Back on track

Efter ett för mig ovanligt långt uppehåll från löpningen är jag äntligen tillbaka ute på mina älskade stigar igen. Det som började med en veckas frivillig återhämtningsvila efter Sandsjöbackas Ultratrippel slutade med ytterligare fem veckors ofrivillig vila. En långdragen förkylning och influensa. Därefter infektion med penicillinkur som följd. Sedan en lång jobbresa med obefintlig tid över till träning. Osv, osv…

 

Så härligt att vara tillbaka på ”mina” stigar igen.

 

 

Men den som väntar på något gott väntar inte för länge som bekant. Och visst är det så, det gäller bara att se möjligheterna istället för att fokusera på det tråkiga med att inte kunna träna som man vill. Det gäller att försöka ta tillvara på tiden som uppstår och utnyttja den till något positivt.

 

Generellt tror jag att många av oss kör på alldeles för hårt utan viloperioder. En viss återhämtning för kroppen kan ha otroligt positiva effekter och kan bland annat förebygga förslitningsskador. Att pausa i 6 veckor är ju såklart inte samma sak som en liten återhämtningsvila, men ibland händer det som man inte vill ska hända. Då är det bra att ha något annat att fokusera på så att den ofrivilliga vilan känns lättare att uthärda.

 

Alternativa aktiviteter

 

Utöver att umgås extra mycket med min familj, så utnyttjade jag tiden till lite olika aktiviteter som jag har svårt att hinna med i vanliga fall. Eller rättare sagt, aktiviteter som jag inte tagit mig tid till eller har prioriterat tidigare.

 

STRETCH OCH RÖRLIGHET. Nog för att tiden kanske har funnits där hela tiden, men jag har slarvat med disciplinen. Och jag vet ju innerst inne att regelbundna stretch- och rörlighetsövningar kommer att ha positiva effekter på min framtida löpning (och min vardag över huvud taget).

 

PLANERING. Jag har lagt åtskilliga timmar åt att drömma mig bort och att läsa på om olika lopp runt om i Europa. Och jag har hittat ett flertal lopp som jag aldrig hade hört talas om tidigare, men som nu står på min önskelista de kommande åren. Jag har också lagt upp en tvåårsplan på hur jag tänker mig att min löpning ska se ut och vilka lopp jag hoppas hinna uppleva under tiden.

 

En källa till inspiration – boken Extrem löpning av Ian Corless.

 

STYRKA. Jag har inte kört några tuffare styrkepass på gymmet under tiden, men jag har passat på att köra enklare övningar hemma. Armhävningar, situps, plankan, tåhävningar, squats, utfall, balansbräda osv. Det finns mängder med enkla övningar som inte kräver mycket plats eller förberedelser, men som är effektiva och som går att göra praktiskt taget var som helst. Det enda som krävs är lite disciplin vilket i och för sig kan vara nog så klurigt ibland.

 

Inga måsten, men ganska bra att ha i hemmagymmet. Man kommer dock väldigt långt med bara kroppen som redskap och vikt.

 

Men oavsett hur väl jag har utnyttjat tiden, så är det ändå underbart att vara ute och springa igen. Vi har fått en försmak av våren här i de södra delarna av landet. Morgnar och kvällar blir ljusare och man känner sig piggare. Nu blir det en försiktig stegring av löpningen kommande veckor. Förhoppningsvis är formen strax tillbaka där jag lämnade den för några veckor sedan…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Trail- och ultralöpare från Varberg, med fokus på upplevelselöpning. Springer för att må bra hellre än att jaga tider, men kryddar träningen med några väl utvalda traillopp varje år.

Född: 1973

Kontakt: [email protected]

Mål: Ingenting är omöjligt

Motto: Att hålla träningen på en nivå som gör att jag orkar springa långt också om 20 år

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

sön20oktalldayalldayFeaturedIcebug Backyard Trail0,4 km, 3 km, 8 km, 16 kmLandskap:GöteborgAnmälan

lör26okt18:0020:00FeaturedNight Trail Run5 km, 10 km, 30 kmLandskap:Stockholm

lör02novalldayalldayFeaturedKullamannen Trail12 km, 22 km, 44 kmLandskap:Skåne

sön15maralldayFeaturedÅhus TrailRun5 km, 10 km, 21 kmLandskap:Skåne

sön15mar07:0015:00FeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

lör27junalldayalldayFeaturedBocksten TrailRun5 km, 12 km, 23 km, 46 kmLandskap:Halland

lör22aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:DalarnaAnmälanDeltagare

Senaste blogginläggen

  • Löpargrupper i Göteborg del 3 - Forest Femmes Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Drygt 2 veckor efter op. Fysparet
    Läs mer
  • Broken. Madelene Jansson
    Läs mer
  • Vardag Anna Carlsson
    Läs mer
  • En fullträff i Åre Bröderna Backa
    Läs mer
  • Marviksdrömmen Niclas Bergqvist
    Läs mer
  • Marviksdrömmen Bo Johansson
    Läs mer
  • Höstlöpning utan hosta Linda Doktar
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Löparresor med Trailrunning Sweden

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.Våra löparresor passar traillöpare på olika nivåer. Genom att erbjuda olika längder och hastigheter på löppassen, får både elitmotionären och den som mixar jogg med promenad sitt lystmäte. Alla får träning! För att få ut det bästa av resan är det dock bra om du orkar jogga ca 10 km.

uswe sandstone camp

Idre Fjällmaraton
buss & boende

previous arrow
next arrow
Slider

Trailrunning Sweden Store

Trailrunning Sweden Store är webbutiken som är helt specialiserad på en enda målgrupp - människor som älskar löpning i skog och berg. I Trailrunning Sweden Store har vi grejerna som höjer din traillöpning till nya sköna nivåer. Här hittar du bara det som gäller trailrunning. Vi har sållat bort allt annat. Här kan du känna dig trygg med att du får hjälp och råd från personer som verkligen kan traillöpning.

Specialist

trailskor

Löparkläder

kittad för äventyr

Ryggsäckar

Utmana mörkret

Pannlampor

Traillöparens alla

tillbehör

previous arrow
next arrow
Slider
X
X