Racerapport – 2XU Idre Fjällmaraton 45 km

Racerapport – 2XU Idre Fjällmaraton 45 km

Efter låååång bilkörning kom vi rätt sent till Idre på fredagskvällen. Hann aldrig bilda mig någon uppfattning om terräng eller omgivning, då just denna region var ny för mig, men min vän Jonas gav mig en kort briefing om hur det såg ut och vad jag kunde vänta mig. Vi hade tänkt äta frukost på ett hotell, men de ville ha 110 kr för en frulle vilket var lite i saftigaste laget. Inte minst för mig som typ bara vill ha kaffe + yoghurt eller så innan ett lopp. Kan inte äta så mycket mer då tävlingsnerverna tar över i magen.

Innan start var jag väldigt fundersam över vädret. Det kom en regnskur som rentav fick mig att fundera på om jag skulle behöva ta med mig skaljacka, men det såg ändå ut som om det skulle vara uppehåll på prognosen. Tog en liten provtur utomhus och blev ännu mer förvirrad. Det var väldigt kyligt och tanken fanns där att det knappast blir varmare på kalfjället, inte minst om det blåser lite och regnar samtidigt. Det hela slutade med att jag valde att springa i shorts, kompressionsstrumpor, tunn underställströja av nylon samt en tshirt. Vindjackan nerpackad i västen. Startade dock med vantar på fingrarna då jag kände att händerna snabbt blev iskalla.

Starten gick och det var inte många meter innan vi var inne på stiglöpning. Yes! SÅ ska ett terränglopp vara! Inte som flera andra lopp där man får springa 5 km på grusväg för att ens komma till en skog. Det blev mjukt, tekniskt, blött och fint på en gång här, men var ändå dubbelspårigt så att löpare kunde hitta sina positioner och sitt tempo. Leden fortsatte ner till en sandstrand, så det blev lite strandlöpning innan vi kom ut på en grusväg, men hela den starten gjorde verkligen att de som hade startat för långt bak kunde ta sig förbi och det blev aldrig någon trängsel. Det var också skönt att få värma upp i själva loppet och få en behaglig start.

Min vän Jonas drog iväg i lite för högt tempo tyckte jag då jag kände att jag ville spara benmusklerna lite och ta vara på krutet i uppförsbackarna längre fram. Hade en vag känning i ena foten första kilometrarna och var lite nervös, men den släppte tack och lov efter ett tag och var en sådan där klassisk känning som försvinner så fort fotleden har blivit uppvärmd riktigt.

Vid första vätskestationen stannade jag bara till, svepte en mugg vatten, drog lite saltgurka mm och sedan stack jag iväg med en bananbit i handen. En bananbit som det visade sig att jag skulle bära i flera kilometer. Det gick långsamt uppför i ett svagt, men kännbart uppförslut och jag flåsade på bra så fort jag försökte få till ett löpsteg. Först efter någon kilometer kunde jag lugna andningen så pass mycket att jag kunde tugga i mig bananen.

Vi kom så småningom upp på kalfjället och jag kunde öppna upp löpsteget lite mer. Det mesta kändes bra, men jag var lite för varm och kände att jag svettades mycket. Det skulle senare visa sig att det var lite för långt mellan vätskestationerna för min del, trots att jag hade två fyllda vattenflaskor med mig. Jag hade gärna sett en fjällbäck eller vätskestation mellan.

Sedan så hände olyckan. Jag vet inte exakt hur långt jag hade kommit, men tror det var vid 17-18 km något. Vi var på väg nedför och kom ner i lite vegetation när jag låg hack i häl på två löpare. Jag passerade den första löparen, men löparen framför mig tog tag i en stor gren på en fjällbjörk och tog den med sig i en båge innan hon kom på att den måste hon ju släppa. Jag hann höra ”ojdå!” och i ren reflex fick jag upp båda händerna framför ansiktet innan det small till. Hade jag inte fått upp armarna så hade den tagit rakt i ansiktet. Skadan var dock redan skedd, för jag staplade till, försökte förvarna löparen bakom mig om samma gren som jag precis fått samtidigt som jag stöp framåt. Då jag hade armarna uppe vid ansiktet så hann jag aldrig ta emot mig med händerna ner mot marken utan högerknät var det som först tog mark rätt ner i en sten och sedan kom resten av kroppen.

Reste mig och sprang vidare medan jag hörde löparen be om ursäkt och jag kollade bara så att inget blödde och började trumma på. Det värkte dock rejält i knät, men tänkte att det är bara som en vanlig smäll där smärtan lägger sig efter en stund. Bara att bita ihop.

Vi kom in i tätare vegetation och jag hade trevligt sällskap (tack Carro!) som var som en raket i nedförsbackarna och som bjöd på positiv energi. Knät började dock värka mer och mer och inte avta som jag hade trott. Tappade mer och mer fart och började halta mer, men tänkte att jag fortsätter bita ihop.

Så kom stigningen upp mot Nipfjället. En lååååång stigning och omöjlig att springa i (för mig åtminstone), så jag haltade på uppför. Stannade lite längre här då jag var helt sjukt törstig, så åt och drack mycket mer än vad jag normalt sett gör vid vätskestationer. Hade redan tagit två gels på vägen och kände mig överlag alldeles för låg på salt, vätska och energi. Sedan stack jag iväg igen och såg fram emot att kunna få sträcka ut på den fina löpningen bort mot Städjan. Då kom smärtan på riktigt. Nu hade jag stått stilla lite också och blivit stel, så tänkte att jag provar att skaka loss lite och få upp värmen igen, men jag märkte att mitt löpsteg var som bortblåst. Istället satte jag ner högerfoten minimalt för att inte belasta knät och det gick bedrövligt långsamt. Kände att jag började snedbelasta vänsterfoten för att kompensera allt. Jag fortsatte så kanske en kilometer innan jag stannade till och funderade över vad jag skulle göra. Två mil till med denna smärta var orimligt. Ingen smärtstillande hade jag på mig heller.

Lindade om knät så att jag fick lite mer stöd och stabilitet och haltade tillbaka upp till Nipans vätskestation. Frågade en del löpare på vägen och frågade uppe vid stationen om någon hade smärtstillande till övers, men ingen hade något som kunde hjälpa mig. Tanken var annars att se om jag kunde halta/krypa/kravla mig till mål och åtminstone fullfölja distansen om än med bedrövlig tid.

Det var bara att svälja stoltheten och ta en DNF – did not finish. Knät fortsatte att värka hela kvällen sedan och var bra ömt även dagen efter, så det verkar som om stenen träffade en öm punkt. Inget som jag tror blir någon långvarig skada, men bara en oturlig träff på fel ställe.

Lite bittert efter att ha kört bil i sju timmar och så bara få springa fjuttiga 25-26 km, men jag tyckte själva tävlingen var riktigt trevlig och jag kommer troligtvis att köra en revansch framöver. Gillade atmosfären runt loppet och uppskattar själv tävlingar där man lägger lite krut på foto/film, filmar lite med drönare mm. Det gör det hela till en upplevelse mer än bara ett lopp. Tumme upp! Det enda jag saknade var mer tillgång till vätska mellan vätskestation ett och två. Hade det varit stekande sol, som vädret var för bara någon vecka sedan, så hade nog en och annan löpare kunnat kollapsa. Det fanns bara en enda fjällbäck som hade tillräckligt rinnande vatten för att vara drickbar och den var rätt så nära fäbodarna innan man vek av upp mot Nipfjället. Nu var detta svår terräng att frakta vätska till också, men jag var så kopiöst törstig när jag kom upp till Nipfjällets vätskestation och då hade jag redan vakuumsugit ur mina vattenflaskor + druckit vatten ur den fjällbäcken som jag sprang förbi. I övrigt ett riktigt trevligt arrangemang!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

#trailrunningsweden

Share the passion of trail

Trailkalendern
Trailkalendern
trail
kalendern
Podcast
Podcast
Podcast
Utrustning
UTRUSTNING
Utrustning
LÖPARRESOR
löparresor
STORE
löpargrupper
löpargrupper
Trailtour
TRAILTOUR
Utrustning
trails
TRAILS
TRAILS
kollektion
Kollektion
Trailkalendern

Hitta alla Sveriges traillopp på ett och samma ställe. Trailkartan ger en geografisk överblick över loppen som också delas in i kategorierna fjällopp, backyard ultra, 100-miles, nighttrail, skimo och fell race. Här hittar du garanterat din nästa utmaning!

Trailrunningpodden
Trailrunning
podden

Springa i skogen? Varför då? Elisabeth Hansson på Trailrunning Sweden tar reda på det. I möten med löpare, fantaster och arrangörer får vi insikter och utsikter i traillöpningens magi.

Utrustning för traillöpare

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar. Våra utrustningsguider finns inte för att tala om vilket varumärke eller modell som är bäst eller sämst. Däremot vill vi lyfta fram produkternas egenskaper för att den ska matcha de krav och önskemål du har som traillöpare och konsument. Vi har alla olika träningsbakgrund, ambitionsnivå och önskemål med vår traillöpning. Därför ska även vår utrustning se olika ut.

Löparresor
Löparresor

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

Löpargrupper
Löpargrupper

Vi på Trailrunning Sweden tycker att det är fantastiskt att upptäcka nya stigar och löprundor i vår egen närmiljö. Det är ju en sådan kick att hitta en mysig stig som man inte visste fanns! Vill du upptäcka de här stigarna, bli inspirerad samt få sällskap ut på nya ställen? Då ska du från och med hösten 2020 börja träna med oss på din hemort. Fokus är äventyrslöpning där vi upplever naturen och spännande löpning. Ett pass i veckan under höst- och vårtermin, varje pass pågår i cirka en timme.

Trailtouren
Trailtour

Trailrunning Sweden Store TRAILTOUR finns för att stärka utvecklingen av svensk traillöpning och lyfta fram de talangfulla och konditionsstarka atleter som satsar seriöst på sporten. Touren sträcker sig från juni till oktober 2020, täcker distanser från 11 till 45 kilometer och utspelade sig på allt från fjälltoppar till sandstränder. 2020 års nyhet blir en avslutande jaktstart i samband med finalen på Icebug Backyard Trail. Din startposition lägger du grund för under året. Ta med dina 4 bästa poäng och gör om dem till sekunder. Först i mål vinner...!

TRS Trails
TRS Trails

Här hittar du vackra trailrundor från olika delar av landet. Vi samlar stigar och leder som har det där lilla extra och som bara måste upplevas. Längden på löprundorna varierar och anges under respektive runda. Du kan själv vara med och bidra med din favoritrunda. Klicka på knappen och fyll i formuläret.

Kollektion
Kollektion

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

Är du en stolt svensk traillöpare? Visa det genom att springa i Trailrunning Swedens specialdesignade kläder! Ska du springa ett lopp utomlands är det kul att visa varifrån du kommer. Och även om du håller dig hemmavid, så höjer ju snygga träningskläder både humör och löpsteg.

Shadow
Slider

Berg- och skogstokig hobbymotionär, traillöpare och äventyrare, som springer för att njuta av naturen och ha roligt, men som också har stora horn i pannan när det vankas tävling.

Född: 1977

Kontakt: [email protected]

Mål: Bli starkare, snabbare och uthålligare

Motto: Alla kan, bara man vill och vågar försöka

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

04sepallday06alldayFeaturedIcebug Xperience West Coast Trail74 km (23 km + 29 km +22 km)Landskap:Bohuslän

04sep(sep 4)21:3006(sep 6)12:00FeaturedLudvika Trailweekend9 km, 10 km, 16 kmLandskap:Dalarna

lör05sep18:0020:00FeaturedMaxFastigheter Trail Run1km, 5km, 10kmLandskap:Västmanland

sön20sepalldayalldayFeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

sön18oktalldayalldayFeaturedIcebug Backyard Trail Fall Edition8 km, 16 kmLandskap:Göteborg

lör28aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:Dalarna

Senaste blogginläggen

  • Salig på Kyrkstigen Tony Hoffstrom
    Läs mer
  • 2019 vs 2020 ur ett träningsperspektiv Linda Doktar
    Läs mer
  • Första veckorna utan (tränings)-rutiner! Bröderna Backa
    Läs mer
  • Trailrunning Sweden startar löpargrupper! Välkommen till Göteborg/Härryda! Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • 10 månader mot 10 mil Fysparet
    Läs mer
  • The Hill marathons 100 miles Anna Carlsson
    Läs mer
  • Åh, en ny löpargrupp vad skoj! Fast jag törs inte, har så dålig kondis! Peter Lindquist
    Läs mer
  • Tävlingspremiär! Madelene Jansson
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer
TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR
TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

public
LÖPARWEEKEND SÄLEN
25-28 JUNI 2020
public
IDRE FJÄLLMARATON
BUSS & BOENDE
21-23 AUGUSTI 2020
public
TRAILRESA TJECKIEN
12-16 MAJ 2021
Slider
GUIDER
UTRUSTNING
GUIDER
UTRUSTNING

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

TRAILSKOR
TRAILSKOR

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

LÖPARRYGGSÄCK
LÖPARRYGGSÄCK

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

PANNLAMPOR
PANNLAMPOR

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

Slider
Trailrunning Sweden
podcasts

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Trailrunning
podden
Trailrunning podden

med Elisabeth Hansson

Idre fjällmarton
podden
Idre fjällmaraton podden

med Per Forsberg

PlayPause
Slider
X
X