Back on track

Efter ett för mig ovanligt långt uppehåll från löpningen är jag äntligen tillbaka ute på mina älskade stigar igen. Det som började med en veckas frivillig återhämtningsvila efter Sandsjöbackas Ultratrippel slutade med ytterligare fem veckors ofrivillig vila. En långdragen förkylning och influensa. Därefter infektion med penicillinkur som följd. Sedan en lång jobbresa med obefintlig tid över till träning. Osv, osv…

 

Så härligt att vara tillbaka på ”mina” stigar igen.

 

 

Men den som väntar på något gott väntar inte för länge som bekant. Och visst är det så, det gäller bara att se möjligheterna istället för att fokusera på det tråkiga med att inte kunna träna som man vill. Det gäller att försöka ta tillvara på tiden som uppstår och utnyttja den till något positivt.

 

Generellt tror jag att många av oss kör på alldeles för hårt utan viloperioder. En viss återhämtning för kroppen kan ha otroligt positiva effekter och kan bland annat förebygga förslitningsskador. Att pausa i 6 veckor är ju såklart inte samma sak som en liten återhämtningsvila, men ibland händer det som man inte vill ska hända. Då är det bra att ha något annat att fokusera på så att den ofrivilliga vilan känns lättare att uthärda.

 

Alternativa aktiviteter

 

Utöver att umgås extra mycket med min familj, så utnyttjade jag tiden till lite olika aktiviteter som jag har svårt att hinna med i vanliga fall. Eller rättare sagt, aktiviteter som jag inte tagit mig tid till eller har prioriterat tidigare.

 

STRETCH OCH RÖRLIGHET. Nog för att tiden kanske har funnits där hela tiden, men jag har slarvat med disciplinen. Och jag vet ju innerst inne att regelbundna stretch- och rörlighetsövningar kommer att ha positiva effekter på min framtida löpning (och min vardag över huvud taget).

 

PLANERING. Jag har lagt åtskilliga timmar åt att drömma mig bort och att läsa på om olika lopp runt om i Europa. Och jag har hittat ett flertal lopp som jag aldrig hade hört talas om tidigare, men som nu står på min önskelista de kommande åren. Jag har också lagt upp en tvåårsplan på hur jag tänker mig att min löpning ska se ut och vilka lopp jag hoppas hinna uppleva under tiden.

 

En källa till inspiration – boken Extrem löpning av Ian Corless.

 

STYRKA. Jag har inte kört några tuffare styrkepass på gymmet under tiden, men jag har passat på att köra enklare övningar hemma. Armhävningar, situps, plankan, tåhävningar, squats, utfall, balansbräda osv. Det finns mängder med enkla övningar som inte kräver mycket plats eller förberedelser, men som är effektiva och som går att göra praktiskt taget var som helst. Det enda som krävs är lite disciplin vilket i och för sig kan vara nog så klurigt ibland.

 

Inga måsten, men ganska bra att ha i hemmagymmet. Man kommer dock väldigt långt med bara kroppen som redskap och vikt.

 

Men oavsett hur väl jag har utnyttjat tiden, så är det ändå underbart att vara ute och springa igen. Vi har fått en försmak av våren här i de södra delarna av landet. Morgnar och kvällar blir ljusare och man känner sig piggare. Nu blir det en försiktig stegring av löpningen kommande veckor. Förhoppningsvis är formen strax tillbaka där jag lämnade den för några veckor sedan…

Liknande inlägg by Mikael Antonsson

Liknande inlägg

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

X
X