Vecka 16 – Påskpass med korta backintervaller

Denna vecka är det påskvecka, och vi gillar ju traditioner, så varför inte skapa en tradition med ett påskpass tillsammans med vänner och bekanta. De flesta har någon extra dag ledigt, kanske du ska träffa släkt och vänner. Så passa på att ta ett distanspass med några träningssugna familjemedlemmar eller vänner,  med inslag av korta ryck i backe. Alla får ett bra träningspass, och alla gör det på sin nivå.

Hela passet blir cirka 60 min med inslag av korta intervaller i backe, 6-10 x 20 sekunder. Börja med lugn distans, i en fart där alla hänger med, anpassa efter den långsammaste i gruppen. Efter ca en halvtimme stannar ni i en backe, den ska vara ganska brant för att kunna ge riktigt motstånd i 20 sekunder.

En av er har koll på klockan, 20 sekunder hårt arbete följs av att lugnt gå ner i backen tills alla är nere. Tanken är att man under dessa 20 sekunder jobbar så hårt man kan, alla utifrån sin nivå. Avsluta passet med lugn jogg tillbaka hem.

Passet ger förutom distansträning riktigt tuffa intervaller, tanken är att alla kör allt man kan i 20 sekunder, dessa intervaller ger bra benstyrka, och bra flås för alla, oavsett vilket tempo man orkar hålla.

Ha ett roligt pass & glad påsk! // Lena

Liknande inlägg

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

X
X