Skadad, arbete hemifrån och lärdomar

Så, då hände det som jag inte önskade mig just nu – jag drog på mig en skada – men jag försöker att reflektera och bearbeta det hela för att dra så många lärdomar som möjligt. Tack och lov, om man nu får säga så, så blir även professionella och duktiga atleter skadade till och från. Det är nästan oundvikligt och det är inte alltid när man ligger och pushar sig till max som det händer. Det kan komma från minskad träningsvolym, för hög träningsvolym, en olycka där man trampar fel eller vad som.

Det är dock lätt att bli självkritisk, ”borde jag inte ha”…

När skadan uppstod så hade vi trummat på ett par kilometer, mestadels på skogsstig. Vi sprang Icebug Backyard’s tävlingsrunda söder om Jonsered som kombinerar fantastiska Bohusleden med Vättlefjällsleden samt lite obanat. Den börjar dock med rätt mycket uppförslöpning, eller ja, man går en del i början. Vi höll ett lugnt tempo, även om jag var anmäld till Trailrunning Sweden Virtual series och med ambition att fullfölja de där 16 kilometrarna. Så jag låg i täten med vänner och bekanta bakom och det var en svagt lutande uppförsbacke när jag plötsligt kände ett litet minihugg i vänster vad. Sekunden senare, antagligen i nästa fotisättning så small det. Akut smärta vilket gjorde att jag tog mig för vaden och staplade åt sidan på stigen. Första tanken var att det måste vara kramp, fast det kändes ju inte som det. Det kändes som känslan EFTER man haft en rejäl kramp där hela muskeln gått i full kontraktion. En slags utspänd, utmattad känsla. Tills jag belastade vaden igen, då kom den nya, knivskarpa smärtan. Väldigt centrerat till en punkt på vad muskelns nedre del, där jag också var omedelbart öm.

Nästa tanke var ju om jag ändå kunde fortsätta. Ibland kan man ju få en känning som släpper om man får lite mer cirkulation och den mjuknar upp, men ganska snabbt kände jag att något inte stod rätt till alls. Detta var ingen vanlig känning. Med bilarna 3 km bakom oss, så kändes det lite korkat att försöka jogga/promenera ännu längre ifrån dem om jag nu skulle bli sämre. istället lindade jag om benet med mitt flipbelt och knöt åt rätt hårt över muskeln, tog farväl av mina vänner och haltade tillbaka. Just denna gång hade jag INTE med mig något förstärkningsplagg eller så och jag var rätt tacksam över att det inte började spöregna på mig. Det hade blivit riktigt kyligt då jag med mitt låga tempo inte hade så hög kroppstemperatur och var redan lite svettig. Jag bestämde mig nästan på studs att i praktiken alltid springa med min löparväst om det nu inte är på superkorta pass där jag har nära till bilen eller hemmet. Just för att ta med mig aluminiumfilten och ha något att svepa om mig + möjligheten att faktiskt ha med sig en mössa+vantar om inte annat. Bara ett par vantar gör underverk om man går och börjar känna sig nerkyld.

Beslutet att avbryta och återvända var klokt. Jag kunde fortfarande inte stödja på benet utan smärta när jag kom till bilen. För övrigt så TACK till du tjejen där som sprang med två killar och mötte mig när jag haltade genom skogen. Du reagerade på att jag grimarserade och såg att något inte stod rätt till, stannade och frågade om jag var okey. Jag vet inte om du också sprang virtuell tävling eller något, men att du tog dig tiden att stanna, vända dig om och ropa till mig värmde där och då. Ännu en gång, TACK!

Gubbvad – vilket jäkla begrepp!?

Nu har det gått ett par dagar och jag konstaterade rätt snabbt att det jag har åkt på är vad man tycks kalla ”gubbvad”. Ett löjligt begrepp då jag är långt ifrån gammal, men tydligen så drabbar det särskilt män i åldern 35-45 av. Orsaken ids jag inte spekulera i, även om jag har mina teorier, men jag försöker ändå analysera varför detta hände just mig och just nu samt om jag kunde ha gjort något annorlunda och vad jag ska tänka på framgent.

En bidragande orsak är att min träningsvolym har varit lägre på sistone och framför allt har kontinuiteten varit lite lidande. Ett bra pass, sedan några dagars uppehåll, sedan ett till bra pass osv. En högre träningsvolym och en tätare kontinuitet hade säkert kunnat förhindra skadan.

Det jag dock ännu mer har reflekterat över är att under Covid-19 nu så senaste månaden har vi blivit ombedda på mitt jobb att arbeta hemifrån om vi kan. Vi är välkomna till kontoret, men vi som har arbetsuppgifter som går att sköta hemifrån bör göra det. Jag tillhör den kategorin då jag uteslutande kan jobba elektroniskt/digitalt och på distans. Jag tillhör rentav kategorin som är mer produktiv hemifrån dessutom, då jag har en miljö där jag inte blir störd i huvud taget utan kan få full koncetration på min uppgift. Dock så innebär det att jag kliver upp från sängen, går 10 steg till köket för att fixa kaffe och går sedan 10 steg till arbetsrummet och börjar jobba. Där jag sitter still hela dagen. Enstaka steg tas under dagen, men på riktigt så innebär det att jag egentligen inte ökar blodcirkulationen eller använder benen speciellt mycket från läggdags kvällen innan tills jag slutar jobbet dagen efter. Det är ca 16-17 timmars nästan total orörlighet!

Nu överdriver jag lite, för visst går jag och hämtar posten och visst rör jag på mig lite sådär mellan möten mm, men det är inget som belastar musklerna nämnvärt. Framför allt så tas inte rörligheten ut något. Att gå från detta tillstånd till att plötsligt befinna mig i tre kilometers uppförsbacke där varje löpsteg bankar på vadmusklerna och töjer ut dem, ja, det kanske inte är helt optimalt.

En anekdot är att jag är sambo med den norska skogskatten Sune. En lurvig, pratglad jäkel, som dock börjar bli pensionär med sina 13 kattår. I morse när vi klev upp (han ligger på en egen liten filt i sovrummet), så började han med att resa sig upp i sängen och det första han gjorde var att sträcka upp hela ryggraden och trycka ut den riktigt. Sedan hoppade han ner på golvet och där tryckte han ut framtassarna långt fram och samtidigt pressade han ner magen mot golvet, dvs töjde ut bålen åt andra hållet samt stretchade ut frambenen. Sedan i de två efterföljande stegen framåt, så tog han ett baklår i taget och töjde ut dem innan han gick ut i köket. Det är inget han läst på i någon löparbok eller kattguide, utan något som görs instinktivt. Även det fick mig att reflektera att jag inte töjer eller sträcker ut något. Jag går från framstupasidoläge i sängen, på sin höjd så sträcker jag ut mig raklång lite i sängen, men därifrån så hamnar jag i en stillasittande position i arbetsrummet.

Även om jag nu skulle åka in till kontoret, så är skillnaden egentligen inte så stor. Jag hoppar in i bilen, kör den stillasittandes, sedan för all del så försöker jag ta lite trappor på kontoret då jag arbetar högst upp i en tornbyggnad, men resten av dagen ser i praktiken likadan ut.

Lessons learned.

Summerar jag allt detta så förutom att se till att ha koll på volym och kontinuitet, så är min lärdom att jag utifrån min livssituation och kanske viktigast just nu under Covid-19, är att aktivt se till att få in rörlighetsövningar och blodgenomströmning helst varje dag. Inget hindrar mig egentligen från att ta en morgonpromenad medan jag väntar på att kaffet brygger klart innan jag börjar jobba. Ta 5-10 minuter bara, sedan avsluta promenaden med lite knäböj på kroppsvikt, utfallssteg, töja lite på baksida lår och stretcha vaden. Jag har även en källartrappa rätt nära där jag jobbar, så bara lite excentriska tåhävningar är något jag kan lägga in ett par minuter några gånger i veckan. Just för att skapa den där blodgenomströmningen och ”motionera motoriken” mellan träningspassen. Lite spekulativt, men jag tror att det gör att det inte blir den där chocken för kroppen när jag plötsligt befinner mig i ett fint spår i skogen och börjar trampa på igen.

Det jag också kommer att göra är att lägga lite extra kärlek på just vadmusklerna. De ska få lite specifik vadträning, jag kommer att lägga in ett aktivt pass i veckan (minst) med spänststräning. Höga cykelsparkhopp, hopp upp på höga lådor och lite annat där jag både tränar spänst, explositivitet och trycker använder full ROM (range of motion) på muskeln. Lite hopprep kommer också bli standard (vilket jag måste erkänna att jag tycker är skitjobbigt nu när jag för första gången på typ 25 år har rört ett hopprep – flåsar ju galet mycket efter bara en minut!). Jag har även nu köpt en liten massagekudde som jag blev tipsad om, där jag när jag ändå sitter stillasittande kommer att köra. Den + TENS-apparaten kommer jag att använda lite mer.

En bekant i sociala medier jobbar på en arbetsplats där de får ha gåband i anknytning till skrivbordet, så hon kan i praktiken promenera med lite uppförslut t.ex. och samtidigt sitta i en telefonkonferens. Det hade jag önskat att fler arbetsplatser just med stillasittande jobb anamade. Att stå upp t.ex. tycker jag är otroligt tråkigt och enformigt, men att kunna få promenera lite långsamt 20 minuter under ett skypemöte hade ju varit underbart.

Läget just nu

Här och nu idag, tre dagar efter skadan, så är jag positiv till prognosen och rehab. Jag har varit aktivt passiv samtliga dagarna nu, försökt att inte stressa muskeln för mycket, men har byggt på min äventyrsbil, fixat i trädgården, promenerat runt på IKEA och annat helt utan problem. Redan igår försvann smärtan i praktiken helt, men det är nu det gäller att vara klok. Jag har satt upp delmål själv för hur jag ska träna muskeln kommande dagar, utvärdera styrka och progress i den och när jag känner att jag verkligen kan belasta den hårt och töja ut den riktigt helt utan känning eller smärta – först då kommer jag tillåta mig själv det första löpsteget igen och då bara en kort och försiktig runda. Jag tillåter mig inte att redan nu spekulera i när det blir, om det är redan till helgen eller om två veckor eller om en månad – vem vet? Jag fokuserar på här och nu, tar en dag i taget och framför allt så glädjs jag att jag inte bara kan ta en promenad, utan att det dessutom är bra att ta en promenad för att förhindra att muskeln läker ihop tokigt.

Stay safe löparvänner!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

#trailrunningsweden

Share the passion of trail

Trailkalendern
Trailkalendern
trail
kalendern
Podcast
Podcast
Podcast
Utrustning
UTRUSTNING
Utrustning
LÖPARRESOR
löparresor
STORE
löpargrupper
löpargrupper
Trailtour
TRAILTOUR
Utrustning
trails
TRAILS
TRAILS
kollektion
Kollektion
Trailkalendern

Hitta alla Sveriges traillopp på ett och samma ställe. Trailkartan ger en geografisk överblick över loppen som också delas in i kategorierna fjällopp, backyard ultra, 100-miles, nighttrail, skimo och fell race. Här hittar du garanterat din nästa utmaning!

Trailrunningpodden
Trailrunning
podden

Springa i skogen? Varför då? Elisabeth Hansson på Trailrunning Sweden tar reda på det. I möten med löpare, fantaster och arrangörer får vi insikter och utsikter i traillöpningens magi.

Utrustning för traillöpare

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar. Våra utrustningsguider finns inte för att tala om vilket varumärke eller modell som är bäst eller sämst. Däremot vill vi lyfta fram produkternas egenskaper för att den ska matcha de krav och önskemål du har som traillöpare och konsument. Vi har alla olika träningsbakgrund, ambitionsnivå och önskemål med vår traillöpning. Därför ska även vår utrustning se olika ut.

Löparresor
Löparresor

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

Löpargrupper
Löpargrupper

Vi på Trailrunning Sweden tycker att det är fantastiskt att upptäcka nya stigar och löprundor i vår egen närmiljö. Det är ju en sådan kick att hitta en mysig stig som man inte visste fanns! Vill du upptäcka de här stigarna, bli inspirerad samt få sällskap ut på nya ställen? Då ska du från och med hösten 2020 börja träna med oss på din hemort. Fokus är äventyrslöpning där vi upplever naturen och spännande löpning. Ett pass i veckan under höst- och vårtermin, varje pass pågår i cirka en timme.

Trailtouren
Trailtour

Trailrunning Sweden Store TRAILTOUR finns för att stärka utvecklingen av svensk traillöpning och lyfta fram de talangfulla och konditionsstarka atleter som satsar seriöst på sporten. Touren sträcker sig från juni till oktober 2020, täcker distanser från 11 till 45 kilometer och utspelade sig på allt från fjälltoppar till sandstränder. 2020 års nyhet blir en avslutande jaktstart i samband med finalen på Icebug Backyard Trail. Din startposition lägger du grund för under året. Ta med dina 4 bästa poäng och gör om dem till sekunder. Först i mål vinner...!

TRS Trails
TRS Trails

Här hittar du vackra trailrundor från olika delar av landet. Vi samlar stigar och leder som har det där lilla extra och som bara måste upplevas. Längden på löprundorna varierar och anges under respektive runda. Du kan själv vara med och bidra med din favoritrunda. Klicka på knappen och fyll i formuläret.

Kollektion
Kollektion

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

Är du en stolt svensk traillöpare? Visa det genom att springa i Trailrunning Swedens specialdesignade kläder! Ska du springa ett lopp utomlands är det kul att visa varifrån du kommer. Och även om du håller dig hemmavid, så höjer ju snygga träningskläder både humör och löpsteg.

Kollektion
Trailkalendern
Shadow
Slider

Berg- och skogstokig hobbymotionär, traillöpare och äventyrare, som springer för att njuta av naturen och ha roligt, men som också har stora horn i pannan när det vankas tävling.

Född: 1977

Kontakt: [email protected]

Mål: Bli starkare, snabbare och uthålligare

Motto: Alla kan, bara man vill och vågar försöka

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

lör30maj10:00FeaturedEnervits Distansrekord - Virtuellt loppLandskap:Ångermanland,Blekinge,Bohuslän,Dalarna,Dalsland,Gästrikland,Göteborg,Gotland,Halland,Hälsingland,Härjedalen,Jämtland,Lappland,Medelpad,Närke,Norrbotten,Öland,Östergötland,Skåne,Småland,Södermanland,Stockholm,Uppland,Värmland,Västerbotten,Västergötland,VästmanlandAnmälanDeltagare

lör06jun10:00FeaturedTeam Trail 30 kmLandskap:Ångermanland,Blekinge,Bohuslän,Dalarna,Dalsland,Gästrikland,Göteborg,Gotland,Halland,Hälsingland,Härjedalen,Jämtland,Lappland,Medelpad,Närke,Norrbotten,Öland,Östergötland,Skåne,Småland,Södermanland,Stockholm,Uppland,Värmland,Västerbotten,Västergötland,VästmanlandAnmälanDeltagare

lör13junalldayFeaturedSweden Runners Backyard Ultra6,7 kmLandskap:Ångermanland,Blekinge,Bohuslän,Dalarna,Dalsland,Gästrikland,Göteborg,Gotland,Halland,Hälsingland,Härjedalen,Jämtland,Lappland,Medelpad,Närke,Norrbotten,Öland,Östergötland,Skåne,Småland,Södermanland,Stockholm,Uppland,Värmland,Västerbotten,Västergötland,VästmanlandAnmälanDeltagare

lör13jun10:00Loppet inställtFeaturedBillingen Trail Marathon45km, 22km, 12km 2,6 kmLandskap:Västergötland

fre19jun10:00FeaturedStädjan 11311131 hmLandskap:Ångermanland,Blekinge,Bohuslän,Dalarna,Dalsland,Gästrikland,Göteborg,Gotland,Halland,Hälsingland,Härjedalen,Jämtland,Lappland,Medelpad,Närke,Norrbotten,Öland,Östergötland,Skåne,Småland,Södermanland,Stockholm,Uppland,Värmland,Västerbotten,Västergötland,VästmanlandAnmälanDeltagare

lör27jun10:00FeaturedTecnica Team Trail 50 km1131 hmLandskap:Ångermanland,Blekinge,Bohuslän,Dalarna,Dalsland,Gästrikland,Göteborg,Gotland,Halland,Hälsingland,Härjedalen,Jämtland,Lappland,Medelpad,Närke,Norrbotten,Öland,Östergötland,Skåne,Småland,Södermanland,Stockholm,Uppland,Värmland,Västerbotten,Västergötland,VästmanlandAnmälanDeltagare

lör22augalldayFeaturedStockholm Trail5 km, 10 km, 21 kmLandskap:Stockholm

lör22aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:DalarnaAnmälanDeltagare

04sepallday06alldayFeaturedIcebug Xperience West Coast Trail74 km (23 km + 29 km +22 km)Landskap:Bohuslän

lör19sepalldayalldayFeaturedBillingen X-Trail Challenge5 km, 12 kmLandskap:Västergötland

Senaste blogginläggen

  • Löparterminologi? Fysparet
    Läs mer
  • Löptekniksträning Cecilia Jagestedt
    Läs mer
  • 24-timmars och skrivkramp Anna Carlsson
    Läs mer
  • Gravidlycka, eller rättare sagt snart dags! Bröderna Backa
    Läs mer
  • Icebug trailskor vår/sommar 2020 Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Swimrunpremiär Linda Doktar
    Läs mer
  • TRS Virtual Series – USWE 21km Niclas Bergqvist
    Läs mer
  • Skadad, arbete hemifrån och lärdomar Peter Lindquist
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer
TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR
TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

public
LÖPARWEEKEND SÄLEN
25-28 JUNI 2020
public
IDRE FJÄLLMARATON
BUSS & BOENDE
21-23 AUGUSTI 2020
public
TRAILRESA TJECKIEN
12-16 MAJ 2021
PlayPause
Slider
GUIDER
UTRUSTNING
GUIDER
UTRUSTNING

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

TRAILSKOR
TRAILSKOR

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

LÖPARRYGGSÄCK
LÖPARRYGGSÄCK

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

PANNLAMPOR
PANNLAMPOR

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

PlayPause
Slider
Trailrunning Sweden
podcasts

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Trailrunning
podden
Trailrunning podden

med Elisabeth Hansson

Idre fjällmarton
podden
Idre fjällmaraton podden

med Per Forsberg

PlayPause
Slider
X
X