Hitta DITT mål och planera vägen dit

När du har gjort utvärderingen av din trailsäsong 2017, är det dags att sätta målen för nästa år. Tänk efter kring vad som motiverar dig och vad du verkligen skulle tycka vara roligt. Vilken ambitionsnivå är den rätta för dig? Vilka lopp verkar spännande? Botanisera i trailkalendern och hitta det där loppet som får det att pirra lite i magen!


Vilket mål du väljer att sätta upp avgör du själv utifrån dina förutsättningar. Ett mål ska vara realistiskt, du ska känna att du kan klara det om du förbereder dig på rätt sätt. Det ska kännas utmanande och lockande. Målet kan vara att klara att genomföra ett lopp, men det kan lika gärna handla om att du ska kunna träna löpning fyra dagar per vecka. Det är också viktigt att du kan mäta ditt mål, så att du vet när du har nått det. Att sätta upp ett datum när du ska ha nått ditt mål, ger dig en positiv press.

Checklista, ditt mål ska vara
– Motiverande
– Realistiskt
– Utmanande
– Mätbart
– Tidsbestämt

Delmålen visar vägen
När du har hittat ditt mål, fundera över vad som krävs av dig för att du ska nå det. Vad behöver du förbättra? Vilken typ av träning ska till? Sätt upp delmål som är dina checkpoints på vägen, baserade på vad du behöver utveckla för att kunna nå ditt mål. Delmål kan vara ett annat traillopp, en egen testrunda eller övningar i gymmet som bekräftar att du blivit starkare.

Utifrån detta gör du en plan för din träning. I planeringen utgår du från de datum då du vill prestera och anpassar därefter innehållet i träningen. Tänk på att se till dig själv och dina förutsättningar. Bland löpare finns säkerligen lika många olika träningsupplägg som det finns individer.
Planera in veckans träning i din kalender, med hänsyn till övriga aktiviteter, familj och jobb. I din plan skriver du också in den successivt ökande belastningen så att du får överblick och trappar upp på ett vettigt sätt.

Här är ett förslag på årsupplägg som baseras på tävlingar under våren och hösten. Om dina måltävlingar ligger under andra perioder, så justerar du utifrån det. Tänket är det samma.

Grundträningsperiod I – vintern

Under vinterhalvåret är det grundträning som gäller. Den innehåller ofta mycket och lugn distansträning. Syftet är att träningen ska bygga upp kroppen för att tåla den belastning som den ska utsättas för under tävlingsperioden. Även om huvuddelen av din träning är löpning, är det för många en fördel att variera innehållet under den här perioden. Variera underlag i din löpning och var inte rädd för att träna alternativt, längdskidåkning är till exempel en suverän träningsform för löpare.

Tävlingsperiod I – våren

Planera in några inspirerande traillopp under våren. Se till att vara återhämtad innan, och vila ut ordentligt efter dina lopp. Även om ditt huvudmål är ett längre lopp, kan det vara utvecklande att få högre fart i några kortare traillopp på 5-10 km.

Grundträningsperiod II – sommaren

Om du har tävlat under våren kan det vara klokt att lägga in en ny grundträningsperiod under sommaren. Se då till att få en tävlingsfri fas i din planering, där kroppen får chans att återhämta sig och bygga upp nya krafter inför hösten. Ett tips kan vara att planera in någon träningslägerhelg eller vecka i vacker miljö för att skapa extra motivation och inspiration i din träning.

Tävlingsperiod II – hösten

Med cirka en månad kvar till loppet du vill prestera på, går du in i en specialträningsperiod. Du drar ned på mängden i din träning och lägger extra krut på att prestera på dina kvalitetspass.

Återhämtningsperiod – sen höst

När du under en längre tid arbetat mot ett specifikt mål, är det viktigt att efteråt återhämta sig såväl fysiskt som mentalt. Under viloperioden kan du ägna tiden år att utvärdera träningen du har genomfört och fundera på hur du går vidare mot kommande utmaningar.

Sturktur i planeringen


Överblick är viktigt när du planerar ditt träningsår. Genom att dela in året i ”tårtbitar”, kan du se under vilka perioder dina tävlingar, uppbyggnad- och återhämtningsperioder ligger. Använd t ex denna planeringssnurra
Kom ihåg att vara lite förlåtande mot dig själv, gör en realistisk träningsplan som du har en möjlighet att hålla – då får du den där sköna känslan av att lyckas redan i din träning!

Lycka till!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Spännande lopp

sön20oktalldayalldayFeaturedIcebug Backyard Trail0,4 km, 3 km, 8 km, 16 kmLandskap:GöteborgAnmälan

lör26okt18:0020:00FeaturedNight Trail Run5 km, 10 km, 30 kmLandskap:Stockholm

lör02novalldayalldayFeaturedKullamannen Trail12 km, 22 km, 44 kmLandskap:Skåne

sön15maralldayFeaturedÅhus TrailRun5 km, 10 km, 21 kmLandskap:Skåne

sön15mar07:0015:00FeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

lör27junalldayalldayFeaturedBocksten TrailRun5 km, 12 km, 23 km, 46 kmLandskap:Halland

lör22aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:DalarnaAnmälanDeltagare

Nyhetsbrev

Inspiratörer

  • Träningsparadiset Lost Villa Fanny Ahlfors
    Läs mer
  • Löpargrupper i Göteborg del 3 - Forest Femmes Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Drygt 2 veckor efter op. Fysparet
    Läs mer
  • Broken. Madelene Jansson
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Löparresor med Trailrunning Sweden

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.Våra löparresor passar traillöpare på olika nivåer. Genom att erbjuda olika längder och hastigheter på löppassen, får både elitmotionären och den som mixar jogg med promenad sitt lystmäte. Alla får träning! För att få ut det bästa av resan är det dock bra om du orkar jogga ca 10 km.

uswe sandstone camp

Idre Fjällmaraton
buss & boende

previous arrow
next arrow
Slider

Trailrunning Sweden Store

Trailrunning Sweden Store är webbutiken som är helt specialiserad på en enda målgrupp - människor som älskar löpning i skog och berg. I Trailrunning Sweden Store har vi grejerna som höjer din traillöpning till nya sköna nivåer. Här hittar du bara det som gäller trailrunning. Vi har sållat bort allt annat. Här kan du känna dig trygg med att du får hjälp och råd från personer som verkligen kan traillöpning.

Specialist

trailskor

Löparkläder

kittad för äventyr

Ryggsäckar

Utmana mörkret

Pannlampor

Traillöparens alla

tillbehör

previous arrow
next arrow
Slider
X
X