Att försaka ett träningspass för något nytt

Löpare har en tendens till att träna mycket löpning. Och med det menar vi nästan enbart löpning. I det här fallet är det lätt att dra många över en kam, inklusive oss själva. Vi gillar alternativ träning och vill variera oss, men ofta är även den träningen någon form av konditionsidrott. Kvar blir styrketräningen som inte får någon, eller väldigt lite, utrymme i våra träningsveckor. Vi tränar en del på gym, men ofta hamnar vi på löpbandet och kör löpintervaller. Jättebra såklart, men det kan också behövas annan typ av träning än bara löpning. Däremot har det känts som att vi försakar ett pass löpning genom att ersätta det med styrketräning. Men är det så egentligen? Nej, naturligtvis inte.

Trots otaliga försök så har styrketräningen aldrig varit något vi fastnat ordentligt för, och med det menas den ”tradtionella” styrketräningen som innebär att man lyfter vikter i ett antal reps och vilar emellan. Vi vill ha högre puls och effektivare träning, vilket naturligtvis går att få. Vi har bara aldrig varit duktiga på att prioritera det.

Det handlar nog i mångt och mycket om att vi känt att vi ”försakar” ett eller två löppass på något som vi inte tyckt har gett tillräckligt bra träning. Så varför då missa en chans till löpning som faktiskt utvecklar oss? Naturligtvis dumt resonerat, för faktum är ju att vi löpare mår väldigt bra av att träna styrka och stärka kroppen. Det känner vi inte minst av på slutet av ett långpass, ett hårt tempopass eller tävlingar. Många orkar inte hålla upp hållningen och sjunker ned, tappar löpsteget och förlorar med det energi och fart.

Det hjälper att ta hjälp

Eftersom vi båda nu har tillgång till gymträning på arbetet så vill vi nu ta tag i styrketräningen. David tog hjälp av Joakim Bäckström på Modo Sports Academy i Örnsköldsvik som kommer att göra träningsscheman var sjätte vecka och följa upp utvecklingen. Jocke är själv en inbiten (och väldigt duktig) löpare som satsar på maratondistans, men han är framförallt även en väldigt duktig tränare. Han har koll på vad vi som traillöpare behöver träna, och har utifrån det skapat ett upplägg som gör att vi kan utvecklas.

Genomgång med Jocke som såg till att övningarna utfördes rätt

Passet består till stor del av coreträning med en mix av koordination, rörlighet, stabilitet och balans i varje övning. Men det utelämnar inte ren styrketräning heller, det kommer med på köpet! Det är utmanande, pulsen höjs och man blir rejält trött. Precis som önskat, då det inte finns något värre än ineffektivitet på gymmet. Det blir en fullständig genomkörare på 45-50 intensiva minuter, alldeles tillräckligt för att kunna hålla fokus genom hela passet.

Häng med oss på vår instagram @brodernabacka! Vi kommer visa delar ur passet och hoppas att ni kan inspireras till att utveckla er egen styrketräning!

Liknande inlägg by Bröderna Backa

Liknande inlägg

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

X
X