Mitt första lopp någonsin?

Jag sprang Xtreme Run i Helsingborg i helgen, ett hinderbanelopp på 9,2 km. Jag gick ut alldeles för hårt, sprang för fort eftersom jag kände mig så stark och så snabb. Jag fick betala för det senare och tvingades sänka farten rejält. Efteråt i mitt instagraminlägg skrev jag skämtsamt ”som att jag sprang mitt första lopp nånsin”. Nu några dagar senare  insåg jag att det låg mer sanning i det skämtet än jag tänkte från början.

Jag har varit sjukskriven under våren och har inte haft ork, energi eller lust att träna på den nivån jag tränat tidigare. Jag har sprungit från och till, men inte strukturerat och jag har tappat fart. Nu senaste tiden har jag fått tillbaka energinivåerna och känt mig piggare än tidigare. I förra veckan var jag på gymmet måndag och lyfte tungt (tredje gången det här året) och på onsdagen var vi ute och sprang snabbt. Jag kände mig stark och snabb och eftersom loppet i lördags bara var på skoj så hade jag inte snackat ihop mig med mig själv för att förbereda hjärnan. Jag var mentalt tillbaka i min fysiska form innan sjukskrivningen eftersom veckan hade bestått av samma slags träning som då, men fysiskt är jag ju inte där än.

Förra året kom jag tvåa i Xtreme Run, i år slutade jag på en tredje plats. Placeringen i sig känns inte särskilt viktig, även fast det är oerhört roligt att få kliva upp på pallen. Det jag är mest nöjd med är min insikt över min egna prestation, hur jag kan se varför jag gick ut för hårt i början, vikten av mental förberedelse, hur jag lärt mig själv att fortsätta pusha även när jag är trött, hur jag kan peppa mig själv under lopp. Mest av allt är jag glad över att jag mentalt aldrig gav upp under loppet, utan accepterade sakers tillstånd. Det är ett väldigt stort steg för mig.

Utmaningen under hösten är att inte gå ut för hårt med träningen bara för att jag känner mig pigg och fräsch nu och även att bli mer kontrollerad (smidigare/snabbare/insiktsfull?) i de mentala processerna. T ex när jag på söndagskvällen kikade på startlistan inför kommande helgs lopp, Tough Viking Djurgården och tankarna skenade iväg; Jag kan vinna! / Jag är sämst i fältet. / Bara jag gör bättre än henne.. / Undrar om jag kommer vara skadad? / Så länge jag gör mitt bästa.

Så länge jag gör mitt bästa, det är där jag vill vara. Jag vill inte behöva åka känsloberg-och dalbana inför varje lopp, eller åtminstone inte i den utsträckningen jag gör idag, jag vill kunna landa i att ”så länge jag gör mitt bästa” snabbare och kunna hålla fast i den känslan. Sen kanske det bara är att acceptera att de andra tankar alltid kommer finnas där hos mig och att det är okej. Jag märker skillnad på mina tankar under loppet, hur jag har kunnat jobba med dem, nu är det dags att ta tag i de innan lopp.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Träning har för mig blivit en livsstil, löpningen har blivit meditation. Jag tränar för att må bra, vara stark och för att kunna springa hinderbana som är bland det roligaste jag vet.

Född: 1989

Kontakt: [email protected]

Mål: Kunna springa hinderbana även om 10 år, då tillsammans med syskonbarnen.

Motto: Är träning inte kul under tiden så är det åtminstone gött efteråt.

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

lör24augalldayalldayFeatured2XU Idre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 kmRegion:DalarnaAnmälanDeltagare

lör24aug10:0016:00FeaturedStockholm Trail5 km, 10 km, 21 kmRegion:Stockholm

30aug(aug 30)09:0001sep(sep 1)15:00FeaturedIcebug Xperience West Coast Trail72 kmRegion:Bohuslän

lör14sepalldayalldayFeaturedÄngsö Trail Run6 km, 12 km, 25 km, 50 kmRegion:Västmanland

lör21sep11:00FeaturedVästgötaloppet trail7,5 km, 11 km, 17 km, 27 kmRegion:VästergötlandAnmälanDeltagare

27sepallday29alldayFeaturedSWEARE ÅRE TRAIL TOUR7 km, 14 km, 24 km, sprintRegion:JämtlandAnmälanDeltagare

lör28sep11:0016:00FeaturedÖved Trail5 km, 10 kmRegion:Skåne

lör05okt11:00FeaturedHärnö Trail9 km, 21 kmRegion:Ångermanland

lör12okt12:3015:00FeaturedRya Åsar Trail Run11,6 kmRegion:VästergötlandAnmälanDeltagare

lör26okt18:0020:00FeaturedNight Trail Run5 km, 10 km, 30 kmRegion:Stockholm

Senaste blogginläggen

  • Arosa/Lenzerheide äventyr i Schweiz Fanny Ahlfors
    Läs mer
  • När dagisbacillerna vinner... Niclas Bergqvist
    Läs mer
  • Egentligen persade jag på halvmaraton i våras... Andreas Lundblad
    Läs mer
  • Vlog V33 - Spränger milvallen på loppet 6 Sjöar Tony Hoffstrom
    Läs mer
  • -Hur kan du springa utan klocka? Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Racerapport: Stranda Fjord Trail Race Peter Lindquist
    Läs mer
  • Vertical K Bo Johansson
    Läs mer
  • Swimrun på hemmaplan Linda Doktar
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Löparresor med Trailrunning Sweden

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.Våra löparresor passar traillöpare på olika nivåer. Genom att erbjuda olika längder och hastigheter på löppassen, får både elitmotionären och den som mixar jogg med promenad sitt lystmäte. Alla får träning! För att få ut det bästa av resan är det dock bra om du orkar jogga ca 10 km.

uswe sandstone camp

previous arrow
next arrow
Slider

Trailrunning Sweden Store

Trailrunning Sweden Store är webbutiken som är helt specialiserad på en enda målgrupp - människor som älskar löpning i skog och berg. I Trailrunning Sweden Store har vi grejerna som höjer din traillöpning till nya sköna nivåer. Här hittar du bara det som gäller trailrunning. Vi har sållat bort allt annat. Här kan du känna dig trygg med att du får hjälp och råd från personer som verkligen kan traillöpning.

Specialist

trailskor

Löparkläder

kittad för äventyr

Ryggsäckar

Utmana mörkret

Pannlampor

Traillöparens alla

tillbehör

previous arrow
next arrow
Slider
X
X