Ultralöpning på Gotland – fyr till fyr

Nu när sommarens ledighet närmar sig och vi får tid till längre löpningar kan vi känna oss lockade att utmana oss på nya distanser. Det behövs inte organiserade lopp för att springa långt! Mikael och Peter gjorde sin egen 100 miles löpning en dag i maj, från fyr till fyr på Gotland.

Det var inget lopp, ingen tävling och inget rekordförsök. De två ultralöparna ville bara testa hur det skulle gå och hur det skulle kännas. De är rutinerade ultralöpare med lopp som Gotland Ultramarathon, Kullamannen 100 miles, Ultravasan 90 och Personliga Rekordens Tävling i Växjö bakom sig.

Förra året sprang Peter Glans hela Gotlands längd tillsammans med Mattias Adman, och i år sprang han sträckan tillsammans med Mikael Öhman. Är man ultralöpare och bor på Gotland är det ju inte en orimlig tanke att vilja korsa ön både på längden och tvären!

Löpningen startade på morgonen 11 maj på Gotlands norra udde vid Norsholms fyr och slutade vid Hoburgens fyr i söder. Deras mål att klara de drygt 16 milen på 16 h klarade de inte riktigt, sluttiden blev 18 h. Längs deras färd fick Mikael och Peter sällskap av löpande vänner som sprang med dem och som servade med mat och dryck, även en husbil följde med dem för support.

Mikael berättar om hur han förberedde sig mentalt på uppgiften att springa 16 mil:
– Långt innan loppet förlikar jag mig med tanken att det kommer att göra ont och jag ställer in mig på att det kommer att ta x antal timmar så det är bara att gilla läget. Jag vet också att jag kommer att vilja bryta, men att bryta utan att vara skadad är ett misslyckande och jag avskyr att misslyckas. Och fast vi har en plan så vet vi att oförutsedda saker kommer att hända, de problemen måste vi lösa. Belöningen, känslan när man går i mål, är värd all smärta. När jag väl har insett detta, accepterat det och förlikat mig med det är en stor del av jobbet gjort.

Det som var svårast under löpningen var värmen, det är extra krävande att springa i gassande sol på varma asfaltsvägar. Bara två mil av sträckan gick på stigar, grusvägar eller mjuka banvallar.
– Ju längre tid man springer desto viktigare blir energiintaget för att kroppen ska orka. Jag börjar energiintaget med fast föda, risbollar med avokado och potatismos med parmesanost och kokosolja. Längre fram på dagen blev det mer sockerbaserad energi som gel, godis och Coca-Cola. Jag var också noga med att få sig mineraler i form av salttabletter, resorb och BCAA, berättar Mikael.

Känslan när de närmade sig den blinkande Hoburgsfyren i mörkret måste ha varit fantastisk! Visserligen syntes skenet redan på ett retfullt långt avstånd, men dess ljus visade ändå att de skulle klara sin utmaning, att löpandes ta sig från fyr till fyr på Sveriges största ö!

Kommer evenemanget att upprepas? Redan nu är det ett gäng löpare som är intresserade av att springa fyr till fyr tillsammans nästa år, antingen som ett organiserat lopp eller som en trevlig tillsammans-löpning. Hur arrangemanget kommer att ser ut vid Kristi Himmelsfärdshelgen nästa år kommer vi säkert att höra talas om. Intresserad att haka på?
Kolla in Facebookgruppen Fyr till fyr 2019 – sällskapsresan.

Text och intervju: Gunilla Kidmark

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Spännande lopp

lör26okt18:0020:00FeaturedNight Trail Run5 km, 10 km, 30 kmLandskap:Stockholm

lör02novalldayalldayFeaturedKullamannen Trail12 km, 22 km, 44 kmLandskap:Skåne

sön15maralldayFeaturedÅhus TrailRun5 km, 10 km, 21 kmLandskap:Skåne

sön15mar07:0015:00FeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

lör27junalldayalldayFeaturedBocksten TrailRun5 km, 12 km, 23 km, 46 kmLandskap:Halland

lör22aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:DalarnaAnmälanDeltagare

Nyhetsbrev

Inspiratörer

  • Kan jag kalla mig löpare? Malin Tidqvist
    Läs mer
  • Satsning på längdskidåkning i vinter! Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Träningsparadiset Lost Villa Fanny Ahlfors
    Läs mer
  • Drygt 2 veckor efter op. Fysparet
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Löparresor med Trailrunning Sweden

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.Våra löparresor passar traillöpare på olika nivåer. Genom att erbjuda olika längder och hastigheter på löppassen, får både elitmotionären och den som mixar jogg med promenad sitt lystmäte. Alla får träning! För att få ut det bästa av resan är det dock bra om du orkar jogga ca 10 km.

uswe sandstone camp

Idre Fjällmaraton
buss & boende

previous arrow
next arrow
Slider

Trailrunning Sweden Store

Trailrunning Sweden Store är webbutiken som är helt specialiserad på en enda målgrupp - människor som älskar löpning i skog och berg. I Trailrunning Sweden Store har vi grejerna som höjer din traillöpning till nya sköna nivåer. Här hittar du bara det som gäller trailrunning. Vi har sållat bort allt annat. Här kan du känna dig trygg med att du får hjälp och råd från personer som verkligen kan traillöpning.

Specialist

trailskor

Löparkläder

kittad för äventyr

Ryggsäckar

Utmana mörkret

Pannlampor

Traillöparens alla

tillbehör

previous arrow
next arrow
Slider
X
X