När traillöpning möter bergsbestigning

DCIM100GOPROG0050283.JPG

För inte så otroligt många år sedan så avskydde jag precis all träning. Jag hade dålig kondition, obefintlig muskelmassa och styrka som en pappkartong. Utan en stark kropp, så var jag också väldigt sårbar, bara som risken över att dra på sig en ryggskada i samband med en flytt t.ex. Jag började då med styrketräning och låste upp en helt ny värld som jag inte hade sett förut.

2013-2014 tog min utveckling till att bli en ”löpare” stora kliv och 2015 inledde jag året med att sätta upp ett par riktigt fräcka målsättningar. Jag skulle köra mitt livs första trailtävling och göra traildebut (Åhus Trailrun)! Inte nog med det, jag skulle dessutom göra ultradebut och ställa upp i Fjällräven Classic – ett vandringsevent som tillika på ett sätt är en tävling också, från Abisko till Nikkaluokta på fina 110 km. Därefter skulle jag avsluta året med att bestiga Afrikas högsta berg, Kilimanjaro.

Jag befann mig precis innan i ett läge i livet där jag kände en slags tomhet och hopplöshet. De drömmar jag hade kändes inte som om de gick att uppnå och jag satt fast i ett ekorrhjul med jobb, träning, matlagning, städning, husrenovering, sömn – repeat. Typ en hög med ”måsten” men ingenstans en rejäl belöning eller något att sikta emot. Jag måste ha rest mig upp för hastigt, svimmat och skallat golvet eller något, för jag minns verkligen inte exakt vilken dag jag bara fick för mig att jag skulle bestiga Kilimanjaro – men plötsligt så visste jag vad jag var tvungen att göra. Det kändes så uppenbart. Så givet. Det var precis en sådan dröm jag behövde för att få den dagliga tillvaron att pirra till lite i magen.

Jag började inhämta information, kolla filmer, bilder, läsa på om höjdsjuka och höghöjdsutrustning osv – samt förbereda min kropp fysiskt. Vad ville jag förbättra? Kondition, absolut kondition. Skapa bättre förutsättningar för att inte stressa sönder kroppen på hög höjd, då den måste acklimatisera sig för att kunna klara av de färre syremolekylerna.

Luften är på ett sätt densamma på hög höjd som vid havsnivå. Av totala antalet molekyler havsnivå, så är lika många andelar syre vid havet som på toppen av Kilimanjaro. Däremot sjunker lufttrycket ju högre upp du kommer (Boyle’s lag) vilket gör att det blir färre molekyler överlag att ta tillvara på. På toppen av Kilimanjaro har luften mindre än 49% av syremolekylerna per andetag jämfört mot vid havsnivå där jag bor. Gapar du och stoppar du in 9 syremarschmallows i munnen på hemmaplan, så får du bara 3 st på toppen av Everest.

Skulle jag flyga hemifrån och direkt landa på Kilimanjaros topp med helikopter så skulle jag befinna mig i omedelbar livsfara. Kroppen skulle upptäcka att den inte klarat av att syresätta blodet och börja med ett eller två av de två höjdsjukesyndrom (AMS – altitude mountain sickness) som finns, HACE och HAPE. HACE är hjärnödem och enkelt förklarat vätskepåslag i hjärnan som fungerar som en hjärnblödning, med i värsta fall dödlig utgång. HAPE är motsvarande effekt, fast i lungorna, enkelt förklarat som en drunkning med i värsta fall dödlig utgång. För att motverka HACE/HAPE så är människroppen så fantastisk att den bygger fler röda blodkroppar, för att bli bättre på att hantera det färre antalet syremolekyler som man får in i varje andetag. Kroppen känner av detta när man kommer upp på hög höjd. När man gör en bergsacklimatisering, så går man upp till en viss nivå, vilar, sedan går man upp lite högre – men går tillbaka ner igen (ca 500 höjdmeter brukar vara en riktlinje). Då känner kroppen av att den måste anpassa sig och börjar producera fler röda blodkroppar. Ju högre upp du ska, desto fler röda blodkroppar måste byggas. Går man upp för högt så får du inte en ökad effekt – utan ökar tvärtom risken för höjdsjuka. Därav brukar man prata om att runt 500 höjdmeter kan vara en bra riktlinje och 800 höjdmeter ska absolut inte överskridas. Vad som händer däremot om du bygger fler röda blodkroppar och sedan går ner på lägre nivå, är att du får betydligt lägre ansträngningsgrad när du utövar något som har med motion att göra. Det är därför elitidrottare ofta tränar på högre höjd inför en tävling (eller bloddopar sig med blod från att ha vistats på hög höjd).

Vad har detta med traillöpning att göra? Jo, massor! Jag insåg att jag kommer ju jogga som en gnu upp och ner på det sablarns berget. Eller rättare sagt, vandra långsamt. Man får inte röra sig snabbt, för då stressar du kroppen i en miljö den inte är van vid och vad svarar kroppen med då – höjdsjuka. Men jag insåg att jag skulle röra mig över stökig terräng under väldigt många dagar och kanske också få uppleva långa dagar och mycket nötning.

Samtidigt som jag upptäckte att traillöpning efter min debut var ju fantastiskt roligt, just för att jag glömde bort att jag sprang eftersom jag hade fullt sjå med att hålla fötterna i styr över alla naturens hinder. Där och då insåg jag att traillöpning hade fantastiska synergier med bergsbestigning. Jag tränar kroppen på att röra sig flytande i stökig terräng, samtidigt som jag bygger mitokondrier och samtidigt som jag ökar uthållighet, kondition och prestationsförmåga. När jag dessutom ställde upp i Fjällräven Classic så fick jag för första gången känna på hur det var att nöta något fysiskt i nästan 24 timmar nonstop. Utan vila eller paus. Det lärde mig dels att man behöver även träna pannbenet på uthållighet, inte bara kroppen. Viljan att ge upp måste tänjas så att det beslutet hela tiden inte tas. Är man väldigt vältränad, men tröttnar efter ett par timmars bestigning på en topptur, så kommer man inte ta sig upp. Som anekdot tog det mig 19 timmar att bestiga Sydamerikas högsta berg och tillbaka till basecamp, då vi pga hårda vindar fick starta från camp2 istället för camp3 när vi gjorde vår ”summit push”. 19 timmar utan riktig mat, vila och hela tiden i ständig rörelse förutom enstaka mikropauser. Exakt som en ultralöpning går till. Har precis skapat och laddat upp filmen från det äventyret (se nedan).

Ultralöpning är ett utmärkt recept att träna psyket till att efter en timme inte tänka ”är jag inte i mål snart” utan ställa om hjärnan till att tänka på belöningen när man väl är färdig och släppa tanken på var man befinner sig i progressen. Alternativt fokusera på progress redan gjord – inte det som är ogjort. Mycket runt bergsbestigning handlar om att ge sig själv positiva inslag hela tiden för att göra ”override” på hjärnans försök att tala om för dig att det vore så mycket skönare att sitta i en varm, mjuk och skön soffa, fötterna på bordet, en chipspåse i näven och se hela skiten på Netflix istället för att uppleva det.

Nu idag har jag gått från soffpotatis och totalt otränad till att inom loppet av något år bara bestiga Afrikas högsta berg, Europas högsta berg, Sydamerikas högsta berg samt två försök att bestiga Everest, där jag tyvärr båda gångerna blev sjuk (lunginflammation och luftsrörsinfektion) på 7000 meters höjd och fick avbryta (och de besluten gör att jag kan sitta här idag och författa detta inlägg). Traillöpning, Skyrunning och Bergsbestigning har blivit som en trenighet jag hittat. Alla tre kretsar kring fysisk aktivitet och rörelse i naturen. Jag får erfarenheter för livet, vyer för livet, vänner för livet och något som berikar mitt liv på ett sätt jag aldrig kunnat föreställa mig innan. Traillöpningen gör mig till en bättre bergsbestigare, men omvänt fungerar också om än bara temporärt. När jag kommit tillbaka hem till havsnivå efter att ha varit uppe på 7000 meters höjd, så har det varit lite Forrest Gump-varning :). Känslan när du ger dig ut och börjar springa en sträcka som du alltid brukar springa, men andas plötsligt med en helt annan andningsfrekvens (eftersom kroppen upptäcker att den plötsligt får hela munnen full med syremarschmallows igen). Det är det som bloddoping också handlar om. Tyvärr så dalar det rätt fort, vetenskapen pekar på att kroppen redan efter 10-14 dagar har dumpat de överflödiga blodkropparna och återgått till normalläge – men jag har hittat det jag verkligen brinner för i livet. Tänk att det gick att vara fysiskt aktiv och göra något förjävla jobbigt – och samtidigt ha ett leende på läpparna eller som på bilden till detta inlägg – vrålet av glädjerus.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

#trailrunningsweden

Share the passion of trail

Trailkalendern
Trailkalendern
trail
kalendern
Podcast
Podcast
Podcast
Utrustning
UTRUSTNING
Utrustning
LÖPARRESOR
löparresor
STORE
löpargrupper
löpargrupper
Trailtour
TRAILTOUR
Utrustning
trails
TRAILS
TRAILS
kollektion
Kollektion
Trailkalendern

Hitta alla Sveriges traillopp på ett och samma ställe. Trailkartan ger en geografisk överblick över loppen som också delas in i kategorierna fjällopp, backyard ultra, 100-miles, nighttrail, skimo och fell race. Här hittar du garanterat din nästa utmaning!

Trailrunningpodden
Trailrunning
podden

Springa i skogen? Varför då? Elisabeth Hansson på Trailrunning Sweden tar reda på det. I möten med löpare, fantaster och arrangörer får vi insikter och utsikter i traillöpningens magi.

Utrustning för traillöpare

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar. Våra utrustningsguider finns inte för att tala om vilket varumärke eller modell som är bäst eller sämst. Däremot vill vi lyfta fram produkternas egenskaper för att den ska matcha de krav och önskemål du har som traillöpare och konsument. Vi har alla olika träningsbakgrund, ambitionsnivå och önskemål med vår traillöpning. Därför ska även vår utrustning se olika ut.

Löparresor
Löparresor

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

Löpargrupper
Löpargrupper

Vi på Trailrunning Sweden tycker att det är fantastiskt att upptäcka nya stigar och löprundor i vår egen närmiljö. Det är ju en sådan kick att hitta en mysig stig som man inte visste fanns! Vill du upptäcka de här stigarna, bli inspirerad samt få sällskap ut på nya ställen? Då ska du från och med hösten 2020 börja träna med oss på din hemort. Fokus är äventyrslöpning där vi upplever naturen och spännande löpning. Ett pass i veckan under höst- och vårtermin, varje pass pågår i cirka en timme.

Trailtouren
Trailtour

Trailrunning Sweden Store TRAILTOUR finns för att stärka utvecklingen av svensk traillöpning och lyfta fram de talangfulla och konditionsstarka atleter som satsar seriöst på sporten. Touren sträcker sig från juni till oktober 2020, täcker distanser från 11 till 45 kilometer och utspelade sig på allt från fjälltoppar till sandstränder. 2020 års nyhet blir en avslutande jaktstart i samband med finalen på Icebug Backyard Trail. Din startposition lägger du grund för under året. Ta med dina 4 bästa poäng och gör om dem till sekunder. Först i mål vinner...!

TRS Trails
TRS Trails

Här hittar du vackra trailrundor från olika delar av landet. Vi samlar stigar och leder som har det där lilla extra och som bara måste upplevas. Längden på löprundorna varierar och anges under respektive runda. Du kan själv vara med och bidra med din favoritrunda. Klicka på knappen och fyll i formuläret.

Kollektion
Kollektion

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

Är du en stolt svensk traillöpare? Visa det genom att springa i Trailrunning Swedens specialdesignade kläder! Ska du springa ett lopp utomlands är det kul att visa varifrån du kommer. Och även om du håller dig hemmavid, så höjer ju snygga träningskläder både humör och löpsteg.

Shadow
Slider

Berg- och skogstokig hobbymotionär, traillöpare och äventyrare, som springer för att njuta av naturen och ha roligt, men som också har stora horn i pannan när det vankas tävling.

Född: 1977

Kontakt: [email protected]

Mål: Bli starkare, snabbare och uthålligare

Motto: Alla kan, bara man vill och vågar försöka

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

04sepallday06alldayFeaturedIcebug Xperience West Coast Trail74 km (23 km + 29 km +22 km)Landskap:Bohuslän

lör19sepalldayalldayFeaturedBillingen X-Trail Challenge5 km, 12 kmLandskap:Västergötland

sön20sepalldayalldayFeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

sön18oktalldayalldayFeaturedIcebug Backyard Trail Fall Edition8 km, 16 kmLandskap:Göteborg

lör28aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:Dalarna

Senaste blogginläggen

  • Löpning på semestern Linda Doktar
    Läs mer
  • En omväxlande 40-åring Tony Hoffstrom
    Läs mer
  • Löptest på Aktivitus Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • 10 månader mot 10 mil Fysparet
    Läs mer
  • The Hill marathons 100 miles Anna Carlsson
    Läs mer
  • Åh, en ny löpargrupp vad skoj! Fast jag törs inte, har så dålig kondis! Peter Lindquist
    Läs mer
  • Tävlingspremiär! Madelene Jansson
    Läs mer
  • Jönköping swimrun 2020 - Virtuellt lopp! Fanny Ahlfors
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer
TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR
TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

public
LÖPARWEEKEND SÄLEN
25-28 JUNI 2020
public
IDRE FJÄLLMARATON
BUSS & BOENDE
21-23 AUGUSTI 2020
public
TRAILRESA TJECKIEN
12-16 MAJ 2021
Slider
GUIDER
UTRUSTNING
GUIDER
UTRUSTNING

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

TRAILSKOR
TRAILSKOR

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

LÖPARRYGGSÄCK
LÖPARRYGGSÄCK

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

PANNLAMPOR
PANNLAMPOR

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

Slider
Trailrunning Sweden
podcasts

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Trailrunning
podden
Trailrunning podden

med Elisabeth Hansson

Idre fjällmarton
podden
Idre fjällmaraton podden

med Per Forsberg

PlayPause
Slider
X
X