Ultraträning – 80 km på 8 dagar

Syfte: att bli uthållig.

Jag vill springa långt. Jag vill springa länge. Jag vill vara uthållig. Och det finns massor av sätt att träna för att bli det! Men det gäller att hitta sätten som passar just mig, i mitt liv just nu med de förutsättningar jag har utan att riskera skador och överansträngning. Att öka veckodistansen är ett sätt att vänja kroppen vid att vara i rörelse under lång tid.

I augusti händer flera roliga löparevenemang som jag vill vara stark och förberedd inför. Den 4 augusti åker vi till Helsingör i Danmark för att springa Wienerbrödsloppet igen. Min man och jag sprang det med några vänner för första gången förra året och blev helt betagna av naturen, borgen, stränderna och havet och, såklart, de mumsiga wienerbröden som delades ut i start/mål och vid vätskestationerna. Om du kollar in mitt Instagram (@trailbykidmark) kan du vara med och tävla om två startplatser till årets upplaga av Wienerbrödsloppet och här kan du läsa min Race report från förra året.

Första vätske- och energistationen på Wienerbrödsloppet.

Två veckor senare åker vi upp till Idre för ett av årets häftigaste och mest spännande lopp, 2XU Idre Fjällmaraton! Trailrunning Swedens eget lopp som förra året var min första fjällöpning någonsin och fick mig helt fast för löpning på, kring och över fjällen.

Mot Städjan!

Fjällmiljön är den natur jag längtar allra mest till och det ska bli så roligt att springa där igen. Jag hoppas få träffa på de vackra renarna och kanske hinner vi också med en mtb-tur på fjället. I år har jag valt 28 km istället för 45 km som jag sprang förra året (race report här), dels för att få se en annan del av fjället men även för att inte bli för trött inför…

Icebug Xperience Ultra som går en vecka senare. 50 miles loppet på västkusten från Hunnebostrand till Bohus Malmön. Mitt längsta lopp i år och det blir en utmaning att få kroppen att hålla för att springa så långt på hårda granitklippor och i små vindpinade skogar.

Löpning vid havet

Jag har den senaste tiden fokuserat på att öka veckomängden så mjukt och försiktigt som möjligt. Mina vanliga veckor under året ligger runt 30-50 km, löpning nästan varje dag med antingen korta lunchpass eller längre kvällslöpningar och något långt pass under helgen. Nu har jag haft veckor med 70 km fördelade på några rejäla långpass och lugna återhämtningspass däremellan. Men för att hålla motivationen och inspirationen levande behövde jag variera mig och hittade därför på en egen veckoutmaning, 80 km på 8 dagar. Istället för att få ett eller flera långpass som tillför många kilometer skulle varje dag ge ca 10 km löpning.

Dels för att inte bli sliten, 10 km är en behaglig distans för mig och med många timmars vila mellan löppassen skulle jag starta varje dags löpning med pigg kropp.

Dels för att mentalt visualisera hur jag under loppet betar av en mil åt gången. Jag har studerat kartan över loppet och föreställt mig vilken typ av natur jag springer i under varje mil, var vätskestationerna ligger och hur jag ska fördela energiintag. När jag kommer till de olika platserna och delarna av banan ska jag känna igen mig och uppleva trygghet, det här har jag ju redan klarat av…

Icebug Experience Ultra

Men framförallt för att göra kroppen beredd på att springa lite när som helst på dagen. Vissa dagar har jag varit tvungen att dela upp de 10 km på två tillfällen, t ex 4 km stig med dottern på förmiddagen och på kvällen 6 km ensam i solnedgången. Det är inte alltid lätt att säga till kroppen och huvudet att ladda för ännu en löpning, även om man vet att det inte är jätteansträngande så är det ändå ett mentalt hinder att ge sig ut igen. Ja ett hinder i hallen just innan skorna knyts och tröskeln passeras. För när jag väl är ute och springer och hör fåglarnas kvällssång och hur regnet faller i tjärnen bredvid stigen, då är lyckan total. Jag vet ju att jag aldrig ångrar en löptur! Varför tvekar man då?

Prästkragar i kvällsljus. Det hade jag missat om jag inte gett mig ut på den sena rundan.

Utan att det var meningen har jag alltså startat en runstreak. Jag har testat upplägget tidigare och vet att det ger en god löpstyrka och förberedelse inför ultralopp samt att återhämtningen kommer att gå lättare efter de långa loppen. Frågan är hur länge jag kommer att fortsätta, hur länge löpningen kommer lätt?  När jag känner att jag MÅSTE springa varje dag för att inte bryta streaken, då har något av glädjen i löpningen försvunnit. Men för att räknas som runstreak behövs bara en mile (1,6 km) eller 20 min löpning och just nu känns det väldigt enkelt jämfört med 10 km. Jo jag fortsätter, så länge som det känns lustfyllt.

Jag önskar dig en härlig fortsättning på sommaren och fyll den med massor av skön löpning!

Min lånehund som gav mig sällskap på några milrundor. Hon älskade blåbär och utförsbackar, precis som jag!

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

#trailrunningsweden

Share the passion of trail

Trailkalendern
Trailkalendern
trail
kalendern
Podcast
Podcast
Podcast
Utrustning
UTRUSTNING
Utrustning
LÖPARRESOR
löparresor
STORE
löpargrupper
löpargrupper
Trailtour
TRAILTOUR
Utrustning
trails
TRAILS
TRAILS
kollektion
Kollektion
Trailkalendern

Hitta alla Sveriges traillopp på ett och samma ställe. Trailkartan ger en geografisk överblick över loppen som också delas in i kategorierna fjällopp, backyard ultra, 100-miles, nighttrail, skimo och fell race. Här hittar du garanterat din nästa utmaning!

Trailrunningpodden
Trailrunning
podden

Springa i skogen? Varför då? Elisabeth Hansson på Trailrunning Sweden tar reda på det. I möten med löpare, fantaster och arrangörer får vi insikter och utsikter i traillöpningens magi.

Utrustning för traillöpare

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar. Våra utrustningsguider finns inte för att tala om vilket varumärke eller modell som är bäst eller sämst. Däremot vill vi lyfta fram produkternas egenskaper för att den ska matcha de krav och önskemål du har som traillöpare och konsument. Vi har alla olika träningsbakgrund, ambitionsnivå och önskemål med vår traillöpning. Därför ska även vår utrustning se olika ut.

Löparresor
Löparresor

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

Löpargrupper
Löpargrupper

Vi på Trailrunning Sweden tycker att det är fantastiskt att upptäcka nya stigar och löprundor i vår egen närmiljö. Det är ju en sådan kick att hitta en mysig stig som man inte visste fanns! Vill du upptäcka de här stigarna, bli inspirerad samt få sällskap ut på nya ställen? Då ska du från och med hösten 2020 börja träna med oss på din hemort. Fokus är äventyrslöpning där vi upplever naturen och spännande löpning. Ett pass i veckan under höst- och vårtermin, varje pass pågår i cirka en timme.

Trailtouren
Trailtour

Trailrunning Sweden Store TRAILTOUR finns för att stärka utvecklingen av svensk traillöpning och lyfta fram de talangfulla och konditionsstarka atleter som satsar seriöst på sporten. Touren sträcker sig från juni till oktober 2020, täcker distanser från 11 till 45 kilometer och utspelade sig på allt från fjälltoppar till sandstränder. 2020 års nyhet blir en avslutande jaktstart i samband med finalen på Icebug Backyard Trail. Din startposition lägger du grund för under året. Ta med dina 4 bästa poäng och gör om dem till sekunder. Först i mål vinner...!

TRS Trails
TRS Trails

Här hittar du vackra trailrundor från olika delar av landet. Vi samlar stigar och leder som har det där lilla extra och som bara måste upplevas. Längden på löprundorna varierar och anges under respektive runda. Du kan själv vara med och bidra med din favoritrunda. Klicka på knappen och fyll i formuläret.

Kollektion
Kollektion

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

Är du en stolt svensk traillöpare? Visa det genom att springa i Trailrunning Swedens specialdesignade kläder! Ska du springa ett lopp utomlands är det kul att visa varifrån du kommer. Och även om du håller dig hemmavid, så höjer ju snygga träningskläder både humör och löpsteg.

Shadow
Slider

Trail- och ultralöpare som njuter med alla sinnen under alla årstider. Kryddar löpningen med spännande ultrautmaningar där upplevelsen är i fokus

Född: 1971

Kontakt: [email protected]

Mål: Jag vill inspirera alla människor till att uppleva det unika med traillöpning, att de ska få njuta och glädjas över löpningen utan krav på distans eller fart.

Motto: Löpning är glädje!

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

04sepallday06alldayFeaturedIcebug Xperience West Coast Trail74 km (23 km + 29 km +22 km)Landskap:Bohuslän

04sep(sep 4)21:3006(sep 6)12:00FeaturedLudvika Trailweekend9 km, 10 km, 16 kmLandskap:Dalarna

lör05sep18:0020:00FeaturedMaxFastigheter Trail Run1km, 5km, 10kmLandskap:Västmanland

sön20sepalldayalldayFeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

sön18oktalldayalldayFeaturedIcebug Backyard Trail Fall Edition8 km, 16 kmLandskap:Göteborg

lör28aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:Dalarna

Senaste blogginläggen

  • Salig på Kyrkstigen Tony Hoffstrom
    Läs mer
  • 2019 vs 2020 ur ett träningsperspektiv Linda Doktar
    Läs mer
  • Första veckorna utan (tränings)-rutiner! Bröderna Backa
    Läs mer
  • Trailrunning Sweden startar löpargrupper! Välkommen till Göteborg/Härryda! Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • 10 månader mot 10 mil Fysparet
    Läs mer
  • The Hill marathons 100 miles Anna Carlsson
    Läs mer
  • Åh, en ny löpargrupp vad skoj! Fast jag törs inte, har så dålig kondis! Peter Lindquist
    Läs mer
  • Tävlingspremiär! Madelene Jansson
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer
TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR
TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

public
LÖPARWEEKEND SÄLEN
25-28 JUNI 2020
public
IDRE FJÄLLMARATON
BUSS & BOENDE
21-23 AUGUSTI 2020
public
TRAILRESA TJECKIEN
12-16 MAJ 2021
Slider
GUIDER
UTRUSTNING
GUIDER
UTRUSTNING

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

TRAILSKOR
TRAILSKOR

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

LÖPARRYGGSÄCK
LÖPARRYGGSÄCK

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

PANNLAMPOR
PANNLAMPOR

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

Slider
Trailrunning Sweden
podcasts

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Trailrunning
podden
Trailrunning podden

med Elisabeth Hansson

Idre fjällmarton
podden
Idre fjällmaraton podden

med Per Forsberg

PlayPause
Slider
X
X