Vecka 40 – Supertusingar x 4-6

Kanske har du hört talat om begreppet förut, ”Supertusingar”, men vad är det? En form av stegintervaller, där du totalt i varje set springer 1000 meter, genom att dela in varje intervall i: 100 meter + 200 meter + 300 meter + 400 meter d.v.s totalt 1000 meter (Supertusing).
Mellan varje intervall vilar du ca 30 sekunder på plats eller joggar  lätt ca 100 meter. Enklast, för att ha koll på distansen är att köra passet på en löparbana, annars kan du lika gärna mäta ut varje 100 meter på t.ex. en grusväg.
Efter varje set går/joggar du lätt i ca 200 meter innan nästa set upprepa 4-6 gånger.

Börja passet med en ordentlig uppvärmning lätt jogg 10-15 min + några löpskolningsövningar som höga knän och hälkick, gör varje övning 2 ggr.

Tanken är att farten ska vara jämn genom alla intervaller. Den fart du ska hålla ska kunna vara snabbare än du klarar av att springa 1000 meter i ett sträck. T.ex. för en löpare som springer milen på 40 minuter kan farten lämpligen vara:
100 meter – 21 sekunder, 200 meter – 42 sekunder, 300 meter – 63 sekunder, 400 meter – 84 sekunder
Totalt blir det 1000 meter på 3.30!
Så har du koll på din ungefärliga miltid, eller tempo du kan hålla på 10 km ska farten vara högre, just för att få in snabbheten.

Tanken med den här träningen är att kombinera snabbhets och konditionsträning. På de första intervallerna, 100 och 200 meter, så ska du inte hinna få mjölksyra innan du slår av och med vilan mellan så ska du vara relativt pigg innan du ger dig ut på 300-ingen. Sista 400 kommer du säkert att känna av mjölksyra på slutet. Med längre vilan innan nästa set ska du vara så pass pigg att du återigen kan börja nästa set i samma fart.

Avsluta passet med 10 min nedjogg.

Ett bra pass att lägga in i träningen för dig som t.ex. har som mål att förbättra din miltid.

Lycka till!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Spännande lopp

lör26okt18:0020:00FeaturedNight Trail Run5 km, 10 km, 30 kmLandskap:Stockholm

lör02novalldayalldayFeaturedKullamannen Trail12 km, 22 km, 44 kmLandskap:Skåne

sön15maralldayFeaturedÅhus TrailRun5 km, 10 km, 21 kmLandskap:Skåne

sön15mar07:0015:00FeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

lör27junalldayalldayFeaturedBocksten TrailRun5 km, 12 km, 23 km, 46 kmLandskap:Halland

lör22aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:DalarnaAnmälanDeltagare

Nyhetsbrev

Inspiratörer

  • Kan jag kalla mig löpare? Malin Tidqvist
    Läs mer
  • Satsning på längdskidåkning i vinter! Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Träningsparadiset Lost Villa Fanny Ahlfors
    Läs mer
  • Drygt 2 veckor efter op. Fysparet
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Löparresor med Trailrunning Sweden

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.Våra löparresor passar traillöpare på olika nivåer. Genom att erbjuda olika längder och hastigheter på löppassen, får både elitmotionären och den som mixar jogg med promenad sitt lystmäte. Alla får träning! För att få ut det bästa av resan är det dock bra om du orkar jogga ca 10 km.

uswe sandstone camp

Idre Fjällmaraton
buss & boende

previous arrow
next arrow
Slider

Trailrunning Sweden Store

Trailrunning Sweden Store är webbutiken som är helt specialiserad på en enda målgrupp - människor som älskar löpning i skog och berg. I Trailrunning Sweden Store har vi grejerna som höjer din traillöpning till nya sköna nivåer. Här hittar du bara det som gäller trailrunning. Vi har sållat bort allt annat. Här kan du känna dig trygg med att du får hjälp och råd från personer som verkligen kan traillöpning.

Specialist

trailskor

Löparkläder

kittad för äventyr

Ryggsäckar

Utmana mörkret

Pannlampor

Traillöparens alla

tillbehör

previous arrow
next arrow
Slider
X
X