HeaderAD

Hur långt är ett snöre

Jag får ibland frågan hur mycket jag springer på en vecka och det är en fråga som kan ha många olika svar. Pratar vi antal löpta kilometer, total löptid eller kanske antal pass. Jag undviker ofta att prata om dessa saker i sociala medier eftersom folk då tenderar att dra slutsatser åt än det ena, än det andra hållet.

Ibland tänker jag på frågan som hur långt är ett snöre. Det som är långt för mig är kort för någon annan. Det som är få pass för någon är många för mig osv. Jag tror generellt på att inte jämföra så mycket. Sedan svarar jag såklart på frågan om någon är genuint intresserad eller finner det spännande/inspirerande.

Jag har inga specifika tids- eller distansmål med min löpning bortsett från att jag vill vara så pass tränad att jag kan ta mig an roliga äventyr som dyker upp. Jag vill med kort varsel kunna hoppa på saker som får fjärilarna i magen att gå bananas. Vad krävs då för det? För mig krävs det att jag är uthållig och stark och för att nå dit springer jag så ofta jag kan, orkar och hinner.

Jag vänder dock inte ut och in på mig själv för att jag måste springa si eller så mycket. Jag följer sällan (aldrig) ett träningsprogram eller upplägg då det enbart stressar mig och tar död på all min motivation. Däremot hämtar jag ibland inspiration från pass jag hittar på nätet.

Vad sjutton vill jag då säga med det här svamlet. Jo, hitta ett sätt som passar just dig och det du vill uppnå. Det är då det blir bäst.

Som avslut kan jag åter tipsa om ett kort cirkelpass som med fördel kan köras i direkt anslutning till ett löppass. Cirkeln är 14 min lång och du jobbar med fyra olika övningar.

  1. Negativa chins
  2. Rotation till sidoplanka
  3. Hopp upp på stubbe/trappsteg med djupt knäböj
  4. Armhävningar

Cirkeln går till så att du varvar övningarna enligt nedan med 15 s vila mellan varje intervall.

  1. 4×60
  2. 4×45
  3. 4×30
  4. 4×15

Liknande inlägg

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

X
X