Klara färdiga spring!

Löpning är enkelt. Jag säger inte bara så för att jag själv är löpare, utan faktum är att det är bara att snöra på sig skorna och faktiskt öka promenadtempot förbi powerwalk-tempot och vips så joggar du! Det behöver inte vara svårare än så. MEN jag möter dagligen personer som vill eller har börjat löpträna litegrann och upplever att det är så sjuuuukt jobbigt..? Jag kan inte förstå detta, eller jo självklart förstår jag och det måste ju personen ifråga också inse, att det kommer kännas flåsigt och muskulärt jobbigt, men varför outhärdligt jobbigt? JO för att alla ni som börjar löpträna springer för snabbt i början. Jag vet inte hur många förstagångs-löpare som jag verkligen har fått sakta ned tempot hos när vi sprungit tillsammans under våra PT-pass. De flesta verkar tro att ju snabbare man springer desto snabbare är det över, vilket stämmer till viss del, men inte om man vill bli uthållig och klara av att springa längre än 1km. För dem flesta nybörjarlöpare, som jag coachar är målet att klara av att springa mellan 5-10km relativt obehindrat. Inga problem säger jag, du orkar att promenera 5 km eller hur? Ja, tänk då att du bara ökar tempot litegrann så att du små-joggar några lyktstolpar, sedan går några lyktstolpar första kilometern och går resterande 4 km. Successivt vecka för vecka minskar du ”gå-tiden” och springer allt längre tid under första kilometern och till sist springer du hela kilometern och sedan längre och längre tid och fler kilometrar av din promenad. På så sätt hinner också kroppens leder och ligament med att bygga upp sig och du kan förhoppningsvis undvika nybörjarskador som exempelvis benhinneproblem. Det handlar om att börja jogga, inte springa, skillnaden på att gå och jogga är tillräckligt stor för att du ska få ut mesta möjliga träningseffekt oavsett jämfört med ursprungsläget att inte springa. Så enkelt! Alla som vill och har fysiska förutsättningar kan jogga, om dem verkligen vill, det finns inga ursäkter! Det kommer att ta emot och kännas jobbigt både fysiskt och psykiskt dem första löppassen, men alla ni som kommit steget längre och faktiskt joggar eller springer, vet att den där känslan av eufori och glädje övervinner allt! Alla löp-pass kanske inte är fantastiska och förvänta dig inte heller att du kommer att älska löpning bara för att du just har börjat springa. Vissa pass är svårmotiverade precis som allt annat här i livet, dem ska bara genomföras, medan andra pass kan kännas som man aldrig vill att dem ska ta slut. För mig är löpning så mycket mer än ”bara” träning. Jag som helst springer i skogen värderar känslan av frisk luft, naturupplevelser, mental återhämtning och uppladdning lika mycket som den fysiska påfrestningen i sig. Allt handlar inte alltid om prestation, det är bara du som driver din kropp och det är bara du som avgör hur snabbt/långsamt det ska gå. Fundera över vad löpningen har för syfte för just dig? Är det att klara en viss sträcka på en viss tid, är det för att hålla sig i form, gå ned i vikt etc. Vad är syftet? Medan du funderar, strunta i klockan, pulsen och prestationen, bara ut och spring och se vad som händer!

Idag har jag bloggpremiär här på Trailrunning Sweden, vilket känns såååå superskoj! 🙂 I morgon drar jag till Spanien och springer i bergen, ska bli så himla härligt! Jag anordnar träningsresa onsdag – söndag, så nästa inlägg befinner jag mig i Sitges 20 min från Barcelona och har antagligen avverkat morgonens första bergspass tillsammans med deltagarna.

Vi ses då 🙂 !

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

F.d. elitlöpare som älskar skogs/bergslöpning, då terrängen tar kommando och utmanar kroppen och hjärnan. Du som läsare får ta del av min aktiva vardag som PT, kostrådgivare, föreläsare och massageterapeut.

Född: 1984

Kontakt: [email protected]

Mål: Frisk, stark och uthållig i evighet!

Motto: Ingenting är omöjligt, du kan om du vill!

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

lör26okt18:0020:00FeaturedNight Trail Run5 km, 10 km, 30 kmLandskap:Stockholm

lör02novalldayalldayFeaturedKullamannen Trail12 km, 22 km, 44 kmLandskap:Skåne

sön15maralldayFeaturedÅhus TrailRun5 km, 10 km, 21 kmLandskap:Skåne

sön15mar07:0015:00FeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

lör27junalldayalldayFeaturedBocksten TrailRun5 km, 12 km, 23 km, 46 kmLandskap:Halland

lör22aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:DalarnaAnmälanDeltagare

Senaste blogginläggen

  • Vi testar Icebugs sko NewRun! Bröderna Backa
    Läs mer
  • Kan jag kalla mig löpare? Malin Tidqvist
    Läs mer
  • Satsning på längdskidåkning i vinter! Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Träningsparadiset Lost Villa Fanny Ahlfors
    Läs mer
  • Drygt 2 veckor efter op. Fysparet
    Läs mer
  • Broken. Madelene Jansson
    Läs mer
  • Vardag Anna Carlsson
    Läs mer
  • Marviksdrömmen Niclas Bergqvist
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Löparresor med Trailrunning Sweden

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.Våra löparresor passar traillöpare på olika nivåer. Genom att erbjuda olika längder och hastigheter på löppassen, får både elitmotionären och den som mixar jogg med promenad sitt lystmäte. Alla får träning! För att få ut det bästa av resan är det dock bra om du orkar jogga ca 10 km.

uswe sandstone camp

Idre Fjällmaraton
buss & boende

previous arrow
next arrow
Slider

Trailrunning Sweden Store

Trailrunning Sweden Store är webbutiken som är helt specialiserad på en enda målgrupp - människor som älskar löpning i skog och berg. I Trailrunning Sweden Store har vi grejerna som höjer din traillöpning till nya sköna nivåer. Här hittar du bara det som gäller trailrunning. Vi har sållat bort allt annat. Här kan du känna dig trygg med att du får hjälp och råd från personer som verkligen kan traillöpning.

Specialist

trailskor

Löparkläder

kittad för äventyr

Ryggsäckar

Utmana mörkret

Pannlampor

Traillöparens alla

tillbehör

previous arrow
next arrow
Slider
X
X