HeaderAD

Träning, jag gillar’t.

Hej kära vänner!

 

Det finns inte mycket tid till att skriva något vettigt på den här stackars bloggen. Att lova bättring är nog ingen idé men försöka ska jag i alla fall göra. Ni får helt sonika leva med att jag har dålig kontinuitet eller påminna mig 🙂

 

Dagarna,  veckorna med för den delen flyger förbi. Tusen projekt på jobbet och diverse ledaruppdrag plus egna träningspass fyller en vecka på nolltid.

 

Nu närmar sig dessutom tävlingssäsongen och lägger sten på börda med sina extra kvalitetspass och fokuskrav.

 

Jag ska inte gnälla. Det är ett ganska litet problem i världen att jag inte hinner skriva blogginlägg hela tiden.

Nu var slut på ynk.

 

Meningen med mina blogginlägg är ju att ni ska få ta del av min träning, mina misstag och erfarenheter och kanske bli en smula inspirerade att springa i skogen om ni inte redan gör det.

 

Så, vad har jag för mig nu för tiden?

Jag tränar. Så ofta jag kan. Gärna flera gånger om dagen (obs, inte så många dubbelpass som jag skulle vilja).

 

Måndagar blev helt plötsligt svinjobbiga intervaller-dagen. Jag och mina kumpaner i

Vargöns Trailrun bjuder in alla vi hittar till “svinjobbiga Intervaller” varje måndag. Olika längder och lutning varje gång men med fokus på att vrida ur så mycket ur benen som det bara går.

Intervallschemat är inte så avancerat men det hjälper en att hålla ordning på passen och så slipper man fundera på vilken sort som står på tur.

Summan av den effektiva löptiden är 16 minuter men antalet intervaller längden varierar.

Passen ser ut ungefär såhär:

Uppvärmningsjogg i ett par kilometer med lugnt tempo fram till vald plats för intervallerna. Intervallerna kan vara t.ex. 16st en-minutare med 30 sekunders vila på platt grusväg eller fyra stycken fyra-minutare på skogsstig som lutar uppåt. Det finns massor av kombinationer. Efter att vi spottat och flåsat en kort stund joggar vi hem ungefär samma väg vi kommit. Därefter stretchar vi och tar svettiga selfies på parkeringen.

Det hela är avklarat på en timme ungefär och man är gristrött efteråt om man tar i allt man har.

Tricket är att bedöma på första intervallen hur hårt man kan klämma i utan att man blir tvungen att gå på sista intervallen. Det tar några gånger innan man lär sig men sen kommer det ganska naturligt.

Glada laxar efter 16st avklarade enminutersintervaller

Tisdagskvällarna är MTB-kvällar. Vi är ett stort gäng cyklister som varje tisdag samlas på Hunneberg för ett svettigt MTB-pass i skogen.

Jag har passat på att anmäla mig till Cykelvasan i år och behöver nu all träning jag kan få. Mitt fokus har till största del legat på teknik och inte så mycket på uthållighet hittills.

Nu måste även långpassen leta sig in i cyklingen under våren och sommaren.

Jag är nyfiken på att se om jag kan springa ett långpass på förmiddagen och sedan orka med ett längre cykelpass på eftermiddagen eller kvällen. Kanske måste man separera passen med en dags vila men det vore skönt att kunna köra båda på samma dag.

Formen får avgöra huruvida det blir dubbelpass eller om jag får löpa på lördagar och sedan cykla på söndagar. Den som lever får se.

 

Onsdagar är sedan i september intervall-dag med Team Nordic Trail. 50-100 löpare samlas och springer intervaller av olika slag, alla har olika förutsättningar men alla ger 100%.

Det är en fantastisk känsla att få leda pass med så mycket folk. Det är imponerande hur mycket mer man kan ta i när man tränar i grupp. Det är väl tävlingshornen som växer ut och latmasken får svårare att komma till tals 😉

Långa intervaller med Team Nordic Trail i Trollhättan

Torsdag är vilodag. Eller övertidsdag på jobbet.

 

På fredagar har jag valfri träning. Oftast ett lättare trailpass uppe på Halleberg eller på stigarna nedanför. Det händer också att fredagar blir en extra vilodag om det behövs.

Jag kommer försöka få till ett pass i gymmet någon dag i veckan och då ligger fredagarna bra till. All löpning har nämligen gjort mig tanig och klen på överkroppen. Ett eller två pass på gymmet skulle göra gott för fåfängan och hållningen men också vara till nytta för löpning och cykel. Bålstyrka är ofta underskattat i konditionssporter trots att man ganska lätt kan räkna ut fördelarna med en stark bål vid långpass så väl som intervaller. Ska man kunna springa eller cykla utan att få ont och bli trött i ryggen måste man se till att träna bålstyrka ofta.

Nordöstra änden av Hallsjön

Nu kommer vi till långpass-Lördagen! Min favorit. Ett par tre timmars löpning i skogen, oftast med min granne och vän Patrik och/eller min fru Charlott. Ibland är det bara vi tre men det händer att vi är ett helt gäng som springer tillsammans. Man kan ganska lätt se den röda tråden här. Det är sällan jag springer ensam, högst ett pass av tio. De övriga nio passen springs med mina vänner och likasinnade. Det är helt enkelt roligare. Delad löpning är dubbel glädje eller hur det nu var han sa…

Söndagar är flummiga. Man vet aldrig vad som händer. Ibland har det blivit ett pass i simbassängen, ibland ett gympass men oftast blir det ett lättare löppass i lugnt tempo.

Sen börjar det om igen med nya måndagsintervaller.

Hoppas att vi ses på en stig i skogen snart.

Puss på er.

 

Liknande inlägg

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

X
X