HeaderAD

Löphösten

Har nu sprungit årets sista planerade lopp, Ultimate Trail. Det gick av stapeln i helgen och nu är kalendern som en oskriven bok 😉

Min plan är att låta november-december vara väldigt lättsamma; fortsatt inga prestationspass, krav eller måsten utan det som känns bra och det jag är sugen på.
En vecka kommer innehålla:
– Yoga tisdagar
– Kortare konditionspass onsdagar (med allra största sannolikhet löpning).
– Längre löpning på helgen tillsammans med min man.

De dagar som inte bjuder på planerad träning (har lektioner med fysisk aktivitet också!) kommer innehålla lunchpromenad för att få se dagsljus och få vardagsrörelse. Kommer även försöka gå på några olika pass på Friskis&Svettis för att få inspiration och känna rörelseglädje.

I slutet av december eller början av januari kommer jag se vad för fokus jag ska ha året 2019. Mitt långsiktiga mål är att kunna springa hinderbana med S & N (som fyller 2 år nästa år). Det är jag nöjd med och behöver inte omformulera, men det kan vara svårt med träningsmotivation när ens mål är 10 år framåt i tiden. Därför funkar det bra för mig att ha mål på årsbasis också. Jag vill ju träna länge för en stark och frisk kropp, men det är inte alltid det hjälper en att ta sig ur soffan en regnig dag, då kan det vara bra att ha något extra som sporrar.

Jag börjar känna mig piggare, jag känner mig starkare och mer energifylld, men jag känner mig också fortfarande skör mentalt. Förra höstens stora lärdom var att ta en paus i träningen, men att fortsätta röra på mig. Därför har jag planerat in rörelse i veckorna, för det mår jag bra av, men det handlar inte om att följa någon plan eller något schema, för det är inte mentalt avslappnande för mig. Jag känner att kroppen börjar återhämta sig, men då gäller det att gå ut lugnt. Jag vill hålla i många år till.

Höstens stora händelse, VM i OCR är avklarat. Jag är sjukt nöjd med det loppet, även fast det inte blev riktigt som jag tänkt mig. Här läser du om min VM-helg. Kortversionen: på 3 km är jag 29e bäst i världen, på standardbana (15km) fick jag se mig besegrad efter 95 avklarade hinder. Orkade inte ställa upp i söndagens lagtävlingen pga 5 timmar i banan på lördagen. Har lärt mig att jag är sjukt envis och kan snacka mig i form under loppet 😉

Mot nya höjder!

Har i och för sig ett mål kvar för löp-året, att på nyårsafton springa ett Sylvesterlopp. Tror att jag kommer få anordna det själv då vi kommer fira på liten ort, men det är inte så noggrant. Essensen jag vill åt är att springa på nyårsafton, prioritera mig själv en dag som annars är rätt traditionsfylld. Att inte vänta till kvällen med ogenomtänkta nyårslöften, ”att komma i form” som ska påbörjas i det nya året, utan göra det jag själv vill, på mitt sätt. Sprang på nyårsafton förförra året och hittade nyligen en bild som var tagen efteråt. Blev påmind om känslan ”jag har blivit en sån som springer på nyårsafton”, och hur jag tyckte om den bilden av mig själv. Vill uppleva det igen.

Planerar du nyårslöften? Har du årsfokus? Hur lägger du upp din träning? Här skrev jag tidigare i år om mina tips på mer hållbara nyårs”löften”, om du vill testa den svängen.

Liknande inlägg by Cecilia Jagestedt

Liknande inlägg

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

X
X