Längd

Start & Mål

Experium, Lindvallen

Beskrivning

Banan för 42 km inleder från Experium i Lindvallen med ett flackt parti genom stugbyarna innan det snabbt vänder uppåt genom Gustavsbacken. Här får du en riktigt utmanande start när drygt två tredjedelar av backen skall passeras innan du viker av mot Sälfjällstangens stugby.

Därefter väntar ett lättare parti till Högfjällshotellet. Banan tar sedan den kända inledningen av Södra Kungsleden till toppen av Östfjället och Östfjällsstugan. Från Östfjällsstugan går banan längs vandringsled ner till Gruven och tillbaka till Högfjällshotellet.

Nu kommer nästa utmaning, klättringen upp till Storfjället. Väl på toppen möts du direkt av belöningen men fantastisk preparerad led och milsvid utsikt.

Utför Storfjället bär det sedan av och vidare ned mot Storfjällsgraven. Ett av banans mest löptekniska partier, i en dal med porlande fjällbäckar längs med stigen. Därefter fortsätter du mot Hemfjällsstugan och tar höger mot Hemfjällstangens stugby.

I Hemfjällstangen fina stugmiljö gör banan en kort sväng innan den vänder hemåt mot Lindvallen. Här får du springa längs med fjällkanten med milsvid utsikt, i en lång uppförsbacke mot Hemfjällets topp.

Därefter bär det utför ned mot mål och efter passage vid Snögubben får du ta dig nedför serpentinstigar tillbaka till målet vid Experium.