Vecka 31 – 6×60/30 intervaller x 2-3 set

Veckans pass består av 6 x 60 sekunder med 30 sekunder aktiv vila(gå eller lätt jogg) x 2-3 set. 2 min joggvila mellan varje set.

Åter dags för intervaller, relativt korta intervaller med 60 sekunder arbete. Vi ska dock ha en aktiv relativt kort vila på 30 sekunder, vilket kommer att göra att du under detta pass successivt bygger upp en trötthet som gör att du får kämpa lite hårdare för att hålla uppe farten på de sista intervallerna. Ta det därför lite lugnt i början och gå inte för nära max på de första intervallerna, då du i så fall kommer dra på dig mjölksyra som sedan kan bli svårt att hinna transportera bort.

Inled de första intervallerna snabbt, men kontrollerat för att se till att bibehålla tempot eller rent av öka mot slutet av respektive intervallset. Varje intervallset är 6×60 sekunder. Håll igång med lätt jogg under vilan, så att du får ett naturligt flyt genom hela passet.

Tänk på tekniken under hela passet och se till att du bibehåller en bra hållning och tryck i steget även när du börjar bli trött.

Syftet med passet är att träna såväl snabbhet som uthållighet i hög fart och att känna ett flyt i löpningen mellan ”vila” och intervall. Det blir lite som en kontrollerad fartlek som hjälper dig skjuta din mjölksyratröskel uppåt. Du ska vara trött på slutet och behöva ta i ordentligt. Våga flytta dina gränser.

Börja passet med lugn jogg 10 – 15 min. följt av ett 2-3 stegringslopp (då du under en kort sträcka ca 100 meter succesivt ökar farten). Dessa fartökningar gör du för att få igång kroppen och förbereda den för intervallpasset. Genom att göra dessa fartökningar lär du kroppen att nu är det dags för lite snabbare löpning.

Avsluta passet med 10-15 min lugn nedjogg och stretch.

Lycka till! Lena

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Spännande lopp

sön20oktalldayalldayFeaturedIcebug Backyard Trail0,4 km, 3 km, 8 km, 16 kmLandskap:GöteborgAnmälan

lör26okt18:0020:00FeaturedNight Trail Run5 km, 10 km, 30 kmLandskap:Stockholm

lör02novalldayalldayFeaturedKullamannen Trail12 km, 22 km, 44 kmLandskap:Skåne

sön15maralldayFeaturedÅhus TrailRun5 km, 10 km, 21 kmLandskap:Skåne

sön15mar07:0015:00FeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

lör27junalldayalldayFeaturedBocksten TrailRun5 km, 12 km, 23 km, 46 kmLandskap:Halland

lör22aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:DalarnaAnmälanDeltagare

Nyhetsbrev

Inspiratörer

  • Löpargrupper i Göteborg del 3 - Forest Femmes Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Drygt 2 veckor efter op. Fysparet
    Läs mer
  • Broken. Madelene Jansson
    Läs mer
  • Vardag Anna Carlsson
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Löparresor med Trailrunning Sweden

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.Våra löparresor passar traillöpare på olika nivåer. Genom att erbjuda olika längder och hastigheter på löppassen, får både elitmotionären och den som mixar jogg med promenad sitt lystmäte. Alla får träning! För att få ut det bästa av resan är det dock bra om du orkar jogga ca 10 km.

uswe sandstone camp

Idre Fjällmaraton
buss & boende

previous arrow
next arrow
Slider

Trailrunning Sweden Store

Trailrunning Sweden Store är webbutiken som är helt specialiserad på en enda målgrupp - människor som älskar löpning i skog och berg. I Trailrunning Sweden Store har vi grejerna som höjer din traillöpning till nya sköna nivåer. Här hittar du bara det som gäller trailrunning. Vi har sållat bort allt annat. Här kan du känna dig trygg med att du får hjälp och råd från personer som verkligen kan traillöpning.

Specialist

trailskor

Löparkläder

kittad för äventyr

Ryggsäckar

Utmana mörkret

Pannlampor

Traillöparens alla

tillbehör

previous arrow
next arrow
Slider
X
X