Summering Höga Kusten Leden

1 vecka sedan jag gjorde någonting åt det mål jag försiktigt haft i tankarna ett tag, att springa den 127 km lång Höga Kusten Leden genom världsarvet! Jag har velat se och få uppleva hela leden samtidigt som man får en utmaning och ett vardagsäventyr. David och jag kollade på att kunna genomföra det tillsammans men sommaren är alldeles för kort för att få in det, vilket innebar att jag fick göra det själv. Det kändes inte på något sätt jobbigt men det hade varit kul att kunna göra det tillsammans såklart.

Eftersom jag inte är van att springa så många mil på få dagar visste jag inte hur kroppen skulle kännas så tanken var att dela upp det på 3 dagar, för att inte behöva stressa igenom hela leden på begränsad och ha tid över ifall någonting skulle hända. Jag ville främst bara göra leden och ha mycket tid till det för att få vara ute.

Packningen försökte jag göra så lätt som möjlig, och jag har relativt lätta grejer sedan innan. Den innehöll bl.a. en lättare dunsäck, mindre primusbrännare med gas, liggunderlag, frystorkad mat, första förband och vätska. Jag har fått många frågor angående utrustningen så jag tänkte sammanfatta det i ett eget inlägg som kommer under veckan, håll utkik!

Efter att ha jobbat ett dygn på räddningstjänsten satte jag mig på söndagen på bussen från Örnsköldsvik ner till Höga Kusten Bron, och möttes av grått väder och spöregn. En snabb löptur till Höga Kusten Hotellet och jag var blöt och fuktig från start, inte direkt öppningen man vill ha!
Efter att ha avvaktat i ca. 20 min gav jag mig ändå iväg, och som tur var slutade regnet och det klarnade upp efter några km.

Efter 15 km blev första stoppet och lunchen uppe på Valkallen med magnifik utsikt över öarna och Höga Kusten Bron på håll, en bra start på löpningen och en rekommenderad topp att besöka!
Därefter blev det mer sol och varmare, leden slingrar sig genom klippor vid kusten, lummiga stigar i skogen och över fina berg med utsikt och på landsvägar med sommarblommor, en dröm att få springa!
Jag mötte en del vandrare, och hade som mål att prata lite med de jag mötte så jag slängde några ord med de jag mötte, kollade var de var ifrån och hur många dagar de tänkt vara ute, väldigt trevligt!

Första dagen innehöll otroligt fin löpning och jag jobbade mig igenom 47 km och nära 1000 höjdmeter utan några större problem. Det var skönt att vara ute i flera timmar och allt flöt på bra. Det var inga större problem att fylla på med vatten efter vägen och efter att ha fått slut vatten en sträcka dök det upp en lite bod efter en landsväg med en skylt med "water". Otroligt tacksamt att den äldre damen som bodde tvärs över vägen alltid ser till att det finns vattnet i boden och säger till mig nöjt att hon alltid får tackord av alla vandrare som går förbi och fyller på.

På kvällskvisten kom jag fram till första delmålet, en liten camping som ligger väldigt fint och heter Lappudden. Väl där fick jag en skön dusch, värmde mat och fick en kopp kaffe av campingens ägare.

Under natten kom det en hel del regn, och när det var dags att gå ut för att fixa frukost öste det ner och blåste, likheten med en höstdag var slående. Fixade frukost under ett skärmtak och gav mig iväg efter att ha försökt vänta ut vädret. Efter några km gav sig det värsta och resten av dagen var mulen och lite kall. Under dagen skulle ytterligare 47 km avverkas och tanken var att komma till Skuleskogens nationalpark för att spendera natten där. Måndagens löpning gick främst genom fina skogsstigar och öppna ängar vilket var en liten kontrast mot söndagen men det är det fina med hela leden.

Men efter ca. 17 km fick jag lite känningar av ett skavsår och en ond tå så jag stannade för att tejpa fötter och skydda så gott det gick direkt, en ond fot får man inte vänta med att göra något åt. Fortsatte resterande 13 km till dagens delmål med gott humör men vid slutet hade jag rejält ont i den vänstra stortån. När jag var framme vid Friluftbyns camping hade jag gjort 31 km och tanken var att vila där för att kunna fortsätta senare till Skuleskogen. Men det gjorde ont och kom en del var från tån, och ett nageltrång verkade inte vara en omöjlighet. Där hade jag lite tankar om hur jag skulle lägga upp resterande del men planen blev att vila resten av måndagen för att kunna slutföra den sista etappen dagen därpå då även min gode vän Mårten skulle möta upp mig och springa sista delen, det ville jag verkligen och såg fram emot! Jag fick tips om lite åtgärder jag kunde göra och sedan fick jag lägga mig i en stuga i Friluftsbyn för att kunna vila inför sista dagen. Ett megastort tack till alla fantastiska i Friluftsbyn, det är guld värt att få ha med er att göra!

När jag vaknade på tisdagen fanns inte tankarna på att inte springa, det hade varit alldeles för tråkigt och tån kändes faktiskt bättre. Gårdagens fältsjukvård och vila hade gjort riktigt gott! Mårten mötte upp mig och tillsammans åkte vi bil till den sista etappens start, eftersom det hade blivit för långt och osäkert att springa den del jag missade under gårdagen. Så därför blev hela leden 17 km kortare än planerat för mig, men den sträckan har jag sprungit otaliga gånger och tack vare det kunde jag springa sista dagen, vilket var så värt det!

Mårten kom som vanligt med fantastiskt humör, varmt väder och strålande sol på tisdagens morgon och bjöd på räksmörgås till morgonkaffet! (Det brukar vara de två sistnämnda sakerna när man är med Mårten). Det här blev en fantastiskt dag, vi fick springa från Hålviken till Balesberget, förbi fantastiska Balestjärn och sedan till Sandlågan och vidare in mot Örnsköldsvik. Det är en otroligt fin sträcka och det är ett måste att besöka om ni är i närheten av Örnsköldsvik. Balesberget ger en fantastisk utsikt och det klara vattnet i Balestjärn är värt ett dopp! Vi pratade mycket under dagen, och alla kilometer bara rullade på i det fina vädret och helt plötsligt hade vi 6 km kvar och började se slutmålet. Sista etappen gick upp för Varvsberget ovanför Örnsköldsviks stadskärna, där man också får fin utsikt över staden. När vi sedan sprang in i stadskärnan och därmed målet för hela leden var jag otroligt tacksam över att det hade gått att genomföra hela sträckan den dagen tillsammans med Mårten! Vi gick sedan på Bishop vid vattnet och tog en välförtjänt öl i solen. Tack Mårten för pepp och en fantastisk dag!

Att summera hela leden kan man göra genom att säga att det är magnifik natur som har allt en löpare och vandrare vill ha och där låter jag bilderna tala för sig själva. Att jag bestämde mig för att göra det och gjorde det till största del ensam är också en sak jag kommer ta med mig, det gick otroligt bra och det var både lärorikt och bra för mig själv. Man behöver inte dra på alla växlar och göra något superstort för att få äventyrskänsla i vardagen!

Totalt blev det 110 km och 2900 positiva höjdmeter för min del längs hela leden, kan såklart rekommendera det!

Hela leden är otroligt välmarkerad och lättillgänglig, du kan välja om du vill göra några etapper, hela leden eller bara välja ut de finaste utsikterna för att få ta den av Höga Kusten. Tips är att kolla in www.hogakusten.se för att få all information du behöver för ett besök!

Ställ gärna frågor om det är nåt ni funderar på, vi hjälper gärna till och svara på de funderingar ni har om området!

Senaste blogginläggen

• Pryltest - Craft Nordlite Ultra / Pure Trail Niclas Bergqvist
  • Men. Du är väl aldrig sjuk? Andreas Lundblad
  • Att komma dit man är Malin Tidqvist
  • 10 månader mot 10 mil - my experience Sara Costa
Se alla våra Inspiratörer

Löpargrupper

För dig som vill upptäcka nya stigar på hemmaplan - ihop med andra.

Outnorth Trailtour

Vilka är landets bästa traillöpare över säsongen 2024? Vilket är det starkaste teamet? Från stränder, via klippor och fjäll till djupa skogar.

Trails of SWE c/o Dacia

Trails of SWE c/o Dacia är 4 lopp, 4 naturtyper, 4 sätt att uppleva vårt fantastiska land. Och 4 sätt att få använda hela din kapacitet, att våga vara grym.

Guider utrustning

Få hjälp inför ditt köp av skor, pannlampor eller löparryggsäck. I samarbete med Outnorth.

Trailkalendern

På fjället, längs havet, i skogen. Här hittar du alla svenska traillopp i en kalender.