen längs motionsspår och vägar behöver du även öva på att ta dig fram på steniga stigar, spänger, myrmark, och lera i såväl med- som motlut. Genom att söka upp dessa partier kommer ditt flyt att forcera den mer eländiga terrängen succesivt att utvecklas. Om du inte har svårt att träna i dessa partier under vintern, kan det vara smart att börja några pass i lågt tempo när barmarken kommer, för att sedan successivt öka upp intensiteten även i dessa partier.

Hitta ”trailsteget”

Ju mer tid och träning du förlägger i obanad terräng, desto snabbare kommer du att utveckla ditt steg i terrängen. Försök att hålla ett tempo där du kan springa avslappnat och inte spänna dig, men utmana även dig själv med jämna mellanrum i att springa partier i högre fart i intervallform när du kommit igång med några pass. I knixiga partier kan det vara fördelaktigt att ta kortare steg/fler steg, för att minska belastningen på knän och höfter. Men ju mer van du blir att springa trail skall du sträva efter att springa med flyt och du kommer att känna dig smidig i terrängen oavsett om det är uppför, utför eller platt! Använd gärna armarna för att hjälpa till att hålla balansen, inte minst i utförslöpningar.

marika_sundin

Med en förbättrad trailteknik kommer du kunna springa mer energisnålt, mer avslappnat och njuta mer av din vistelse i naturen.

Var fokuserad

Traillöpning kräver också att du är fokuserad på var du sätter ner fötterna för att undvika fotstukningar eller att springa in i grenar och träd. Om du springer länge kan det vara extra viktigt att tänka på detta i slutet av passet då trötthet, mindre påfyllda energi- och vätskereserver kan påverka koncentrationsförmågan.

Träna trail ihop med andra

För många blir det enklare att ta sig ut på nya stigar och i skogen genom att springa ihop med andra. I flera svenska städer finns idag löpargrupper som fokuserar på traillöpning. Dessa leds ofta av erfarna instruktörer med goda kunskaper om trailteknik och kan ge dig individuell feedback.

 

FMSStandardHead

Liknande inlägg

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

X