Ultraträning – 80 km på 8 dagar

Syfte: att bli uthållig.

Jag vill springa långt. Jag vill springa länge. Jag vill vara uthållig. Och det finns massor av sätt att träna för att bli det! Men det gäller att hitta sätten som passar just mig, i mitt liv just nu med de förutsättningar jag har utan att riskera skador och överansträngning. Att öka veckodistansen är ett sätt att vänja kroppen vid att vara i rörelse under lång tid.

I augusti händer flera roliga löparevenemang som jag vill vara stark och förberedd inför. Den 4 augusti åker vi till Helsingör i Danmark för att springa Wienerbrödsloppet igen. Min man och jag sprang det med några vänner för första gången förra året och blev helt betagna av naturen, borgen, stränderna och havet och, såklart, de mumsiga wienerbröden som delades ut i start/mål och vid vätskestationerna. Om du kollar in mitt Instagram (@trailbykidmark) kan du vara med och tävla om två startplatser till årets upplaga av Wienerbrödsloppet och här kan du läsa min Race report från förra året.

Första vätske- och energistationen på Wienerbrödsloppet.

Två veckor senare åker vi upp till Idre för ett av årets häftigaste och mest spännande lopp, 2XU Idre Fjällmaraton! Trailrunning Swedens eget lopp som förra året var min första fjällöpning någonsin och fick mig helt fast för löpning på, kring och över fjällen.

Mot Städjan!

Fjällmiljön är den natur jag längtar allra mest till och det ska bli så roligt att springa där igen. Jag hoppas få träffa på de vackra renarna och kanske hinner vi också med en mtb-tur på fjället. I år har jag valt 28 km istället för 45 km som jag sprang förra året (race report här), dels för att få se en annan del av fjället men även för att inte bli för trött inför…

Icebug Xperience Ultra som går en vecka senare. 50 miles loppet på västkusten från Hunnebostrand till Bohus Malmön. Mitt längsta lopp i år och det blir en utmaning att få kroppen att hålla för att springa så långt på hårda granitklippor och i små vindpinade skogar.

Löpning vid havet

Jag har den senaste tiden fokuserat på att öka veckomängden så mjukt och försiktigt som möjligt. Mina vanliga veckor under året ligger runt 30-50 km, löpning nästan varje dag med antingen korta lunchpass eller längre kvällslöpningar och något långt pass under helgen. Nu har jag haft veckor med 70 km fördelade på några rejäla långpass och lugna återhämtningspass däremellan. Men för att hålla motivationen och inspirationen levande behövde jag variera mig och hittade därför på en egen veckoutmaning, 80 km på 8 dagar. Istället för att få ett eller flera långpass som tillför många kilometer skulle varje dag ge ca 10 km löpning.

Dels för att inte bli sliten, 10 km är en behaglig distans för mig och med många timmars vila mellan löppassen skulle jag starta varje dags löpning med pigg kropp.

Dels för att mentalt visualisera hur jag under loppet betar av en mil åt gången. Jag har studerat kartan över loppet och föreställt mig vilken typ av natur jag springer i under varje mil, var vätskestationerna ligger och hur jag ska fördela energiintag. När jag kommer till de olika platserna och delarna av banan ska jag känna igen mig och uppleva trygghet, det här har jag ju redan klarat av…

Icebug Experience Ultra

Men framförallt för att göra kroppen beredd på att springa lite när som helst på dagen. Vissa dagar har jag varit tvungen att dela upp de 10 km på två tillfällen, t ex 4 km stig med dottern på förmiddagen och på kvällen 6 km ensam i solnedgången. Det är inte alltid lätt att säga till kroppen och huvudet att ladda för ännu en löpning, även om man vet att det inte är jätteansträngande så är det ändå ett mentalt hinder att ge sig ut igen. Ja ett hinder i hallen just innan skorna knyts och tröskeln passeras. För när jag väl är ute och springer och hör fåglarnas kvällssång och hur regnet faller i tjärnen bredvid stigen, då är lyckan total. Jag vet ju att jag aldrig ångrar en löptur! Varför tvekar man då?

Prästkragar i kvällsljus. Det hade jag missat om jag inte gett mig ut på den sena rundan.

Utan att det var meningen har jag alltså startat en runstreak. Jag har testat upplägget tidigare och vet att det ger en god löpstyrka och förberedelse inför ultralopp samt att återhämtningen kommer att gå lättare efter de långa loppen. Frågan är hur länge jag kommer att fortsätta, hur länge löpningen kommer lätt?  När jag känner att jag MÅSTE springa varje dag för att inte bryta streaken, då har något av glädjen i löpningen försvunnit. Men för att räknas som runstreak behövs bara en mile (1,6 km) eller 20 min löpning och just nu känns det väldigt enkelt jämfört med 10 km. Jo jag fortsätter, så länge som det känns lustfyllt.

Jag önskar dig en härlig fortsättning på sommaren och fyll den med massor av skön löpning!

Min lånehund som gav mig sällskap på några milrundor. Hon älskade blåbär och utförsbackar, precis som jag!

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Trail- och ultralöpare som njuter med alla sinnen under alla årstider. Kryddar löpningen med spännande ultrautmaningar där upplevelsen är i fokus

Född: 1971

Kontakt: [email protected]

Mål: Jag vill inspirera alla människor till att uppleva det unika med traillöpning, att de ska få njuta och glädjas över löpningen utan krav på distans eller fart.

Motto: Löpning är glädje!

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

sön15maralldayFeaturedÅhus TrailRun5 km, 10 km, 21 kmLandskap:Skåne

sön15mar07:0015:00FeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

lör09majalldayalldayFeaturedKolmårdstrailen0,5 km, 6 km, 10 km, 21 kmLandskap:Östergötland

sön17majalldayalldayFeaturedIcebug Backyard Trail Spring Edition6 km, 16 kmLandskap:Göteborg

lör27junalldayalldayFeaturedBocksten TrailRun5 km, 12 km, 23 km, 46 kmLandskap:Halland

lör22aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:DalarnaAnmälanDeltagare

04sepallday06alldayFeaturedIcebug Xperience West Coast Trail74 km (23 km + 29 km +22 km)Landskap:Bohuslän

Senaste blogginläggen

  • När traillöpning möter bergsbestigning Peter Lindquist
    Läs mer
  • Kullamannen Trail - Gary Cantrell, lera och start i Dubbeldöden! Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Välkommen på reflexlöpning i Jönköping Fanny Ahlfors
    Läs mer
  • Big's backyard ultra: det sitter i huvudet Anna Carlsson
    Läs mer
  • Ibland tänkte jag... vad ska andra tro? Annika Repo Wallman
    Läs mer
  • Bland vågor och maneter Linda Doktar
    Läs mer
  • Träning på bortaplan? Malin Tidqvist
    Läs mer
  • Varumärket som tappade bort sin hållbarhet Andreas Lundblad
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Löparresor med Trailrunning Sweden

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.Våra löparresor passar traillöpare på olika nivåer. Genom att erbjuda olika längder och hastigheter på löppassen, får både elitmotionären och den som mixar jogg med promenad sitt lystmäte. Alla får träning! För att få ut det bästa av resan är det dock bra om du orkar jogga ca 10 km.

Trailresa Tjeckien

Löparweekend Sälenfjällen

Idre Fjällmaraton
buss & boende

previous arrow
next arrow
Slider

Trailrunning Sweden Store

Trailrunning Sweden Store är webbutiken som är helt specialiserad på en enda målgrupp - människor som älskar löpning i skog och berg. I Trailrunning Sweden Store har vi grejerna som höjer din traillöpning till nya sköna nivåer. Här hittar du bara det som gäller trailrunning. Vi har sållat bort allt annat. Här kan du känna dig trygg med att du får hjälp och råd från personer som verkligen kan traillöpning.

Specialist

trailskor

Löparkläder

kittad för äventyr

Ryggsäckar

Utmana mörkret

Pannlampor

Traillöparens alla

tillbehör

previous arrow
next arrow
Slider
X
X