Vecka 9 – 4×4 minuter

Denna vecka kör vi ännu en favorit i repris, ett pass du med fördel kan lägga in som ett återkommande pass i din träning. Fyra minuters intervaller anses väldigt effektivt för att öka din syreupptagning(VO2 max), de ger även en bra ”snabbuthållighet”, vilket är bra om du vill bli en snabbare löpare på lite längre distanser. Den här tiden på året är det snö och is på många ställen i landet, så bry dig inte om hur långt du hinner utan mer på känslan och hur jobbigt det känns i ben och andning. Underlaget har alltid betydelse på hur fort du kan springa, många stirrar sig helt blind på km tider, vilket är helt oväsentligt när du t.ex. springer trail och i blöt, hal, lerig… terräng, fokusera istället på att hålla en jämn hög puls. Intervallerna ska kännas jobbiga och du ska få jobba för att hålla tempot den sista minuten.

Som riktlinje kan du tänka att du kör intervallerna på ca 80-90% eller ca 20-30 slag under din maxpuls. Vilan består av gå och lätt jogg i två minuter. Kör gärna intervallerna på ett varierat underlag, men inte alltför brant uppför eller utför, så att du ändå kan hålla ett relativt jämnt tempo genom hela intervallen. Målet är att genomföra alla intervaller i så lika fart som möjligt. Försök bibehålla bra teknik genom hela passet. Delar som kan vara viktigt att tänka på när du börjar bli trött i slutet av intervallerna är: hållning, blicken framåt, jobba aktivt med armarna som hjälper dig att få kraft framåt och tryck ifrån i steget så att du bibehåller höften i en bra position. Intervallerna ger dig framförallt bättre syreupptagning, men även löpstyrka och fartuthållighet.

Börja passet med lugn jogg 10-15 min. samt ett par stegringslopp (då du under en kort sträcka successivt ökar farten). Jag lägger oftast in några stegringslopp innan mina intervallpass, som en del i uppvärmningen. Det gör jag för att förbereda kroppen för intervallerna, få igång ett snabbare steg, det blir även en signal till kroppen att det är dags att köra lite hårdare.

Tänk på att intervaller är oftast lättare och roligare att köra med någon träningskompis, så ta med din vän och gör passet gemensamt, jag kan lova att det blir både lite mer effektivt och framförallt roligare, än om du kör det helt själv.

Avsluta passet med 10-15 min lugn jogg och stretch.

Lycka till! Lena

2 svar till “Vecka 9 – 4×4 minuter”

  1. Emil Hasselqvist skriver:

    Hej, hur långa bör pauserna i mellan vara? Mvh Emil

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Spännande lopp

lör24augalldayalldayFeatured2XU Idre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 kmRegion:DalarnaAnmälanDeltagare

lör24aug10:0016:00FeaturedStockholm Trail5 km, 10 km, 21 kmRegion:Stockholm

30aug(aug 30)09:0001sep(sep 1)15:00FeaturedIcebug Xperience West Coast Trail72 kmRegion:Bohuslän

lör14sepalldayalldayFeaturedÄngsö Trail Run6 km, 12 km, 25 km, 50 kmRegion:Västmanland

lör21sep11:00FeaturedVästgötaloppet trail7,5 km, 11 km, 17 km, 27 kmRegion:VästergötlandAnmälanDeltagare

27sepallday29alldayFeaturedSWEARE ÅRE TRAIL TOUR7 km, 14 km, 24 km, sprintRegion:JämtlandAnmälanDeltagare

lör28sep11:0016:00FeaturedÖved Trail5 km, 10 kmRegion:Skåne

lör05okt11:00FeaturedHärnö Trail9 km, 21 kmRegion:Ångermanland

lör12okt12:3015:00FeaturedRya Åsar Trail Run11,6 kmRegion:VästergötlandAnmälanDeltagare

lör26okt18:0020:00FeaturedNight Trail Run5 km, 10 km, 30 kmRegion:Stockholm

Nyhetsbrev

Inspiratörer

  • Egentligen persade jag på halvmaraton i våras... Andreas Lundblad
    Läs mer
  • Vlog V33 - Spränger milvallen på loppet 6 Sjöar Tony Hoffstrom
    Läs mer
  • -Hur kan du springa utan klocka? Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Racerapport: Stranda Fjord Trail Race Peter Lindquist
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Löparresor med Trailrunning Sweden

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.Våra löparresor passar traillöpare på olika nivåer. Genom att erbjuda olika längder och hastigheter på löppassen, får både elitmotionären och den som mixar jogg med promenad sitt lystmäte. Alla får träning! För att få ut det bästa av resan är det dock bra om du orkar jogga ca 10 km.

uswe sandstone camp

previous arrow
next arrow
Slider

Trailrunning Sweden Store

Trailrunning Sweden Store är webbutiken som är helt specialiserad på en enda målgrupp - människor som älskar löpning i skog och berg. I Trailrunning Sweden Store har vi grejerna som höjer din traillöpning till nya sköna nivåer. Här hittar du bara det som gäller trailrunning. Vi har sållat bort allt annat. Här kan du känna dig trygg med att du får hjälp och råd från personer som verkligen kan traillöpning.

Specialist

trailskor

Löparkläder

kittad för äventyr

Ryggsäckar

Utmana mörkret

Pannlampor

Traillöparens alla

tillbehör

previous arrow
next arrow
Slider
X
X