Löpning och vandring på Hawaii

7 februari, 2018 |

Hawaii har alltid varit ett drömresemål för mig. Med en gemensam månad föräldraledighet tog jag och min sambo chansen att åka dit i januari. Jag har känt till att Hawaii erbjuder fina möjligheter till traillöpning och att det finns flera lopp (ex XTERRA world championship) men vi hittade inget traillopp som sammanföll med resan. Fokus har varit att uppleva öarna genom vandring då det är svårt att springa trail bärandes på en ettåring. Men då mestadels min sambo har burit vår dotter i bärryggsäcken har jag kunnat springa runt lite och testa stigarna. Och när jag inte sprungit har jag visualiserat hur det skulle vara att springa på de olika stigarna :-) Så den här bloggposten blir en sorts recension av några utvalda löp- och trailupplevelser på Hawaii, som kanske kan inspirera andra. Vi hade inte gjort så mycket research innan vi åkte men via nätet går det lätt att hitta information och ganska djupgående recensioner av olika leder. De flesta leder går också att hitta till via google maps. På de flesta stigar går det inte att springa hela tiden, ibland eller egentligen ganska ofta är det alltför brant och halt, men det är ju så det är med traillöpning!

Oahu är ”huvudön” där Honolulu ligger. I den lilla staden Kailua (med för övrigt ofantligt vackra Lanikai beach) på sydostkusen finns ett spår som kallas Pillbox Hike”där man får förstklassig utsikt över Lanikai beach och kusten. Den är bara några kilometer lång och man kan antingen gå tillbaka samma väg som man kom eller gå en loop (men då missar man den fina utsikten på vägen tillbaka). Det är väldigt mycket folk här så ska man springa bör man gå tidigt eller sent på dagen. Vi gick mitt på dagen och det var pga alla människor nästan bara möjligt att springa när man kommit förbi toppen och fortsatte längre in längs bergsåsen.

Fina stigar uppe på Pillbox Hike

Underbar utsikt över Lanikai Beach från Pillbox Hike

Nuuanu Trail är en led som finns ganska nära Honolulu. Egentligen hade vi tänkt gå en kortare vandring till ett litet vattenfall men så såg vi en skylt som pekade in på den här stigen och även en man med stavar som sprang iväg åt det hållet. Det såg ju roligt ut! Efter en titt på kartan bestämde vi oss för att ta av åt det hållet också. Det gick upp upp upp jättelänge i regnskog och var knappt springbart men så helt plötsligt kom vi upp på kammen, fick en underbar utsikt över Honolulu och havet och här var det bara ett måste att springa! Det är en lång trail så vi var tvungna att vända tillbaka till slut tyvärr, tror faktiskt vi till slut efter många timmar hade hamnat vid ett stort vattenfall (Manoa falls).

På väg uppåt
Härligt att springa här uppe
Och fin utsikt!

På vägen tillbaka mötte vi några som varit ute i 6 timmar och utforskat stigar och även bestigit några toppar på vägen. Det lät som en spännande dag!

På den största ön Big Island ligger Volcano National Park och där finns faktiskt flera löpbara stigar som man kan kombinera med vulkanspaning.  Vi testade Mauna Ulu trail (4-5 km) som går över ett lavalandskap där vulkanen Mauna Ulu hade utbrott ca 1970 och Kilauea Iki trail, ett 6-7 km långt spår som börjar med att man går nedåt på ett ganska brett spår i regnskogen och sedan fortsätter man ned i själva vulkankratern som hade utbrott 1959.

Någon som är sugen på att springa i och runt en krater?!

På norra delen av Big Island finns flera rätt så otillgängliga dalar som man kan vandra in i. Vi åkte till Polulo Valley lookout, gick ned i dalen och fortsatte 1-2 timmar uppåt på en stig så vi fick utsikt över nästa dal. Dit började vi också gå ned men när vi insåg att stigen blev mindre och mindre och det till slut bara fanns rep att hasa sig ned på så vände vi tillbaka :-)

Här vände vi!
Spaning från Polulo valley

Vill man ha backträning kan man åka till ett ställe som heter Waipio valley lookout och gå ned bilvägen till den vackra dalen och sedan så klart upp igen. Ca 40% lutning på den backen känns i benen!

Allie Drive i staden Kona är tydligen känd hos triatleter. Det är en 7 miles lång bilväg och inget trail och här går nämligen stora delar av världsmästerskapen i Ironman. Jag hade läst att skulle man springa någonstans på Big Island så var det här så jag var ju tvungen att testa. Och här är utsikten fantastiskt fin med hav och vulkanberg. Dumt nog försökte jag springa på intervaller mitt på dagen vilket mest resulterade i vätskebrist och solsting. Man springer dock längs med cykelväg (som är som en del av vägrenen) och det är rätt mycket trafik på vägen som man får samsas med.

Överlag blev det inte jättemycket löpning på Big Island. Men i staden Hilo gladde jag mig åt en jättefin botanisk trädgård där man kunde springa några varv, funkade även finfint med löpvagn.

Kauai kallas även för Garden Isle och är den helt klart vackraste av de tre övar vi besökte. Min favorit! Det finns även oändliga möjligheter till att vandra och springa i ex Koke State Park och Waimea Canyon State Park som ligger i mitten av ön. Här testade vi t ex Awaawapuha trail där man efter någon timme på leriga stigar i regnskogen skulle belönas med Kauais kanske finaste utsikt, men tyvärr var det vara bara moln överallt när vi kom dit. Ut på bergskammen från Kalalau valley lookout kunde man också gå och det gjorde vi en annan dag när det var bättre väder. Här gick man väldigt nära kanten och jag hade nog inte vågat springa!

Trail with a view

Kalalau trail: Hela leden är 11 miles lång enkel väg och är en av de mest kända vandringlederna i världen. Man kan nämligen inte komma åt den här kustsidan på Kauai annat än till fots. Leden sägs vara rätt så svår med många smala partier och eftersom det kommer en hel del regn på de Hawaiianska öarna så är det ofta mycket halt. Jag har dock läst om människor som sprungit hela leden fram och tillbaka under en dag och i USA överdrivs ofta stigars svårighetsgrader. Med bärryggsäck nöjde vi oss med 2 miles på denna vackra led! Vi fortsatte sedan ytterligare 2 miles upp till ett vattenfall där vi fick korsa 3 rejält vattenfyllda bäckar innan vi belönades med bad i poolen. Vägen upp till vattenfallet hade dock varit svår att springa på, mycket hala stenar. Redan i början av leden möts man av dessa underbara vyer:

På väg längs en torr del av Kalalau trail

Strandpromenaden i staden Kapaa på östkusten var en annan favorit på Kauai. Det är inte heller någon stig men perfekt ställe att springa på och oerhört vackert! Och jag måste ju berätta om det lite annorlunda men häftiga loppet/loppen som arrangerades här precis när vi var på plats! Mainly Marathons anordnas tydligen maraton 4 dagar i rad i alla USAs stater och i januari var turen kommen till Hawaii. 0430 kunde man starta, eller 0700 om man tyckte det var en mänsligare tid (det tyckte jag). Man kunde även välja att springa så kort som 5 km om man ville. Jag körde 10 km två gånger, lika nyvaken varje gång men kul var det ändå! Man sprang fram och tillbaka några gånger så det blev medvind åt en håller och motvind åt andra. Det här är mer av ett socialt lopp som jag förstår det, och många gick. En man hade sprungit (gått?) över 2500 maraton!!

Lopp längs strandspromenaden

Finns inte mycket som är härligare än att springa i soluppgången (eller solnedången).

I Honolulu fanns många löpvänliga parker, men vill man t ex springa intervaller bör man vara morgonpigg för redan vid åttatiden fylls dessa av människor. Generellt tycker jag dock det har varit lite svårt att hitta bra ställen att köra vanliga löprundor på, t ex cykelvägar.  Vi hade med oss löpvagnen men då man oftast tvingas springa vid sidan av bilvägen (vilket folk verkar göra på Hawaii) blev den inte så använd som jag trodde den skulle bli. Det beror naturligtvis delvis på att jag inte kände till områdena tillräckligt bra. Men söker man utmanande traillöpning kommer Hawaii inte göra dig besviken!

Vy från "Crouching lion". Hit var det svårt att springa, men så vackert.

Senaste blogginläggen

• Pryltest - Craft Nordlite Ultra / Pure Trail Niclas Bergqvist
  • Men. Du är väl aldrig sjuk? Andreas Lundblad
  • Att komma dit man är Malin Tidqvist
  • 10 månader mot 10 mil - my experience Sara Costa
Se alla våra Inspiratörer

Löpargrupper

För dig som vill upptäcka nya stigar på hemmaplan - ihop med andra.

Outnorth Trailtour

Vilka är landets bästa traillöpare över säsongen 2024? Vilket är det starkaste teamet? Från stränder, via klippor och fjäll till djupa skogar.

Trails of SWE c/o Dacia

Trails of SWE c/o Dacia är 4 lopp, 4 naturtyper, 4 sätt att uppleva vårt fantastiska land. Och 4 sätt att få använda hela din kapacitet, att våga vara grym.

Guider utrustning

Få hjälp inför ditt köp av skor, pannlampor eller löparryggsäck. I samarbete med Outnorth.

Trailkalendern

På fjället, längs havet, i skogen. Här hittar du alla svenska traillopp i en kalender.