Inför Nordic Race 2018

Jag mår illa av nervositet. Min man uppmanar mig till att ta en tugga till av bananen, men illamåendet säger stopp. Det är 8 minuter kvar tills dameliten startar i Nordic Race och jag är en del av den. Egentligen finns inget att må dåligt över, varför reagerar kroppen såhär egentligen? Låt oss se om jag kan förklara.

Förra veckan sprang jag Tough Viking Stadion i Stockholm. Då min bror och hans tjej skulle springa loppet tänkte jag att jag hänger på. Passa på att träffa brorsan och även få dra av ett lopp för att det är så kul. Inga krav eller funderingar, utan mer träna på att springa lopp. Allting klaffade och jag kunde trycka på såpass i löpningen att jag placerade mig 5:a i min åldersklass (med 17 sekunders marginal!). Den placeringen betyder att jag har kvalificerat mig till VM i OCR till hösten, vilket var betydligt bättre än vad jag hade hoppats på.

Tillbaka till dagens lopp. Första gången jag springer Nordic Race, men inte första gången jag springer lopp på Amager Strandpark. En av anledningarna till att jag är i Köpenhamn idag är för att detta lopp är en möjlighet till VM-kval, men eftersom jag löste det förra veckan så har de tankarna försvunnit iväg. Har inte känt någon oro eller nervositet alls i veckan och när vi rekade banan igår var mitt största orosmoment all sandlöpning eftersom jag vet hur tungt jag har haft det i löpningen här tidigare. Det fanns några nya hinder som jag aldrig testat innan, men med ett härligt självförtroende tänkte jag att ”äsch, det där löser jag imorn på nått sätt.” Lite väl kaxigt kanske och framåt kvällen kommer några nervösfjärilar fladdrande, men jag kunde sova gott utan tankar på kommande utmaning.

Frukost, utcheckning och resa till loppet, inga konstigheter. Heja på kompisar och bekanta, inga problem. Hämta nummerlapp, elitbriefing och uppvärmning, nemas problemas. Herrarnas elitstart går och helt plötsligt är jag knockad av nervositet.

– Ska du värma lite till? Undrar min man.
– Eeeeh. *kryss i mössan* Jag vet inte, ska jag?
– Men det kan väl vara bra, fortsätter min man peppande.
– Nä, jag måste…

Högst oklart vad jag måste.
Jag vill inte stanna och titta på hindret Monkey valley, vilket hade varit bra för att se teknik.
Jag vill inte fortsätta värma upp för att jag känner att jag måste vara nära startområdet.
Jag vill inte göra något annat än att stå och glo och vänta på att tiden ska gå så att jag äntligen kan få gå in i startfållan och springa iväg.

Pulsen är hög. Hjärtat slår. Jag har ont i magen. Huvudet är ett enda stort surr.

Jag får tillslut kliva in i startfållan. Surret i huvudet fortsätter och hjärtat slår om möjligt ännu hårdare. Speakern snackar och jag hör inte ett ord av vad han säger. Och sen går startskottet och jag är äntligen iväg. Allt som finns är min andning och hindret som kommer framför mig. Nervositeten är bortblåst och nu är det bara framåt som gäller.

Att vara nervös betyder att du bryr dig. Att det du är påväg att göra något som är viktigt för dig. Känslan i startfållan är fruktansvärd, då ifrågasätter jag alltid mitt beslut om att överhuvudtaget springa lopp. Så fort starten har gått är den känslan glömd och jag känner ett sånt rus. Stunden av nervositet gör känslan av att gå i mål så mycket större. Kontrasterna ger upplevelserna.

Se på din nervositet som något fint. Du är påväg att göra något som betyder nått för dig. Lär dig hantera den om den är för paralyserande, men se även nervositeten som en del av upplevelsen. Lär dig att uppskatta den, du gör något som betyder nått för dig.

Ett svar till “Inför Nordic Race 2018”

  1. […] dyker nervösfjärilarna upp innan start, som de brukar göra, men det är under kontroll. Dock måste jag nervöskissa några få droppar strax innan […]

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Träning har för mig blivit en livsstil, löpningen har blivit meditation. Jag tränar för att må bra, vara stark och för att kunna springa hinderbana som är bland det roligaste jag vet.

Född: 1989

Kontakt: [email protected]

Mål: Kunna springa hinderbana även om 10 år, då tillsammans med syskonbarnen.

Motto: Är träning inte kul under tiden så är det åtminstone gött efteråt.

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

lör24augalldayalldayFeatured2XU Idre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 kmRegion:DalarnaAnmälanDeltagare

lör24aug10:0016:00FeaturedStockholm Trail5 km, 10 km, 21 kmRegion:Stockholm

30aug(aug 30)09:0001sep(sep 1)15:00FeaturedIcebug Xperience West Coast Trail72 kmRegion:Bohuslän

lör14sepalldayalldayFeaturedÄngsö Trail Run6 km, 12 km, 25 km, 50 kmRegion:Västmanland

lör21sep11:00FeaturedVästgötaloppet trail7,5 km, 11 km, 17 km, 27 kmRegion:VästergötlandAnmälanDeltagare

27sepallday29alldayFeaturedSWEARE ÅRE TRAIL TOUR7 km, 14 km, 24 km, sprintRegion:JämtlandAnmälanDeltagare

lör28sep11:0016:00FeaturedÖved Trail5 km, 10 kmRegion:Skåne

lör05okt11:00FeaturedHärnö Trail9 km, 21 kmRegion:Ångermanland

lör12okt12:3015:00FeaturedRya Åsar Trail Run11,6 kmRegion:VästergötlandAnmälanDeltagare

lör26okt18:0020:00FeaturedNight Trail Run5 km, 10 km, 30 kmRegion:Stockholm

Senaste blogginläggen

  • Arosa/Lenzerheide äventyr i Schweiz Fanny Ahlfors
    Läs mer
  • När dagisbacillerna vinner... Niclas Bergqvist
    Läs mer
  • Egentligen persade jag på halvmaraton i våras... Andreas Lundblad
    Läs mer
  • Vlog V33 - Spränger milvallen på loppet 6 Sjöar Tony Hoffstrom
    Läs mer
  • -Hur kan du springa utan klocka? Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Racerapport: Stranda Fjord Trail Race Peter Lindquist
    Läs mer
  • Vertical K Bo Johansson
    Läs mer
  • Swimrun på hemmaplan Linda Doktar
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Löparresor med Trailrunning Sweden

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.Våra löparresor passar traillöpare på olika nivåer. Genom att erbjuda olika längder och hastigheter på löppassen, får både elitmotionären och den som mixar jogg med promenad sitt lystmäte. Alla får träning! För att få ut det bästa av resan är det dock bra om du orkar jogga ca 10 km.

uswe sandstone camp

previous arrow
next arrow
Slider

Trailrunning Sweden Store

Trailrunning Sweden Store är webbutiken som är helt specialiserad på en enda målgrupp - människor som älskar löpning i skog och berg. I Trailrunning Sweden Store har vi grejerna som höjer din traillöpning till nya sköna nivåer. Här hittar du bara det som gäller trailrunning. Vi har sållat bort allt annat. Här kan du känna dig trygg med att du får hjälp och råd från personer som verkligen kan traillöpning.

Specialist

trailskor

Löparkläder

kittad för äventyr

Ryggsäckar

Utmana mörkret

Pannlampor

Traillöparens alla

tillbehör

previous arrow
next arrow
Slider
X
X