HeaderAD

Lessons learned från ultralöpning

Jag brukar skriva utförliga racerapporter efter varje tävling. För mig är det ett fantastiskt sätt att dels bearbeta mentalt vad jag varit med om, då jag tvingas reflektera för att skriva rapporten, men det är också en underbar ”lessons learned” inför nästa tävling. För givetvis så har jag glömt bort allt det dåliga 6 månader efter en riktigt tuff tävling och minns bara den fantastiska känslan efteråt. Jag minns inte vad som gjorde ont, hur illamående jag var, att jag hade för lite energi eller skavet i skrevet. Därav är det riktigt bra idé att skriva en racerapport och faktiskt gå tillbaka och läsa vad jag upplevde på riktigt, men har förträngt.

Apropå skav i skrevet. En av mina egna rapporter läste jag nu, inför ett kommande ultralopp. Jag läste att jag led av infanterield och att ljumskar/pung skavt sår som till sist blev blodiga sår/sårskorpor. Det hade jag helt glömt bort och är inget jag upplever till vardags under långpass mm. Dock lite skillnad mot för när man sprungit i regn i >8 mil osv. Det kan kanske gå att ordna med andra kläder, men jag gillar att springa i shorts och tyckte det luftade tillräckligt. Inför nästa tävling tänkte jag nu att jag köper ett glidmedel och dels smörjer in förebyggande, dels tar med mig så om något skaver så drar jag på det direkt. Jag läste på om glidmedel som kan förebygga skavsår och läste att bodyglide var ok. Ringde XXL, ringde Stadium etc men ingen hade glidmedel inne. Såg på hemsidan dock att löplabbet hade Bodyglide och såg recensioner på forum som jogg.se om att det var ok. Sagt och gjort, tråcklade mig in i Sveriges näst största stad för att komma till löplabbet (tog 1 tim 15 min att bara komma dit pga vägarbete+avspärrningar).

Frågade expediten direkt efter Bodyglide och han visade mig två förpackningar. En blå och en röd. Han sa att det är samma, den röda är mindre bara. Den blåa, större, var lite väl stor för att ha i en löparväst, så det fick bli den röda, mindre. Betalade, tackade, halvjoggade tillbaka till bilen. Jag var redan trött, less och grinig, så ville bara ut från stan, snabbt.

Sedan körde jag till Härskogen för att ta en liten testrunda av både klocka och glidmedel. Där jag fått problem innan har varit i ljumskar och runt pung, så jag sprättade förpackningen och smorde in mig rejält och drog sedan ut över en liten stig vid Härskogen, en ny stig jag inte testat innan (smal och galet teknisk). Tog inte många minuter innan jag anade oråd och sprang tillbaka till bilen för att läsa vad som stod på förpackningen. Mot muskelvärk. Smärtlindring. Värmebehandling.

Det är alltså inte samma innehåll i den blåa och den röda. Den blåa är glidmedel, den röda är typ tigerbalsam. Vilket jag precis smort in pung och skrev med. Jag sitter fortfarande med en pung som känns som ett vulkanutbrott. Speciellt bra glid var det inte heller. Jag får tacka Löplabbet för en ny erfarenhet. Jag kan helt klart rekommendera att smörja pungen med den röda innan man gör ett PB-försök.

Liknande inlägg

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

X
X