Förbered dig på blodigaste allvar – spring loppet med lätt hjärta!

Vinterlöpning

Föreställ dig allt besvärligt som skulle kunna hända under loppet, ha strategier för att lösa problemen, men spring sedan loppet med lätt hjärta och njutning.

Ja, så är min filosofi inför ett lopp som jag ska springa. Jag tänkte mycket på det just efter Sandsjöbacka Trail 50 km. Loppet gick ju så bra, jag var glad, kroppen var stark och jag fick aldrig några tunga tankar. Hade jag överdrivit min oro för allt som kunde gå fel? Var alla skräckscenarier i onödan? Jag hade försökt att visualisera alla saker som kunde gå fel och hitta lösningar på dem, till ingen nytta?

Nej, när förberedelserna inför ett lopp resulterar i ett lyckat lopp, tror jag att man har gjort rätt. Jag tror att man inte kan vara för noggrann, desto längre och svårare lopp – desto mer detaljerad förberedelse krävs. Den fysiska träningen är en sak, det gäller att vara förberedd på distansen, underlaget och terrängen, men det är ändå den enkla delen tycker jag. Det är ju ”bara” att springa och träna styrka. Den mentala träningen är svårare, det kräver övning att styra sina tankar, att acceptera det som är svårt och gör ont utan att lägga kraft på att oroa sig under loppet.

En speciell sak som hjälper mig under lopp är att jag helt tänker bort tempo och eventuell sluttid. Det klart att jag vill fixa reptider och jag vill komma i mål innan det stänger, men annars sätter jag ingen press på mig att prestera en ”bra” tid. Min prestation mäter jag bara i känslan under loppet. I vackra naturupplevelser. I gemenskap och samtal med andra löpare. Om jag kommer i mål och har den sköna känslan inombords av att ha tagit ut mig fysiskt med en glad och stark kropp då har jag suget och längtan efter att göra det om och om igen. Och det är väl ändå det som är det allra viktigaste med löpningen, att vi ska hålla på med det hela livet!

Morgondimma

Loppen som jag planerar under året är guldströsslet på mitt löparliv. De är skatter som glimrar i framtiden och som jag längtar efter att få öppna och se vad de innehåller. Soluppgångar, gnistrande iskristaller, vågskvalp eller underbar utsikt över fjällvidder. Nya vänner, gamla vänner och intensiv själslig närvaro när skyddande lager skalas av under långa löpningar. Det kallar jag äventyr!

Mina tre främsta lopp 2019 är 2XU Idre Fjällmaraton, det fantastiska fjällarrangemanget som Trailrunning Sweden tillsammans med ett antal partners ordnade för första gången förra sommaren. En vecka senare är det dags för årets längsta utmaning Icebug Xperience Ultra, ett 50 mileslopp längs den bohuslänska skärgården där vi passerar vackra kustsamhällen, klippor och vindpinade skogar i en svag doft av salt hav. Därefter ser jag fram emot Kullamannen Trail och Dubbeldöden, två varv runt Dödens zon med 2000 höjdmeter. Där kommer jag verkligen att få använda mental styrka såväl som starka ben!

Springa lopp på en frusen sjö!

Nästa längre lopp nu i vinter blir det spännande Frozen Lake Marathon i Norge, premiärupplagan! Jag springer halvmara-distansen som är ett varv på den plogade banan på sjöisen. Plattare lopp går ju inte att få, heller inte blåsigare?!

Därutöver strösslar jag med några kortare äventyr och glada upplevelser, t ex ser jag fram emot det gemytliga Wienerbrödsloppet i Helsingör i augusti där energistationerna svämmar över av små söta wienerbröd!

Att längta och se fram emot spännande lopp, att få förbereda sig, träna och ladda. Visst är det fantastiskt att vara löpare!?

Liknande inlägg by Gunilla Kidmark

Liknande inlägg

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

X
X