Hur intensitet kan vara både rätt och fel

Förra veckan brände jag av ett väldigt kort träningspass. Det tog inte ens 15 minuter och jag sprang inte mer än kanske 2 km totalt. Ändå skakade mina lår i flera timmar efteråt och jag kände mig trött i benen dagen efter. Hur det kan hänga ihop? Intensitet.
Träningspasset var maxsprintar i backe. "All In" med explosiv start, fartökning och försöka bibehålla trycket samtidigt som backen tröttade ut kroppen. Otroligt jobbigt både fysiskt och mentalt eftersom det var långt utanför min komfortzon.

Detta träningspass utnyttjade primärt muskelfibrerna som klassas som typ 2B, de snabba fibrerna och med fokus på aerobisk aktivitet och inte anaerobisk. Även typ 2A fick en duvning. Intensiteten i passet var maxat och kraft och acceleration, vilket gjorde att jag väldigt snabbt drog på mig mjölksyra och total utmattning. Hjärta och lungor fick jobba rejält.

Skulle jag istället ha sprungit min favorittävling på 110 km i fjällen, så hade jag varit i gång i nästan 24 timmar. Skulle jag ställa upp i vandringstävlingen "fotrally", så skulle jag vara aktiv i flera dygn och troligtvis skulle sömnbristen vara det som till slut skulle knäcka mig.

Intensiteten på dessa aktiviteter skiljer sig markant. Skulle jag börja jogga under fotrallyt eller ta mitt halvmarathontempo på 110-km-tävlingen, så skulle resultatet bli katastrofalt. En av de stora utmaningarna på långa tävlingar är att hitta rätt intensitet för aktiviteten i sig. Jag brukar säga att alla kan egentligen springa ultralopp och marathonlopp - bara man lägger sig på rätt intensitet.

Ett av de stora misstagen som nybörjare i löpning gör är att springa med fel intensitet. Man får för sig att löpning ska vara nyttigt och hälsosamt, tar på sig joggingskorna och sticker ut. Knappt uppvärmd och med alldeles för högt tempo, dvs fel intensitet. Pulsen skenar, andningen skenar och allt känns som ett enda stort motstånd. Man kommer hem, sparkar av sig skorna och konstaterar att löpning är tråkigt och hemskt efter sina 3-4 km. Att springa en mil finns inte ens på kartbilden. Exakt så här var jag själv i flera år. Jag avskydde verkligen löpning och förknippade det med lidande och plåga.

Sedan får personen kanske för sig att man ska springa intervaller, men tar inte i tillräckligt hårt eller springer inte tillräckligt många intervaller. Kanske vilar på tok för mycket eller springer för långt ifrån sin tröskelfart eller v02max-gräns beroende vilken form av intervaller man avser köra. Träningspasset kan rentav ge sämre effekt än om man bara hade gett sig ut och bara sprungit i 40 minuter i jämnt tempo.

Jag coachar just nu en gammal vän lite på distans och han började springa för inte fullt så många veckor sedan nu. Hans utgångspunkt var just att löpning var avskyvärt jobbigt och sprang max 3-4 km. Den första hemläxan han fick var att dra ner på intensiteten. Tvinga sig själv att inte rusa, utan ta det piano. Promenera då och då, promenera i uppförsbackar - men försök vara aktiv och fysiskt rörlig lite längre period. Den stora utmaningen för honom var det mentala på de första passen, att hålla tillbaka och inte brutalrusa. Det tog inte många pass innan han plötsligt var uppe på 7-8 km i distans och istället för att tokrusa i 15 minuter och sedan vara kräkfärdig, så började han beskriva sina pass som väldigt positiva. "Det känns lättare än vad jag trodde". "Vad snabbt det går att bli bättre". "Jag är fortfarande långsam, men tänk att jag kunde springa så här långt och länge".

Rätt intensitet på hans pass har börjat forma om honom till en löpare.
Nu börjar han bli lite varmare i kläderna, så då är det dags att lägga in och kombinera med lite högintensiva pass. Intervallträning. Långa intervaller, korta och explosiva intervaller, högpulsträning mm. Dessa pass ska och kommer att vara riktigt jobbiga, men ska bara köras då och då och inte för ofta så att återhämtningen blir lidande eller att det går ut över långpassen.

Det var denna typ av lärdom jag drog själv en gång i tiden när jag avskydde löpning och aldrig hade sprungit längre än en mil i mitt liv. Min kondition var en bristvara och jag tyckte löpning var astråkigt. På bara 30 löparpass senare, stod jag på startlinjen på Göteborgsvarvet. Två timmar senare hade jag inte bara sprungit mitt livs första halvmarathon, utan också klarat en måltid jag trodde var omöjligt - under två timmar. Det magiska tricket på de 30 löparpassen, var en mycket, mycket lägre intensitet på långpass och just att långpassen varade längre (mer än 90 minuter). Några träningspass var mer aktiveringspass bara för att aktivera kroppen och få upp flås. Sedan var det några få pass som var högintensiva, men då var de intensiva på riktigt. Det var då jag insåg hur stor skillnad rätt intensitet i sin träning kan göra och hur snabbt man egentligen kan gå från soffpotatis till att bli en löpare. Det var då jag också hittade glädjen i löpningen för första gången. Känslan av att komma hem och känna att man sprungit i två timmar, men känner sig fräsch. Inte alls någon näradödenupplevelse.

Allt gott och må era trailfötter njuta vidare av sommarens mjuka stigar!

2 svar till “Hur intensitet kan vara både rätt och fel”

  1. Richard skriver:

    Inspirerande inlägg där jag kan känna igen mig av att inte anpassa mig till rätt intensitet! Det gäller verkligen att vara balanserad i det mentala.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

#trailrunningsweden

Share the passion of trail

Trailkalendern
Trailkalendern
trail
kalendern
Podcast
Podcast
Podcast
Utrustning
UTRUSTNING
Utrustning
LÖPARRESOR
löparresor
STORE
löpargrupper
löpargrupper
Trailtour
TRAILTOUR
Utrustning
trails
TRAILS
TRAILS
kollektion
Kollektion
Trailkalendern

Hitta alla Sveriges traillopp på ett och samma ställe. Trailkartan ger en geografisk överblick över loppen som också delas in i kategorierna fjällopp, backyard ultra, 100-miles, nighttrail, skimo och fell race. Här hittar du garanterat din nästa utmaning!

Trailrunningpodden
Trailrunning
podden

Springa i skogen? Varför då? Elisabeth Hansson på Trailrunning Sweden tar reda på det. I möten med löpare, fantaster och arrangörer får vi insikter och utsikter i traillöpningens magi.

Utrustning för traillöpare

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar. Våra utrustningsguider finns inte för att tala om vilket varumärke eller modell som är bäst eller sämst. Däremot vill vi lyfta fram produkternas egenskaper för att den ska matcha de krav och önskemål du har som traillöpare och konsument. Vi har alla olika träningsbakgrund, ambitionsnivå och önskemål med vår traillöpning. Därför ska även vår utrustning se olika ut.

Löparresor
Löparresor

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

Löpargrupper
Löpargrupper

Vi på Trailrunning Sweden tycker att det är fantastiskt att upptäcka nya stigar och löprundor i vår egen närmiljö. Det är ju en sådan kick att hitta en mysig stig som man inte visste fanns! Vill du upptäcka de här stigarna, bli inspirerad samt få sällskap ut på nya ställen? Då ska du från och med hösten 2020 börja träna med oss på din hemort. Fokus är äventyrslöpning där vi upplever naturen och spännande löpning. Ett pass i veckan under höst- och vårtermin, varje pass pågår i cirka en timme.

Trailtouren
Trailtour

Trailrunning Sweden Store TRAILTOUR finns för att stärka utvecklingen av svensk traillöpning och lyfta fram de talangfulla och konditionsstarka atleter som satsar seriöst på sporten. Touren sträcker sig från juni till oktober 2020, täcker distanser från 11 till 45 kilometer och utspelade sig på allt från fjälltoppar till sandstränder. 2020 års nyhet blir en avslutande jaktstart i samband med finalen på Icebug Backyard Trail. Din startposition lägger du grund för under året. Ta med dina 4 bästa poäng och gör om dem till sekunder. Först i mål vinner...!

TRS Trails
TRS Trails

Här hittar du vackra trailrundor från olika delar av landet. Vi samlar stigar och leder som har det där lilla extra och som bara måste upplevas. Längden på löprundorna varierar och anges under respektive runda. Du kan själv vara med och bidra med din favoritrunda. Klicka på knappen och fyll i formuläret.

Kollektion
Kollektion

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

Är du en stolt svensk traillöpare? Visa det genom att springa i Trailrunning Swedens specialdesignade kläder! Ska du springa ett lopp utomlands är det kul att visa varifrån du kommer. Och även om du håller dig hemmavid, så höjer ju snygga träningskläder både humör och löpsteg.

Kollektion
Trailkalendern
Shadow
Slider

Berg- och skogstokig hobbymotionär, traillöpare och äventyrare, som springer för att njuta av naturen och ha roligt, men som också har stora horn i pannan när det vankas tävling.

Född: 1977

Kontakt: [email protected]

Mål: Bli starkare, snabbare och uthålligare

Motto: Alla kan, bara man vill och vågar försöka

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

lör06jun10:00FeaturedTeam Trail 30 kmLandskap:Ångermanland,Blekinge,Bohuslän,Dalarna,Dalsland,Gästrikland,Göteborg,Gotland,Halland,Hälsingland,Härjedalen,Jämtland,Lappland,Medelpad,Närke,Norrbotten,Öland,Östergötland,Skåne,Småland,Södermanland,Stockholm,Uppland,Värmland,Västerbotten,Västergötland,VästmanlandAnmälanDeltagare

lör13junalldayFeaturedSweden Runners Backyard Ultra6,7 kmLandskap:Ångermanland,Blekinge,Bohuslän,Dalarna,Dalsland,Gästrikland,Göteborg,Gotland,Halland,Hälsingland,Härjedalen,Jämtland,Lappland,Medelpad,Närke,Norrbotten,Öland,Östergötland,Skåne,Småland,Södermanland,Stockholm,Uppland,Värmland,Västerbotten,Västergötland,VästmanlandAnmälanDeltagare

fre19jun10:00FeaturedStädjan 11311131 hmLandskap:Ångermanland,Blekinge,Bohuslän,Dalarna,Dalsland,Gästrikland,Göteborg,Gotland,Halland,Hälsingland,Härjedalen,Jämtland,Lappland,Medelpad,Närke,Norrbotten,Öland,Östergötland,Skåne,Småland,Södermanland,Stockholm,Uppland,Värmland,Västerbotten,Västergötland,VästmanlandAnmälanDeltagare

lör27jun10:00FeaturedTecnica Team Trail 50 km1131 hmLandskap:Ångermanland,Blekinge,Bohuslän,Dalarna,Dalsland,Gästrikland,Göteborg,Gotland,Halland,Hälsingland,Härjedalen,Jämtland,Lappland,Medelpad,Närke,Norrbotten,Öland,Östergötland,Skåne,Småland,Södermanland,Stockholm,Uppland,Värmland,Västerbotten,Västergötland,VästmanlandAnmälanDeltagare

lör22augalldayFeaturedStockholm Trail5 km, 10 km, 21 kmLandskap:Stockholm

lör22aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:DalarnaAnmälanDeltagare

04sepallday06alldayFeaturedIcebug Xperience West Coast Trail74 km (23 km + 29 km +22 km)Landskap:Bohuslän

lör19sepalldayalldayFeaturedBillingen X-Trail Challenge5 km, 12 kmLandskap:Västergötland

sön20sepalldayalldayFeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

sön18oktalldayalldayFeaturedIcebug Backyard Trail Fall Edition8 km, 16 kmLandskap:Göteborg

Senaste blogginläggen

  • My Icebug Backyard Trail - Yxsjön i Mölnlycke Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Projekt Hallandsleden Mikael Antonsson
    Läs mer
  • Jagar backrekord på Stava Fanny Ahlfors
    Läs mer
  • Löparterminologi? Fysparet
    Läs mer
  • Löptekniksträning Cecilia Jagestedt
    Läs mer
  • 24-timmars och skrivkramp Anna Carlsson
    Läs mer
  • Gravidlycka, eller rättare sagt snart dags! Bröderna Backa
    Läs mer
  • Swimrunpremiär Linda Doktar
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer
TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR
TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

public
LÖPARWEEKEND SÄLEN
25-28 JUNI 2020
public
IDRE FJÄLLMARATON
BUSS & BOENDE
21-23 AUGUSTI 2020
public
TRAILRESA TJECKIEN
12-16 MAJ 2021
PlayPause
Slider
GUIDER
UTRUSTNING
GUIDER
UTRUSTNING

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

TRAILSKOR
TRAILSKOR

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

LÖPARRYGGSÄCK
LÖPARRYGGSÄCK

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

PANNLAMPOR
PANNLAMPOR

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

PlayPause
Slider
Trailrunning Sweden
podcasts

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Trailrunning
podden
Trailrunning podden

med Elisabeth Hansson

Idre fjällmarton
podden
Idre fjällmaraton podden

med Per Forsberg

PlayPause
Slider
X
X