HeaderAD

why so much running and swimming?

Jag har fått några kommentarer på instagram de senaste dagarna. Varför är det så mycket löpning och simning? Det är först och främst inte mer löpning nu än förra sommaren på insta stories…
Det är typ lika mycket, skillnaden är kanske mer simning. Eftersom simnojjan slagit till.

I höstas ökade jag simningen samtidigt som jag klättrade några gånger i veckan. Jag tränade pull-ups inför att klara 1111 reps i december. Jag tränade både mängd och med extra vikt. Resultatet? Stickningar i vänster armen. Ont i båda armarna. Konstant smärta. 3 dagar innan jag skulle gärna mina pull ups hade jag ont när jag gjorde 5 reps. Såklart orolig över att det skulle göra ont när det var dags att göra alla pull ups. Det gjorde inte ont. Det var bara otroligt segt. 6,5 timmar mental träning. 1111 reps pull ups.

Nu i efterhand vet jag att jag var helt övertränad i överkroppen. Med detta i bakhuvudet kan jag inte hänga och klänga lika mycket. Jag vill simma. Jag vill inte få ont. Då är det rätt enkelt att göra smarta val. Det är ju lätt att vara efterklok. =)

Löpningen då. Ja det är naturligt att det blir mer löpning som syns överallt för det är det jag brinner mest för. Skadorna börjar långsamt försvinna och jag är otroligt tacksam över att kunna springa igen. Det senaste årets resor till berg och fjäll får mig bara att kämpa hårdare för att kunna springa skadefritt.

Därför är det mer löpning och simning just nu =)

English
why so much running and swimming?

I have received some comments on instagram in the last few days. Why is it so much running and swimming? It’s not more running now than last summer on insta stories …
It’s the same, the difference is maybe more swimming. Since a really have started to lite it more the last weeks.

Last year, I increased the swimming while climbing a few times a week. I trained pull-ups to get to 1111 reps in December. I trained both amount and extra weight. The result? Stitches in the left arm. Pain in both arms. Constant pain. 3 days before I would like my pull ups I was in pain when I did 5 reps. Obviously worried that it would hurt when it was time to make all the pull ups. It did not hurt. It was just 6.5 hours of mental training. 1111 reps pull ups.

Now, afterwards, I know that I was completely overtrained in my upper body. With this in the back, I can’t hang and climb as much. I want to swim. I don’t want to get hurt.

Running then. Yes, it is natural that there is more running everywhere, because that is what I feel most passionate about. The injuries starts slowly disappearing and I’m incredibly grateful to be able to run again. The last year’s trips to mountains make me want to fight more to for pain free running.

Therefore, there is more running and swimming right now =)

Liknande inlägg by Fanny Ahlfors

Liknande inlägg

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

X
X