Med blicken mot nästa träningsläger!

Jag har just nu väldigt hektiskt på mitt jobb och har inte riktigt greppat att det är väldigt nära avfärd till mitt nästa egenkomponerade träningsläger. Denna gång bär det av till Gran Canaria (igen). Jag var där för två år sedan, men kan inte påstå att jag har upptäckt hela öns natur ännu och hittade en billig sistaminutenresa som jag slog till på. Jag brukar försöka fiska efter en billigare sistaminuten på ett charterbolag. Själva chartern i sig bryr jag mig inte så mycket om, utan det är mer att det brukar gå att fynda lite billigare resor om man har lite is i magen. Tyvärr så åker jag alltid på ”straff” som åker ensam dock. Antingen så försvinner resan helt så fort man ändrar från ”två vuxna” till ”en vuxen” – alternativt som denna gång så får jag betala 2000 kr extra som soloresenär.

Men nåja, det ska bli fantastiskt roligt! Nu denna årstid så är det omedelbart en insättning på mentalbanken att få lite varmare luft och få se den där gula saken på himlen. Här på västkusten har det varit en helt galet mörk och tråkig höst och början på vinter. Under en månads tid fick jag 0 timmar i solljus på mig. Då jag satt på kontoret tittade solen fram ibland, men på lediga helger och på fritiden har det varit mörkt, mulet, grått och trist. Sådana tillfällen saknar jag hemtrakten i Norrland då bara lite snö gör att det lyser upp (även om jag inte är någon vintermänniska [trots att jag ger mig iväg på arktiska och högalpina expeditioner stup i kvarten skrib.anm.]).

När jag var 20 år ville jag åka till samma ställen – men för att dansa på nattklubbar, kröka, spana på damer och ”leva livet”. Det sköna är att när jag blickar fram emot resan nu så är det för att springa massor, lyfta tungt, upptäcka, utforska, koppla av och bara må gott i kropp och knopp. Nykter, utan ”rajraj” – för att ”leva livet”. Begreppet ”Leva Livet” har alltså fått en ny innebörd i mitt liv senaste åren. När småfulla svenskar går ut för att äta middag nere på ön så är jag på väg hem till hotellet för att ladda för bergslöpningen i gryningen. Och som jag längtar.

Det krävs dock en del research för att hitta ställen att springa på. Mitt hotellrum brukar se ut som ett litet ”war room” med karta upptejpad på väggen, ritningar, skisser, broschyrer osv. Sedan så behöver jag bil, vespa eller något för att ta mig runt. Sist på Gran Canaria körde jag vespa (125 cc) och det gick galet smidigt. Lätt att hitta parkering inte minst. Sedan bara av med MC-stället, på med trailutstyrseln och ut i naturen. Både på Mallis och på Madeira har jag gjort ”gryningsräder” där jag startat mitt i natten och i skenet av pannlampan letat mig upp på bergstoppar. Fruktansvärt läskigt – och spännande. På Madeira förra året sprang jag efter klippväggar utan att se hur branta eller djupa stupen var, sprang genom tunnlar där jag inte såg slutet på dem med pannlampan – och var HELT ensam på berget. Bara jag och mina löpsteg med adrenalin och hög puls utforskandes. På Madeira höll jag dessutom på att tömma gårdagens middag i löparshortsen då pannlampan lyste upp ett par djurögon som började springa i full fart emot mig. Visste inte om jag skulle fly eller fäkta då världens gladaste och snällaste hund dök upp. En familj från Portugal hade bestigit bergstoppen från en stig från andra sidan och hunden hade givetvis både hört, luktat och sett en brölandes trailpeter som anfådd försökt ta sig uppåt.

Jag brukar kombinera mina träningsläger med styrketräning. Styrketräning är något jag vurmar för av massor av skäl. För all del, det estestiska finns där, men det är viktigt för att prestera som löpare och ännu mer viktigt för att få en hållbar kropp när åldern tar ut sin rätt. Så jag brukar försöka köra traillöpning på morgon/förmiddag, sedan återhämta på hotellrummet och sedan köra styrketräning på kvällen innan dagen avslutas med middag. På dessa resor äter jag ca 2 ggr mer än vad jag gör hemma. Hemma är frukosten max en tallrik filmjölk med något i eller bara en proteindrink. Här vräker jag i mig hotellfrukost. Jag äter mellanmål, köper fikabröd och är formligen mätt konstant. Sedan lägger jag mig tidigare än hemma och jag kliver upp när kroppen tycker det är dags. Det jag har märkt är att återhämtningen på mina träningsläger är helt MAKABERT bra! Jag skulle aldrig kunna köra pass på pass på pass på detta sätt hemmavid med mina vardagsrutiner. Jag jobbar, stressar, kosten blir inte alltid topnotch osv – men här i en miljö där allt fokus handlar om träning, kost, avslappning, sömn osv så blir resultatet helt fenomenalt bra! Det är på riktigt så att jag har funderat på om jag inte borde lägga in ”träningslägerweekends” hemma i Sverige och ta en långhelg varje månad då jag bara fokuserar på att koppla av, sänka stressen, sova gott, äta gott och träna dunderhårt. Jag är 100% övertygad på att det hade tagit både mitt välbefinnande och mig som traillöpare till helt nya nivåer.

Inläggsbilden är från när soluppgången nådde mina ögon på toppen av Madeiras högsta berg förra året – och nedan är filmen som summerar hela det träningslägret. Rekommenderar VARMT den ön för trailrunning, inte minst om man ger sig ut tidigare än turistbussarna. Helt magiskt vackert!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Berg- och skogstokig hobbymotionär, traillöpare och äventyrare, som springer för att njuta av naturen och ha roligt, men som också har stora horn i pannan när det vankas tävling.

Född: 1977

Kontakt: [email protected]

Mål: Bli starkare, snabbare och uthålligare

Motto: Alla kan, bara man vill och vågar försöka

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

sön15maralldayFeaturedÅhus TrailRun5 km, 10 km, 21 kmLandskap:Skåne

sön15mar07:0015:00FeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

sön19apralldayFeaturedIsaberg 50010,5 kmLandskap:Småland

lör09majalldayalldayFeaturedKolmårdstrailen0,5 km, 6 km, 10 km, 21 kmLandskap:Östergötland

sön17majalldayalldayFeaturedIcebug Backyard Trail Spring Edition6 km, 16 kmLandskap:Göteborg

lör22aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:DalarnaAnmälanDeltagare

04sepallday06alldayFeaturedIcebug Xperience West Coast Trail74 km (23 km + 29 km +22 km)Landskap:Bohuslän

Senaste podcasts

Senaste blogginläggen

  • Spring med vilken kropp du vill! Peter Lindquist
    Läs mer
  • In i vinternatten igen Bo Johansson
    Läs mer
  • Förenkla vardagen med matkasse Fanny Ahlfors
    Läs mer
  • De viktigaste inläggen är svårast att skriva Andreas Lundblad
    Läs mer
  • Motivation saknas! Fysparet
    Läs mer
  • Nytt distansrekord! Malin Tidqvist
    Läs mer
  • Gott Nytt Träningsår! Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Vad har 2020 att bjuda på då? Niclas Bergqvist
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Löparresor med Trailrunning Sweden

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.Våra löparresor passar traillöpare på olika nivåer. Genom att erbjuda olika längder och hastigheter på löppassen, får både elitmotionären och den som mixar jogg med promenad sitt lystmäte. Alla får träning! För att få ut det bästa av resan är det dock bra om du orkar jogga ca 10 km.

Trailresa Tjeckien

Löparweekend Sälenfjällen

Idre Fjällmaraton
buss & boende

previous arrow
next arrow
Slider

Trailrunning Sweden Store

Trailrunning Sweden Store är webbutiken som är helt specialiserad på en enda målgrupp - människor som älskar löpning i skog och berg. I Trailrunning Sweden Store har vi grejerna som höjer din traillöpning till nya sköna nivåer. Här hittar du bara det som gäller trailrunning. Vi har sållat bort allt annat. Här kan du känna dig trygg med att du får hjälp och råd från personer som verkligen kan traillöpning.

Specialist

trailskor

Löparkläder

kittad för äventyr

Ryggsäckar

Utmana mörkret

Pannlampor

Traillöparens alla

tillbehör

previous arrow
next arrow
Slider
X
X