Vecka 26 – Backintervaller 10×30 sekunder

Återigen dags för backintervaller, denna gång lite kortare backintervaller, 10 st 30 sekunder backe. Ett pass som ger både flås och extra för löpstyrkan. Hitta en backe som är ganska krävande, men som du klarar av att springa i 30 sekunder. Denna vecka kommer du få känna av både mjölksyra och träningsvärk om du lyckas köra backen i relativt hög fart. 

Börja passet med 10-15 min lugn löpning/jogg samt löpskolning i form av höga knän – detta för att få igång benen och kroppen och få upp steget en aning, vilket kommer att behövas när du kommer till backen. (Höga knälyft –  Kör på en plan yta eller lätt motlut 25-30 meter jogga lugnt tillbaka innan nästa upprepning x 3 rep. Tänk på att hålla en bra hållning, luta inte bakåt med ryggen, stark i bålen)

Hitta en backe som du kan springa 30 sekunder i ganska tufft motlut, men inte brantare än att du orkar springa hela vägen. Spring kontrollerat och fokusera på kraften och att hålla ett bra steg hela vägen. Ta kortare steg desto brantare backen blir, lyft blicken för att inte tappa för mycket hållning, hjälp till med armarna för att ta kraften uppåt, framåt. När du sprungit 30 sekunder, går du lätt ner, det gör inget om det blir ganska lång vila för att orka ge nästan max i backen. Försök att komma lika långt varje intervall.

Målet är att genomföra alla intervaller i ungefärlig samma fart, hellre att du kan öka farten än att du tappar för mycket. Ta därför den första intervallen kontrollerat och utan att dra på dig för mycket mjölksyra.

Avsluta passet med minst 10 min nedjogg och stretch av fr.a. säte, fram- och baksida lår samt vader.

Lycka till! Lena

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Spännande lopp

sön15maralldayFeaturedÅhus TrailRun5 km, 10 km, 21 kmLandskap:Skåne

sön15mar07:0015:00FeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

lör09majalldayalldayFeaturedKolmårdstrailen0,5 km, 6 km, 10 km, 21 kmLandskap:Östergötland

sön17majalldayalldayFeaturedIcebug Backyard Trail Spring Edition6 km, 16 kmLandskap:Göteborg

lör27junalldayalldayFeaturedBocksten TrailRun5 km, 12 km, 23 km, 46 kmLandskap:Halland

lör22aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:DalarnaAnmälanDeltagare

04sepallday06alldayFeaturedIcebug Xperience West Coast Trail74 km (23 km + 29 km +22 km)Landskap:Bohuslän

Nyhetsbrev

Inspiratörer

  • Avbruten runstreak, tacksamhet och The Dark Night Race(s) på skidor Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Vinn återhämtningsprodukter från Flowlife Sweden Fanny Ahlfors
    Läs mer
  • November Linda Doktar
    Läs mer
  • Stockholm Rogaining Bo Johansson
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Löparresor med Trailrunning Sweden

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.Våra löparresor passar traillöpare på olika nivåer. Genom att erbjuda olika längder och hastigheter på löppassen, får både elitmotionären och den som mixar jogg med promenad sitt lystmäte. Alla får träning! För att få ut det bästa av resan är det dock bra om du orkar jogga ca 10 km.

TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR
TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR
2020
PlayPause
Slider

Trailrunning Sweden Store

Trailrunning Sweden Store är webbutiken som är helt specialiserad på en enda målgrupp - människor som älskar löpning i skog och berg. I Trailrunning Sweden Store har vi grejerna som höjer din traillöpning till nya sköna nivåer. Här hittar du bara det som gäller trailrunning. Vi har sållat bort allt annat. Här kan du känna dig trygg med att du får hjälp och råd från personer som verkligen kan traillöpning.

Specialist

trailskor

Löparkläder

kittad för äventyr

Ryggsäckar

Utmana mörkret

Pannlampor

Traillöparens alla

tillbehör

previous arrow
next arrow
Slider
X
X