Joel
Under lördagen blev det en tävling för mig, Obbola Trail Challenge. Klubben Obbola IK arrangerar för första gången ett traillopp på sina fina cykelstigar, men har sedan länge arrangerat tävlingar för mountainbike i området. Den här dagen var det trailspår som innebar 5, 10 eller 20 km runt stigarna och för mig blev det 20 km och ett sista hopp om att kunna avsluta säsongen på ett starkt sätt efter några lopp med svagare slutspurter.

Idag föll skovalet på Icebug Acceleritas, eftersom det är ett lopp som ska genomföras på tekniska och blöta stigar i förhoppningsvis hög fart och idag var det ett perfekt val!

Känslan innan start var helt okej i ett krispigt och lite kyligt väder. En bra uppvärmning var ett måste för att komma igång med värme i kroppen och kunna tillåta sig själv att frysa lite lätt bara på startlinjen, för som alltid blir det varmt så fort loppet är igång.
När starten gick tog löparna som skulle springa 10 km snabbt kommando och gick ifrån i ett rasande tempo, här intalade jag mig verkligen att bara göra mitt eget race från start till mål för att inte förivra om och blekna på slutet. Efter några km var vi en trio i topp och det skapades en lucka ner till resterande löpare i 20 km klassen, och det gick fort. Vi tre som höll varandras ryggar av och till sprang på fina och tekniska stigar, och hela tiden kände jag att kroppen var med idag, jag hade ett så otroligt roligt race! Farten som jag nämnde var riktigt rolig att hålla, det bara visslade till så hade vi sprungit 10 km, vilket kan låta provocerande men så var känslan idag. Efter 12 km blev det en lucka ner till tredje man, jag och en till kille som också hade en riktigt bra dag turades om att växeldra längs hela banan. Farten behöll vi fortfarande, och jag kunde inte annat än att njuta av den fina banan och vara tacksam över att kroppen svarade på ett så bra sätt!

Med ca. 2 km kvar blev det en liten lucka med mig på andraplatsen, ett ryck av den andre gjorde att han fick ett övertag om förstaplatsen. Medan han gjorde det lilla rycket kollade jag på klockan, vi höll ett tempo på 4 minuter/km, och efter att jag försökte haka på höll jag ett tempo på 3,50 minuter/km. Med det i åtanke är jag otroligt nöjd över att komma mål på en andraplats, vi var två som sprang riktigt snabbt och han kunde tillslut komma in med ca. 30 sekunders marginal.

För att summera är jag mest nöjd över dagen med att kroppen svarade och bar mig fram i ett rasande tempo på fina stigar, och att jag fick njuta och ha kul under ett så fint traillopp! Tillsammans med två andra kunde vi utmana och pressa varandra för att till slut fixa våra pallplatser.
Tiden blev för min del 1.22.45 och fördelat på 20 km höll jag ett mycket jämnt tempo hela tiden.

Tack till Obbola IK för ett fint arrangemang och ett mycket roligt traillopp, återkommer mer än gärna!

Längd

17 km, 290 höjdmeter

Start & Mål

Friluftsfrämjandet i Öresjö.

Beskrivning

Krusetorpsrundan är en fantastisk fin runda i skogarna mellan Öresjö och älven på 17,0 km. Aktiv Öresjö springer den som en öppen träning varje vår en söndag i slutet på april. Starten går vid Friluftsfrämjandet i Öresjö.

 

Längd

3,2 km, 4,1 km, 6,0 km & 7,2 km

Start & Mål

Parkeringen vid Olidan

Beskrivning

Olidans Reflexbanor är tre sammankopplade trailbanor runt Trollhättans sluss- och fallområde på totalt drygt 6 km. De är uppmärkta med reflexer i samband med Reflect Run som vi årligen arrangerar. Utgångspunkten är parkeringen vid Olidan. Vi har som ambition att hålla banorna uppdaterade under den mörka perioden på året.

Reflect Run

Årligen i november arrangeras Reflect Run på banan. Läs mer här.

Längd

16,1 km, 393 höjdmeter

Start & Mål

Starten sker på motionsspåret vid Västerås SOK’s klubbstuga Orientalen, Önstavägen 1 i Västerås.

Beskrivning

Ett varv på banan är 10 miles (16,1 km). 57 % av sträckan följer motionsspår och preparerade stigar, 16 % är asfalt, 15 % går på mindre grusvägar och 12 %på teknisk stig och över små berghällar. Västeråsterrängen är flack, sammanlagda höjdskillnaden är ca 100 m per varv. Banan är permanent märkt med trästolpar, med rödmålad topp och med texten BRR plus riktningspilar.

Black River Run 100-miles

Årligen arrangeras 100-milesloppet Black River Run på banan. Läs mer här.

Löparglädje!

Tänk vad löpningen tillför livet! Inte bara i ren träning och starkare och uthålligare kropp, utan i upplevelser, gemenskap och glädje. Hade jag inte sprungit hade jag inte fått alla dessa fantastiska minnen och äventyr som ger livet större mening och innehåll. Förra helgen var ett strålande exempel på vad jag får till mig genom löpningen.

Test av Skirun i Skidome

På lördagen provade jag Skirun i Skidome, inomhusarenan för längdskidåkning här i Göteborg. Under vintern kommer jag att ha ett samarbete med dem och prova deras kurser, personlig coaching och få träna skidåkning i deras stora inomhusarena. I lördags var det första tillfället som jag stod på skidor efter Öppet Spår i vintras, det kändes spännande! Deras riktiga Skirun-lopp är den 21 september och den 14 fick alla komma och testa.

Skidorna redo i växlingszonen

Skirun, vad är det? En kombination av skidåkning och löpning så som swimrun består av simning och löpning, fast i Skirun byter vi till skidpjäxor och tar på oss lite varmare kläder när vi går in i skidarenan. Men vi började med 4 km traillöpning i Kvibergs skogar bakom arenan. Jag har inte sprungit där så mycket så det var nya fina, slingrande stigar, helt nära bostadsområden men ändå i tät skog.

Först 4 km traillöpning

Tillbaka vid Skidome sprang vi in genom en dörr på baksidan och jag bytte det svettiga linnet mot torr t-shirt och långärmad tröja. På med pjäxorna och en slurk sportdryck, ut med skidorna i snön och så körde vi några varv på banan. Först var det en märklig känsla att kunna glida i varje steg och överkroppen var ovan vid stakningen men vilken glädje att känna snö under fötterna och kylig luft i näsan. Jättekul!

Sedan 4 km skidåkning

Det var ett roligt träningspass, kombinationen löpning ute i sommarvärme och skidåkning i några minusgrader var härlig! På lördag, i morgon, är det Skirun-lopp med tidtagning och vi kan välja mellan 8 + 8 km eller sprint 4 + 4 km, sprinten blir alldeles utmärkt för mig så här i början av skidsäsongen.

Posering inför Urban Run

Urban Run Göteborg

På söndagsmorgonen var det dags för mitt första Urban Run, Göteborgsvarvets sköna citylopp i samarbete med innerstadens företag. Ett avslappnat och roligt lopp, 6 km långt, där vi springer genom Biopalatsets salonger, Domkyrkan, Göteborgs Operan och vidare mot Maritiman och på hala landgångar upp på ett av deras fartyg.

 

In genom Operan

Upp på ett fartyg i Maritiman

Vi tog selfies med fiskare och blev påhejade av Cheerleading-grupper precis i början av långa trappor och branta backar, precis den energin man behövde.

Go gubbe!

Vidare sprang vi genom en skola med musicerande elever och blev bjuden på äpplemust och kaffe. Ett lopp helt utan tidtagning men med upplevelser och överraskningar bakom varje hörn. Ett glädjefyllt lopp, prova om du får möjlighet!

Utsiktslöpning på Tjolöholm

Direkt från Urban Run i innersta Göteborg åkte jag söderut till Tjolöholms slott söder om Kungsbacka i Halland. Ut på landet, ut mot havet, vindarna och de mörka regnmolnen. Här skulle jag springa med i en guidad tur till olika utkiksplatser på bergen. Sedan en tid har jag följt en av Tjolöholms trädgårdsmästare på Instagram för att han arrangerar löparguidningar med olika teman i omgivningarna kring Tjolöholm. Jag tycker att det är ett så härligt koncept med att springa, få se nya skogar och stigar och samtidigt lära sig om historien som förknippas med platsen.

Andreas berättar om de gamla ekarna.

Vi samlades vid manegen ner vid Tjolöholms parkering och begav oss bort mot skogen lite norrut. Regn öste över oss men Andreas guidade in mellan hagarna och upp i en skogsdunge där han stannade under en vid och stor gammal ek. Här blev det både lä och regnskydd. Andreas berättade om slottets historia, om vilka som bott där och om växter i området. Han visade stensötan som växte i ekens grenklykor och berättade att rötterna är ätliga.

Ägarinnan Blanche önskade sig nya stigar i födelsedagspresent. De finns kvar, så vackra att springa på!

Andreas berättade om ägarinnan Blanche som i slutet av 1800 talet bodde på slottet med sin familj och lät bygga om slottet i Tudorstil. Fasadens sten kommer från Östergötland och Småland och skeppades hit, då byggdes den lilla hamnen som fortfarande finns kvar och används. Istället för presenter önskade sig Blanche en ny stig vid varje födelsedag och dessa stigar byggdes som låga murar fyllda med sten och grus. De slingrar sig runt och genom skogarna kring slottet och vi sprang på flera av dem upp till de olika utkiksplatserna. De är helt övervuxna av mossa och gräs men så mysiga att springa på! Och dessa gamla stentrappor, jag blir helt lyrisk av att få springa här.

Vackra gamla stentrappor

Det fina med att springa en guidad tur är att farten anpassas efter deltagarna och passar därför de flesta som kan springa lite lugnt. Vi stannar och njuter av utsikten, vi går i de brantaste backarna och det är ingen som har bråttom, det är verkligen upplevelsen som är i fokus.

Utsikt över Kungsbackafjorden.

Tillbaka vid slottet berättar Andreas om sitt arbete som trädgårdsmästare, om slottsträdgården som är prydlig och välklippt närmast slottet men blir alltmer vild och skogslik längre bort. På Lucia håller han nästa guidade löpning, då med pannlampa för att se slottsträdgården och slottet i julbelysning. Det kommer att bli vackert!

Tjolöholmsslott

Jag är tacksam över allt jag får uppleva i löparskorna och önskar att du har fina äventyr i dina!

 

Gammal ek som är livsnödvändig för mängder av andra växter och djur.

Har du en trailrunda som bjuder på det där lilla extra? Tror du att andra traillöpare skulle uppskatta den lika mycket? Då är den perfekt för Trailrunning Swedens nya tjänst TRAILS.

Syftet med TRAILS är att lista så många fantastiska trailrundor som möjligt i vårt land. Tanken är att hjälpa löpare att upptäcka nya fina löpturer. För att lyckas med det behöver vi DIN hjälp. Du är ju experten på rundorna på din hemmaplan!

För varje trail ska det finnas bilder, en beskrivning av rundan och en gpx-fil att ladda ner till sin klocka. Allt för att ge den intresserade löparen en uppfattning om vilken typ av runda som väntar, och för att det ska vara enkelt att hitta runt den.

Kolla in TRAILS

Vill du vara med och bidra till TRAILS?
Tipsa om din Trail - så här gör du

Kalla morgnar, varma dagar. Regn och sol om vartannat. Hösten har ankommit på riktigt och det känns just nu som om det är den bästa tiden på året! Men den känslan får vi samtidigt inför varje årstid numera. Med hösten kommer rutiner tillbaka, både på jobbet och med träningen. Såhär går det för oss just nu!

Efter Höga Kusten Trail helgen har vi fallit in i en härlig höstlunk. Två dagar av två tuffa lopp tvingade oss till aktiv vila för återhämtning, vilket för oss innebär svampplockning och vandring i ungefär en veckas tid. Kantarellsäsongen har, enligt instagram, varit heeeelt sjukt i år! Och även vi har haft lycka och hittat en hel del.

David åkte till fjälls och tillbringade en weekend i Jormvattnet förra helgen. Med stora regnmängder och lite sol tillbringades dagarna med att vandra, plocka lite svamp och kallbada! Det var aningen kallare i fjällen än vad det är på kusten i Umeå, så 7 grader i luften och kallt vatten var uppfriskande. Det var varje dags höjdpunkt, och känslan var fantastiskt härlig! Vattnet lockade mer än skrämde, så nu är det inget obehag kopplat till kallbad längre. Utvecklingen har gått fort!

På grund av två kroppsliga skavanker har tempot varit mycket lägre än normalt för David. Kortare vandringar och mer vila. Men efter intensiva semesterveckor och en lopphelg med mycket löpning så är det nog kroppens sätt att säga att det behövs lite mer vila, och då är det bara att lyssna. Snart är ordningen återställd igen!

Joel har jobbat och plockat svamp på hemmaplan och blandat det med lite lättare löpning. Efter den snöpliga utgången på Höga Kusten Twin Peaks för hans del ligger det en stor revanchlysta i luften. Han är hel i kroppen och redo för ett till lopp, så i helgen springer han Obbola Challenge Trail. 20 kilometer teknisk löpning utlovas, vilket är en beskrivning som normalt passar oss väldigt bra. Vi gillar den distansen och den mer tekniska stiglöpningen! Det blir spännande att se hur kroppen reagerar knappt två veckor efter Höga Kusten Trails två lopp. Resultatet rapporteras nästa vecka!

 

 

Foto: Peter Ståhl

Den sjunde upplagan av natursköna Flatenloppet fick se ett präktigt deltagarrekord med hela 277 anmälda. Den kraftigt kuperade slingan runt Flatensjön i Stockholm mäter 5,8 km.

Flatenloppet skapades ursprungligen av Annelie Ståhl (som driver Beroendepodden och Swimrunpodden) med syftet att tillsammans springa för att bryta tystnaden kring psykisk ohälsa och beroendeproblematik.

Herrarnas lopp startade i ett furiöst tempo då flera snabba löpare var på plats, men när krutröken hade lagt sig så var det fjolårssegraren Jonas Bergström som återigen var starkast. Han krossade också sin egen tid från ifjol och slog banrekordet.

I damklassen blev det en holmgång mellan de duktiga löparna Helena Olmås och Gunnel Rundström, i början ledde Gunnel men Helena kunde ta över och vinnaa.
– När jag otippat sprang om tjejen jag hade framför mig efter knappa tre km, växte hornen ut i pannan och jag tänkte: nu jäklar! Den sista kilometern blev min snabbaste och insikten om att jag kunde vinna gav mig extra krafter, säger Helena.

Damer
1. Helena Olmås 26:13
2. Gunnel Rundström 26:34
3. Lena Lagerljung 29:34

Herrar
1. Jonas Bergström 20.54
2. Fredrik Grimborg 21.15
3. Staffan Westerdahl 21:29

Alla resultat

Foto: Tobias Åberg

I lördags genomförde friidrottsklubben Hälle IF Wolf Mountain Challenge, WMC trail för andra året. Platsen är Bredfjället i Ljungskile och 121 löpare kom till start vid gården Norra fjället. De gav sig ut på antingen 10 km på lätt kuperade stigar i sjölandskapet på högplatån, eller mer utmanande 18 km som kompletterades med många höjdmeter runt stora Skarsjön på höstblöta skogsleder.
– Sammantaget blev det mycket varierande, teknikkrävande och inte minst natursköna spår, säger tävlingsledaren Tåve Jernmark.

På långa banan blev det seger för Andreas Lundblad, Falkenberg Allstars, (bilden ovan) och Hälle IFs egen Annelie Johansson (bilden nedan).
– Det var extra roligt att dubbla Lidingöloppsvinnaren Annelie var tillbaka igen efter ett år av skador, säger Tåve.

På den korta banan blev det seger för Solvikingarnas duktige veteran Svante Lundgren, men lokale löparen Gonzalo Rodrigez och Hälle IFs 14-årige talang Algot Wedberg var inte långt bakom på andra och tredje plats. I damklassen vann Therese Bergström, Stora Höga, före en annan Hälle IF comeback, Caroline Aronsson.

Resultat


Foto: Tobias Åberg

Jag får massor med frågor om pull-ups/chins. Hur man börjar och vad för övningar man ska göra osv.

Jag har samlat allt på instagram i ett inlägg med text och videos.

View this post on Instagram

PULL- UPS TIPS & TRICKS —> swipe!! Tag a friend who wants do a pull-up 💪🏻💪🏻 The most common question I get at Instagram is about pull-ups. Here’s some tips. Step 1. Dead hang. This is basic. Hang for 20 sec, rest 10 sec and do it 10 times. If it’s easy add extra time and still have 10 sets. If it’s hard take shorter time. Step 2. Active dead hang/ scapulla pullups. Move your shoulders when you ate hanging. 10 times x 3 set. Step 3. Jump up and hold slooooow down. This is the best exercise for pull-ups. Do it 5 times. Step 4. Ring row (or you can use a bar) do 10 times x 3 set.
 I suggest that you work on your pull-ups 3 times every week. Was this post helpful? Should I do more of them? Let me know in the comments. Have fun! ( do you want to know more about our ninja home? Check link in bio) #lostgym #pullups#homeworkout#lostgym#nocco#bodyweightworkout  #anw #americanninjawarrior#obstacles #ocr #ninjawarrior #fitness#motivation  #calisthenics#fitfam #backworkout #explosive#chins

A post shared by 🔹Ninja🔹RUN🔹CLIMB 🔹 OCR🔹SWIM (@fanny_josefine) on

Lycka till!

X
X