Vecka 10 – Hemlängtanspass

Dagarna har blivit ljusare och längre, vårkänslorna börjar smyga sig på. Sportloven avlöser varandra. Dags för ett ”hemlängtanspass”! Hitta en tur på ett lagom långt avstånd dit det går en buss, pendeltåg, eller om någon är villig att köra bort dig en bit bort, hoppa av och spring hem! Passa på att hitta någon ny löpväg, kanske på ett nytt ställe eller en helt ny tur där du bor. Tanken är att vi, denna vecka, ska göra ett längre pass.

Långpass av den här varianten får gärna vara långa och gå långsamt. Fysiologiskt vill du bara ge kroppen mängdträning – långvarig träning på låg belastning som är en viktig grund i träningen och som på sikt är viktig för att kunna få ut effekt av den intensiva träningen. Så, ingen stress – ta med dig sällskap och ta er tid att prata under löpturen, springer du ensam, njut av lugnet och tystnaden omkring dig, ta dig tid att reflektera och uppleva det som finns runt dig. Ta gärna något stopp på vägen för en fikapaus eller kanske ett stopp för att bara uppleva en utsikt eller miljön runt dig.

En runda kan förslagsvis vara 15-30 km (välj +/- efter egen förmåga). Kom dock ihåg att fördela krafterna väl om du valt en längre runda än vad du är van vid. Öka dock inte för mycket i distans då det är lätt att dra på sig skador då man ju gärna fortsätter hela rundan även om man börjar få ont någonstans – man är ju redan på ”kortaste” vägen hem. Om du väljer en längre runda – se till att börja lugnt! Det är helt ok att gå vissa sträckor om du känner att du behöver för att orka.

Ytterligare tips är att ha en lätt löparryggsäck där du kan stoppa i en extrajacka som du har på dig på resan ut samt lite vätska och något näringstillskott. Det kan vara i form av en energibar eller lätt fika, om energin börjar tryta. Ta också med lite pengar och mobiltelefon.

Hemlängtanslångpass är dessutom extra roligt att springa i grupp och perfekt för lediga dagar, så har du inte förmånen att ha sportlov, gör gärna passet på en ledig helgdag, när man har god tid på sig. Så dra ihop ett gäng, välj ut en plats och spring tillsammans. Kanske avsluta med en gemensam fika/lunch/middag, låt det bli en heldagsaktivitet med vänner. Om du/ni ska göra ett längre stopp eller avsluta med ett gemensamt ”after run”, så är det bra att ha med sig en torr undertröja.

Ha så roligt, lycka till och njut av turen! Lena

Liknande inlägg

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

X
X