Inför VM i hinderbana

Det var så tydligt igår att ett helt år har gått.

Jag och K var ute och sprang i Åsnens nationalpark och jag fick så starka flashbacks från när vi var i Kanada för OCRVM 2017. Ljuset som strilar mellan klargula träd, att gå rakt fram på en banvall med vatten på båda sidor, utsikten över vatten och skog i ett magiskt landskap med färger från mörkaste grön till djupaste röd.

Raka spåret framåt i Åsnen.

När jag nyligen kommit hem från Kanada var jag så sugen på att fortsätta satsa stenhårt, men jag lyssnade på kroppen och tog en vilomånad, som blev två, som blev tre… När jag satt hemma i min fåtölj och inte klarade av att ta beslut om jag skulle äta gröt eller yoghurt till frukost så var VM långt borta. Men under sjukskrivningen lyssnade jag på kroppen; jag fortsatte att röra på mig. Utan mål, utan plan, med enda förhoppningen om att åter må bra. Löpturer varvat med promenader, det som kändes bra för dagen, men frisk luft behövde jag och röra på kroppen mådde jag bra av.

Drömsk promenad i Queen Elizabeth II Wildlands provincial park, 2017.

Innan min start i Tough Viking Stadion ser jag på när min vän Ebba startar. Hur hon trycker på ut ur stadion och är först inför kryphindret. Jag blir sjukt inspirerad och vill också se så stark och snabb ut. Jag springer och gör ett mycket bra lopp, slutar på en 5:e plats i min åldersklass och det blir min biljett till VM. För att kunna ta mig tillbaka till välmåendet sa jag redan då till mig själv, ”en rimlig nivå Cecilia, kom ihåg det. Jag kommer inte vara bäst i min åldersklass med tanke på att mitt fokus ligger på att må bra, inte prestera. Jag är inte ute och springer intervaller och jag vet varför. Jag följer inget löpschema och jag vet varför. Jag vill må bra och jag tränar utifrån det, att jag lyckats kvala till VM är bara en superbonus!”

Förtrollande spångar i Åsnen.

Efter semestern kände jag hur min kondition hade sänkts. Fullt förståligt med tanke på träningsdosen. Jag ville inför VM börja löpträna kontinuerligt, men samtidigt ville jag inte sätta allt för stor press på mig själv. En mycket svår avvägning. Lösningen blev att springa alla loppen jag var anmäld till och däremellan springa om jag hade lust.

Barfota i Algonquin Park, 2017.

Nu är det 10 dagar kvar tills jag sätter mig på flyget till England och årets VM. I förra veckan sprang jag årets andra intervallpass. Det svåraste är att mentalt vara redo. Jag vill så mycket mer än vad jag har tränat för. Jag försöker att plocka ner ambitionsmålen, att prata reson med mig själv. Det är inte säkert att jag kommer behålla armbanden (= klara alla hinder) och jag vill inte bli besviken på mig själv. Jag åker till VM för att vara en del av upplevelsen, få heja på kompisar, testa hinder och utmana mig själv. Jag vill göra mitt bästa utan att ha för höga förhoppningar. Jag vill vara stolt och imponerad över att jag överhuvudtaget är på plats. För att lyckas med det ska jag bara förklara för mig själv hur sjukt ballt det är att jag överhuvudtaget ska åka dit och det gör jag delvis genom att skriva det här inlägget 😉

 

Efter spring bjuds det på nyponsoppa! Åsnens nationalpark bjöd på fina sittplatser med utsikt. 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Trailkalendern
Trailkalendern
trail-kalendern
Podcast
Podcast
Podcast
Utrustning
UTRUSTNING
Utrustning
Trailtour
TRAILTOUR
Utrustning
trails
TRAILS
TRAILS
Slider

Träning har för mig blivit en livsstil, löpningen har blivit meditation. Jag tränar för att må bra, vara stark och för att kunna springa hinderbana som är bland det roligaste jag vet.

Född: 1989

Kontakt: [email protected]

Mål: Kunna springa hinderbana även om 10 år, då tillsammans med syskonbarnen.

Motto: Är träning inte kul under tiden så är det åtminstone gött efteråt.

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

lör11apr10:00FeaturedHoka One One Trail 28 km28 kmAnmälanDeltagare

lör18apr10:00FeaturedMerrells HöjdmeterrekordAnmälanDeltagare

lör25apr10:00FeaturedTrailrunning Sweden Store Trail 12 km12 kmAnmälanDeltagare

lör02maj10:00FeaturedIcebug Trail 50 km50 kmAnmälanDeltagare

lör09maj10:00FeaturedUSWE Trail 21,1 km21,1 kmAnmälanDeltagare

lör16maj10:00FeaturedNvii Trailmaraton42,195 kmAnmälanDeltagare

lör23maj10:00FeaturedSalming Trail 6 km6 kmAnmälanDeltagare

lör30maj10:00FeaturedEnervits DistansrekordAnmälanDeltagare

lör13jun10:00FeaturedBillingen Trail Marathon45km, 22km, 12km 2,6 kmLandskap:Västergötland

tis16junalldayFeaturedAmazing Trail6 km, 10 km, 20 kmLandskap:StockholmAnmälanDeltagare

Senaste blogginläggen

  • Inte ens ett aprilskämt! Niclas Bergqvist
    Läs mer
  • Swimrun premiär Fanny Ahlfors
    Läs mer
  • Joggugglan skådad. Fysparet
    Läs mer
  • Vad kommer bli din utmaning? Bröderna Backa
    Läs mer
  • Trans GranCanaria – luften gick ur Malin Tidqvist
    Läs mer
  • Skogen är virusfri - sommarens traillopp och målbilder Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Utevistelse Linda Doktar
    Läs mer
  • Gör som ett barn - försök igen Cecilia Jagestedt
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer
TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR
TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

public
TRAILRESA TJECKIEN
20-24 MAJ 2020
FULLBOKAD
public
LÖPARWEEKEND SÄLEN
25-28 JUNI 2020
public
IDRE FJÄLLMARATON
BUSS & BOENDE
21-23 AUGUSTI 2020
PlayPause
Slider
GUIDER
UTRUSTNING
GUIDER
UTRUSTNING

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

TRAILSKOR
TRAILSKOR

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

LÖPARRYGGSÄCK
LÖPARRYGGSÄCK

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

PANNLAMPOR
PANNLAMPOR

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

PlayPause
Slider
Trailrunning Sweden
podcasts

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Trailrunning
podden
Trailrunning podden

med Elisabeth Hansson

Idre fjällmarton
podden
Idre fjällmaraton podden

med Per Forsberg

PlayPause
Slider
X
X