I samarbete med Trimtex
Med en intern utmaning och snygga kläder får Eksjöhus fart på medarbetarna i sin friskvårdssatsning.
– Det viktiga är att aktivera sig, hur spelar mindre roll. Vi lockar med olika morötter längs vägen för att motivera, berättar Anders Olsson på Eksjöhus.
Längs vägen väntar belöningar som PT-timmar, massage och träningsväska när olika träningsmål har uppnåtts. Träningen registreras på intranätet eller i en app. Hittills har 160 av de 240 medarbetarna antagit utmaningen. Målet är att få en ännu friskare personal.
– Vi ser att det även stärker sammanhållningen, träningsutmaningen har blivit en snackis, säger Anders.
Träningskläder ger motivation
Funktionskläder från Trimtex är en viktig del i satsningen.
– Vi vill ha kläder som skapar gemenskap och som vi alla bär med glädje. När man har aktiverat sig fem gånger är man med i utmaningen och får ett startkit med träningströja (Ecogreen i återvunnen PET som är grundmaterialet i polyestertyg), mössa och vattenflaska. I övrigt finns vindjacka och byxor att köpa till bra priser.
Kläderna är försedda med satsningens motto ”Jag kan träna, jag är inte rädd”, och har blivit väldigt uppskattade. Nu har även linne, shorts och tajts tagits fram inför våren.
– Vi har inte några loggor utan valde mer neutralt så att folk ska använda dem. Våra hus ligger i tyget, lite subtilt men ändå något som sticker ut. Trimtex tog fram ett designförslag till oss och med bara en liten korrigering så var vi igång, det var en mycket smidig process. Möjligheten att se kläderna i 360 grader innan var jättebra, det gjorde det enkelt att skapa en bild av hur de ser ut. Prisvärt och av mycket bra kvalitet, säger Anders.
Möjligheter till unik design
– Vi kan göra helt unik design som lyfter företagets profil och varumärke. Som i Eksjöhus där vi har med de små husen i tyget. Trimtex är väldigt stora på denna typ av produktion och har totalt över 100 anställda på den nybyggda fabriken i Estland. Våra högklassiga produkter och designmöjligheter utgör en stark kombination. Vi har 16 designers som arbetar med att skapa en modern och snygg design för våra kunder, säger Mathias Danielsson på Trimtex.
Företaget är marknadsledande på klubbkläder inom löpning, orientering, skidor, cykel och triathlon.
– Vi har också tagit fram serien Trail som fokuserar på traillöparen. Med lite bättre slitstyrka, ventilation och passform liknar den orienteringskläderna. Det är ett växande segment och vi är öppna för att hitta fler produkter för trail, säger Mathias.
– Företagsmarknaden har stor potential och vi växer mycket där. Inte minst i friskvårdssatsningar, när företagen satsar på att ta fram funktionsplagg av bra kvalitet till medarbetarna så används de. Det är ett bra sätt att marknadsföra företaget, med lite speciella kläder som syns.
2017 utgjordes drygt 10 procent av Trimtex kläder av återvunna fibrer, både nylon och polyester. Målet är att alla kläder till minst hälften ska bestå av återvunnet och Bluesign-certifierat material 2025.
– Som kund hos oss kan du vara säker på att du handlar av en leverantör som gör de hållbara valen. Detta gör vi vid inköp av material, färger, produktion och hela vägen fram till att den färdiga produkten levereras. Vi lägger mycket kraft på detta, säger Mathias.