HeaderAD

Stadig på foten

Den lille foten. Det är sällan vi pratar om den men ändå är det den som så ofta får ta stryk. Vi har 26 ben i en fot. Det är ganska mycket. Mycket som vi känner i fötterna påverkar oss även på andra delar så som humöret. I alla fall för mig. Vi har många ömma punkter där så en mindre glad fot ska man ta på allvar. Eller helt enkelt ge den lite TLC då och då så den inte blir ledsen och alltför sliten. Under foten, med början i hälen och ut upp mot tårna har vi ett band av bindväv. Det är den som får ta all stryk när vi ränner runt. Det är den som ger stöd åt fotvalvet och som fördelar trycket.

 

Och det blir rätt mycket tryck- trycket på knä/leder och fot är 3 gånger kroppsvikten. För varje steg. Och vi tar ett par tusen steg per runda. Det blir ganska mycket press när man tänker så. Jag tar ibland en boll under hälen och liksom cirkulerar samtidigt som jag trycker. Brukar knastra skönt där inne. Det håller hälen och foten uppmjukade.

Nu när våren kommer så är vi många som får se upp så vi inte åker på någon skada. Lite ont är vi väl alla vana vid men nu får man vara lite lyhörd och känna efter lite mer. Det är lätt hänt när vädret blir bättre att rundorna blir längre och fler. Det är då lätt hänt att foten blir överansträngd och det där bandet av bindväv chockat av den plötsliga pressen. Skador är aldrig kul och på en kroppsdel som vi använder oss så mycket av så är det ännu mindre kul. Frustrerande också om du frågar mig. Vila. Ibland ett så skönt ord och ibland det värsta jag kan höra!

Så se till att träna foten också! Här kommer bild på en.

Liknande inlägg

2 Kommentarer

  1. Nils-Olov Åsman

    Du kan även stå på en kruskavel med båda fötterna på den vassa kaveln med taggar.
    Det är som en ”spikmatta ” för fötter. Det som händer är att vadmusklerna släpper på sin hårda spänning och det känns lättare att gå och springa.

    Reply

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

X
X