Jag har en plan.

Vad är er plan så här över vinterhalvåret? Alltså träningsmässigt. Min är att springer jag 2-3 gånger i veckan så ska jag vara nöjd. Jag vet med mig att om jag skulle planera för mer och med tanke på att jag alltid bara springer ute så kommer jag bara bli frustrerad och irriterad och känna mig missnöjd och till och med misslyckad ibland. För vädergudarna kan jag inte styra över. Hur mycket jag än vill. Jag har kommit till ro med den tanken- det är utanför min kontrollerade Stenbocksmakt. Så jag har lärt mig att finna tröst i det faktum att 2-3 gånger i veckan är tillräckligt för att behålla en god form. Och jag tycker nog att det är något vi alla ska påminna oss om ibland. Det är så lätt att man vill behålla sommarfarten och takten i träningen men under vinterhalvåret kommer det komma hinder som du bara måste acceptera. Det där är ju också väldigt personligt. En del av er kanske är jättebra på att swisha fram över is eller liknande. Jag vet med mig att är det lite is på marken eller otäck frost- ja, då är det bäst för mig att inte ge mig ut på någon löprunda. För jag vet att jag kommer spänna mig och risken för skada är betydligt större. Och skador vill vi ju definitivt inte ha- då blir man ju verkligen hindrad från sitt nöje och kan inget annat än att ta det lugnt.
Likaså längden på mina rundor försöker jag att inte planera. Nu i och med min skada som finns kvar lite grann av så vet jag att 3x5km- rundor i veckan är helt ok. Kör jag mer än 5 så får jag vara försiktig. Det är nämligen inte 100% säkert att min höft kommer tillåta mig mer annars. Och resultatet av det är kanske att det får bli en vecka utan löpning helt. Nä- det är inte bra.
Men jag försöker att inte misströsta. Är man van löpare så kan 5 km inte låta så långt. Men det handlar ju lite om vad du gör under de där kilometrarna och vad du får ut av dem. Du kan ju köra lite sprint. Intervaller. Eller glöm distansen helt och hitta en bra backe och kör backträning. Jag har efter en tid kommit på det att det handlar ju inte om distansen eller tiden du håller på och kämpar. Det är ju vad du gör med den där tiden.

screen-shot-2016-11-25-at-8-35-51-am

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Stockholmsbaserad, nybliven mamma och backälskare. Tränar för att hålla sig stark och belyser hur en sund och vettig kosthållning påverkar prestationen och hälsan.

Född: 1981

Kontakt: [email protected]

Mål: Känna att jag är stark. Ge en vettig syn på kost och träning samt få folk att förstå hur härligt det är att hålla sig aktiv och känna kroppen jobba.

Motto: Träna för att hålla länge, såväl psykiskt som fysiskt.

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

lör26okt18:0020:00FeaturedNight Trail Run5 km, 10 km, 30 kmLandskap:Stockholm

lör02novalldayalldayFeaturedKullamannen Trail12 km, 22 km, 44 kmLandskap:Skåne

sön15maralldayFeaturedÅhus TrailRun5 km, 10 km, 21 kmLandskap:Skåne

sön15mar07:0015:00FeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

lör27junalldayalldayFeaturedBocksten TrailRun5 km, 12 km, 23 km, 46 kmLandskap:Halland

lör22aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:DalarnaAnmälanDeltagare

Senaste blogginläggen

  • Vi testar Icebugs sko NewRun! Bröderna Backa
    Läs mer
  • Kan jag kalla mig löpare? Malin Tidqvist
    Läs mer
  • Satsning på längdskidåkning i vinter! Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Träningsparadiset Lost Villa Fanny Ahlfors
    Läs mer
  • Drygt 2 veckor efter op. Fysparet
    Läs mer
  • Broken. Madelene Jansson
    Läs mer
  • Vardag Anna Carlsson
    Läs mer
  • Marviksdrömmen Niclas Bergqvist
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Löparresor med Trailrunning Sweden

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.Våra löparresor passar traillöpare på olika nivåer. Genom att erbjuda olika längder och hastigheter på löppassen, får både elitmotionären och den som mixar jogg med promenad sitt lystmäte. Alla får träning! För att få ut det bästa av resan är det dock bra om du orkar jogga ca 10 km.

uswe sandstone camp

Idre Fjällmaraton
buss & boende

previous arrow
next arrow
Slider

Trailrunning Sweden Store

Trailrunning Sweden Store är webbutiken som är helt specialiserad på en enda målgrupp - människor som älskar löpning i skog och berg. I Trailrunning Sweden Store har vi grejerna som höjer din traillöpning till nya sköna nivåer. Här hittar du bara det som gäller trailrunning. Vi har sållat bort allt annat. Här kan du känna dig trygg med att du får hjälp och råd från personer som verkligen kan traillöpning.

Specialist

trailskor

Löparkläder

kittad för äventyr

Ryggsäckar

Utmana mörkret

Pannlampor

Traillöparens alla

tillbehör

previous arrow
next arrow
Slider
X
X