HeaderAD

Bättre löpare med yoga?

Är yoga ett bra komplement i träningen för traillöpare? Vilka fördelar och eventuella nackdelar finns? Vi hängde med yogainstruktören Miranda Ericsson på passet ”Yoga for Athletes” på Holiday Club i Åre.

Under vintern testar vi olika alternativa träningsformer som kan utgöra ett bra komplement i din träning. ”Yoga for Athletes” är ett specialutformat yogapass, anpassat för idrottare och inte minst löpare. Miranda Ericsson, som leder passet, är själv löpare och springer gärna i terrängen.

Varför skall vi traillöpare träna yoga?
– En anledning är förstås att förbättra rörligheten. För löpare är det framförallt rörlighet i höfterna som kan göra skillnad för prestationen genom ett bättre driv i löpsteget. Bättre rörlighet kan i sin tur vara skadeförebyggande. Jag hade själv problem med höfterna för några år sedan, men regelbunden yoga har hjälpt mig mycket, säger Miranda.

Och hur ofta ska man yoga för att få effekt?
– Som med all träning gäller att den träning som blir av är bra träning, och det är självklart bättre med lite än ingenting alls. För att få utveckling över tid krävs regelbundenhet. Kan man köra två yogapass per vecka är det väldigt bra och efter ett tag kommer du då att undvika träningsvärk efter passen.

Det finns flera olika typer av yoga med olika namn. Vilken typ skulle du rekommendera för nybörjare i yoga eller för den som vill ha ett bra komplement till löpträningen?
– Yin-yoga är ett utmärkt pass för löpare. Den är fokuserad på stretching och enkla rörelser som du jobbar med under en längre tid. Ashtanga yoga är en fysisk yogaform som passar den som vill ta i mer och även få med bra styrketräning i passet. Båda dessa former kan jag rekommendera och de går att variera mellan, utifrån hur kroppen känns och hur den övriga träningen ser ut.

Rörlighet för höftböjarmuskeln. En bra övning för löpare som lätt blir stela i höftböjaren.

Miranda berättar att yogan även kan ha en positiv mental effekt som ökar ditt välbefinnande och stärker självkänslan.
– Många människor är målinriktade och har höga prestationskrav i så väl träning och jobb som övrig vardag. För dem kan yogan vara ett tillfälle till motvikt mot övriga tiden på dygnet. Yoga handlar mycket om att vara i nuet, släppa greppet om prestationskraven och lyssna in kroppens signaler.

En reflektion är att allt fler av de bästa svenska traillöparna betonar vikten av yoga i sin regelbundna träning. VM-klare Johan Lantz berättade i vår intervju för ett tag sedan, att han har som mål att yoga minst 10 minuter per dag under hela 2018. Även Emelie Forsberg har yoga som ett regelbundet inslag i sin träning.

Fotograf: Johan Söderlund

Miranda Ericson leder passet Yoga for Athletes på SATS, Holiday Club i Åre. Ett specialutformat pass för bland annat löpare.

Liknande inlägg

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

X
X