Vecka 22 – 70/20 intervaller x 6; 2-3 set

70 sekunder  intervaller, står på schemat denna vecka. Det kan kännas som relativt kort intervalltid, men den korta vilan gör att det blir mycket uthållighet- konditionsträning. Ett klassiskt pass med 70/20! Det innebär att du springer i 70 sekunder och vilar i 20 sekunder. Detta upprepar du 6 gånger, vilar 2 minuter och därefter kör du 6 till , är du van löpare och van vid intervallträning kan du köra ytterligare ett set då vilar du 2 minuter igen för att sedan avsluta med ytterligare 6 för att totalt springa 18 st intervaller. (3 set á 6 stycken)

Under detta pass bygger du successivt upp en trötthet som gör att du får slita på de sista intervallerna då vilan är relativt kort i förhållande till arbetstiden. Stressa därför inte i början och gå inte för nära max på de första intervallerna då du i så fall kommer dra på dig mjölksyra, som du sedan inte hinner transportera bort, under den korta vilan.  Inled därför snabbt, men kontrollerat för att kunna bibehålla tempot alla intervaller genom hela passet, eller  kanske till och med öka mot slutet av respektive intervallset. Försök håll igång med lätt gå/jogg under den längre vilan, på två minuter, då får du ett mycket bättre flyt genom passet, än om du stannar upp helt och hållet.

Syftet med passet är att träna din uthållighet i hög fart och att känna ett fint flyt i löpningen mellan ”vila” och intervall. Det blir lite som en kontrollerad fartlek som hjälper dig skjuta din mjölksyratröskel uppåt. Våga genomför passet hårt, men kontrollerat. Du ska vara sliten på slutet och behöva ta i ordentligt för att hålla samma tempo, men inte springa för snabbt i början så att du inte orkar genomföra hela setet.

Börja passet med 15 min uppvärmning där du även lägger in ett par fartökningar. fartökningar är att du under en kortare sträcka ca 80-100 meter successivt ökar farten för att förbereda dig för intervallerna. Avsluta passet med minst 10 min lugn nedjogg. Passet kan springas på valfritt underlag, allt från bana, asfalt(vilket jag försöker undvika),  grusväg eller skogsstig.

Kör ni i grupp, kan ni med fördel springa på en sträcka fram och tillbaka, så får alla köra i sitt tempo och ni kommer tillbaka till samma utgångspunkt.

Lycka till!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Spännande lopp

lör26okt18:0020:00FeaturedNight Trail Run5 km, 10 km, 30 kmLandskap:Stockholm

lör02novalldayalldayFeaturedKullamannen Trail12 km, 22 km, 44 kmLandskap:Skåne

sön15maralldayFeaturedÅhus TrailRun5 km, 10 km, 21 kmLandskap:Skåne

sön15mar07:0015:00FeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

lör27junalldayalldayFeaturedBocksten TrailRun5 km, 12 km, 23 km, 46 kmLandskap:Halland

lör22aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:DalarnaAnmälanDeltagare

Nyhetsbrev

Inspiratörer

  • Vi testar Icebugs sko NewRun! Bröderna Backa
    Läs mer
  • Kan jag kalla mig löpare? Malin Tidqvist
    Läs mer
  • Satsning på längdskidåkning i vinter! Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Träningsparadiset Lost Villa Fanny Ahlfors
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Löparresor med Trailrunning Sweden

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.Våra löparresor passar traillöpare på olika nivåer. Genom att erbjuda olika längder och hastigheter på löppassen, får både elitmotionären och den som mixar jogg med promenad sitt lystmäte. Alla får träning! För att få ut det bästa av resan är det dock bra om du orkar jogga ca 10 km.

uswe sandstone camp

Idre Fjällmaraton
buss & boende

previous arrow
next arrow
Slider

Trailrunning Sweden Store

Trailrunning Sweden Store är webbutiken som är helt specialiserad på en enda målgrupp - människor som älskar löpning i skog och berg. I Trailrunning Sweden Store har vi grejerna som höjer din traillöpning till nya sköna nivåer. Här hittar du bara det som gäller trailrunning. Vi har sållat bort allt annat. Här kan du känna dig trygg med att du får hjälp och råd från personer som verkligen kan traillöpning.

Specialist

trailskor

Löparkläder

kittad för äventyr

Ryggsäckar

Utmana mörkret

Pannlampor

Traillöparens alla

tillbehör

previous arrow
next arrow
Slider
X
X