HeaderAD

Eftermatchen

Jag har tänkt på det ett par gånger och nu när det närmar sig slutet på de här 9 månaderna så kommer tankarna igen. Efterjobbet. Under graviditeten så finns det olika kurser och infoträffar på mvc om hur födseln är, vad som händer i kroppen under graviditet, under förlossningen och lite om läkningen runt bäcken och mage. Men- träning. Är det inte dags för mvc och liknande ställen att börja ge lite info om sånt? Man rör lite vid ämnet genom att nämna bra amningsställningar för det kommer kännas i nacke, axlar etc. But that’s it. Ja, och sen att man ska göra knipövningar m.m men där tar infon slut. Jag pratar inte om att träna sig tillbaka i toppform på kortast möjliga tid utan mer träning i form av rehabilitering. Magmuskler som är delade- det är inte bara att sätta igång med vilken övning som helst. Bäcken som måste stärkas. Höfter och ljumskar kan jag också tänka mig är i behov av lite TLC. Det känner jag ju nu hur det spänner i ljumskarna. Nu vet jag varför jag har det, det är del av hela proceduren men de kan ju inte må bättre sen bara för att det är naturligt tänker jag….. Och jag gör en hel del stretching/rörlighet nu och jag känner ju hur stela mina framsidalår blir bara genom att gå runt hemma. Som att jag skulle sprungit flera mil. Och även om jag försöker tänka på att inte svanka för mycket och spara på ländryggen så går det ändå inte att undvika att bli öm och att göra just det- svanka. Hon ligger och trycket jättemycket på mitt högra revben vilket har lett till att jag nu har en jätteöm punk strax under skuldran. Vet inte om det är helt därför, säkert en mix av jobbiga sovställningar, inte fullt så rörlig som brukligt och x antal extrakilon. Klarar knappt sitta i soffan en längre stund utan att ha en boll mellan mig och soffan för att försöka nå de ömma punkterna.

Så ja, hur kan det vara så att vi lämnar alla kvinnor till sig själva ( i stort sätt ) efter en graviditet? Varför bara trycka på allt som är viktigt att tänka på men inte visa 1) varför det är viktigt 2) hur det kan ha blivit så 3) vad du kan göra åt det. Jag förstår- det är som med allt annat, en kostnadsfråga. Men förstå min frustration när jag har förståelse och intresse för hälsa och välmående, går genom en graviditet och varit på de här infomötena ( vilka är bra- de ger bra info om det som ingår i dem ) och känner att här finns en lucka. Skulle mer än gärna jobba fram en plan för det hela men känner att jag inte besitter tillräckligt med kompetens för det. Tar mer än gärna mot förslag!

Personligen har jag lyxen att ha en god vän som är pt och påläst inom gravid/mammaträning och planen är att efter jul/nyår ta tag i min träning/rehab. Min tanke är att det är något som ska uppmärksammas här också såklart och förhoppningsvist kan det hjälpa någon. Det kommer ju bli mycket för de som inte gått igenom en graviditet heller eftersom det är så mycket som handlar om uppbyggnad av försvagade muskler. Och vi är många som tränar mycket men har någon svag punkt som kan behöva lite extra uppmärksamhet.

Liknande inlägg

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

X
X