JÄTTELÅNGT – Ultraäventyret som anpassats för motionären

Ultraterrängloppet Jättelångt lockar årligen löpare från hela landet till Roslagens vackra omgivningar. Den 70 km långa banan följer Roslagsleden längs skogsstigar och krokiga grusvägar, genom hagar och utmed havet. Den 17 juni i år är det nionde gången som Jättelångt arrangeras och loppet växer år från år i popularitet bland löparna. Starten går i Grisslehamn och mål är i Norrtälje där afterrun-häng och mat väntar alla löpare.

Vill man inte springa 70 km själv finns en stafettklass som lockat fler motionärer till att våga delta. -Det är uppenbart att 70 km är en rejäl utmaning. Alla har nu sin egen gräns för vad som är Jättelångt och kan känna sig välkomna, säger Jonas Ek, en av arrangörerna för loppet.

Thomas Alm är en av ultralöparna som flera gånger sprungit loppet Jättelångt. Förra året sprang han 40 Marathon- och Ultramarathonlopp och samlade in pengar till Cancerfonden. Han berättar om loppet och delar med sig av sina erfarenheter kring ultralöpning.

Varför börjar man springa Jättelångt?

-Jag började springa långt när min mamma gick bort i cancer 2010.  Det året sprang jag i maj 15 km, vilket då var det längsta jag hade sprungit. Min längsta löprunda innan dess var 10 km och jag hade inte sprungit någonting på 15 år. Efter mina 15 km var jag ”hooked”! Jag tycker om att få vara ute i naturen, på vägar, överallt. Känslan av att vara fri och ensam med mina egna tankar är svårslagen.

Vad är det du gillar med loppet Jättelångt?

Först och främst så är banan fantastiskt fin! Sen är det såklart hela upplägget som lockar. Informationen före loppet är klockren, bra arrangerat med buss från Norrtälje till starten i Grisslehamn på race morning, riktigt bra stationer längs banan och roliga överraskningar under loppet varje år. Grymma funktionärer och en härlig målgång med mycket folk. Inramningen är väldigt bra och man är omhändertagen hela tiden, även efter loppet med mat på restaurang. Klockrent lopp och min favoritultra!

Vad är ditt bästa tips för att komma igång och hur blir man en ultralöpare?

Först gäller det att trappa upp träningen successivt, konditionen för ultralöpning går snabbare att träna upp än leder och ligament, så gå inte ut för hårt för fort. När man springer sin första ultra tycker jag att man inte ska vara rädd för att ta det väldigt lugnt, kanske lägga in gåpauser (typ springa 9 min/vila 1 min) redan från början. Att ta sig i mål på ett ultramaraton är en seger oavsett tid, säger Thomas Alm.

Hur planerar man för ett ultralopp som Jättelångt? Med energi och träning, vad är dina bästa tips?

-Jag brukar inte ha med mig något, jag tycker att de välfyllda stationerna räcker när man springer Jättelångt, men jag vet att de flesta som lyckas bra brukar ha med sig något extra i form av sportdryck eller energigel. Ha gärna ganska många mil i kroppen. Annars är den bästa planeringen att börja väldigt långsamt, det är en lång dag!

Den mentala biten är viktig under ett långt lopp – hur hanterar du demoner (om/när) de kommer i huvudet om att du borde sluta springa. Tips?

Jag brukar börja med att bara njuta av loppet de första milen, men när det tar emot har jag mobilen laddad med någon bra podcast eller ljudbok och självklart lite musik som jag taggar till när jag hör. Jag vet att vissa har med sig något av sitt favoritgodis att plocka fram när det tar emot, jag testade det men kunde inte hålla mig så jag åt upp godiset första halvtimmen… Har dock hört att det ska vara ett bra knep.

Du har sprungit väldigt många olika ultralopp runt om i både Sverige och världen, varför väljer man att springa i Roslagen?

Det finns många fina ultramaraton runt om i världen, jag sprang till exempel på norra Island i somras vilket var urhäftigt. Att betala ca 4200 i anmälningsavgift och flyga till Island och bo på hotell är dock inte billigt och även om det var en fantastisk resa så var det mer att det var annorlunda (första gången på Island) och en engångsgrej som gjorde det så bra. Jättelångt har en bana som går i den finaste naturen i Sverige och en helhet som är svårslagen. Jag har aldrig sprungit ett lopp där jag har blivit lika väl omhändertagen både före, under och efter loppet och den sociala biten mellan oss löpare blir väldigt bra, speciellt i målområdet och i restaurangen efteråt. Jättelångt är den ultramaran som jag håller som min favorit. Jag tycker att helheten helt enkelt är bäst.

Sist men inte minst – berätta om din nästa satsning som är ännu mer Jättelång!

Sommaren 2017 kommer jag att springa genom Sverige på 6 veckor för att försöka samla in pengar till Ung Cancer, de gör ett fantastiskt jobb och är värda all hjälp de kan få! Jag kommer att börja i Treriksröset och avsluta i Smygehuk, 42 dagar med ca 50 km löpning om dagen. Det ska bli häftigt att se om kroppen och psyket håller! Planerat startdatum är 3 juni och det kommer att kunna följas i mina sociala kanaler, som alla går att hitta via thomasalm.com.

Läs mer och ANMÄL dig på Jättelångts hemsida

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Spännande lopp

lör24augalldayalldayFeatured2XU Idre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 kmRegion:DalarnaAnmälanDeltagare

lör24aug10:0016:00FeaturedStockholm Trail5 km, 10 km, 21 kmRegion:Stockholm

30aug(aug 30)09:0001sep(sep 1)15:00FeaturedIcebug Xperience West Coast Trail72 kmRegion:Bohuslän

lör14sepalldayalldayFeaturedÄngsö Trail Run6 km, 12 km, 25 km, 50 kmRegion:Västmanland

lör21sep11:00FeaturedVästgötaloppet trail7,5 km, 11 km, 17 km, 27 kmRegion:VästergötlandAnmälanDeltagare

27sepallday29alldayFeaturedSWEARE ÅRE TRAIL TOUR7 km, 14 km, 24 km, sprintRegion:JämtlandAnmälanDeltagare

lör28sep11:0016:00FeaturedÖved Trail5 km, 10 kmRegion:Skåne

lör05okt11:00FeaturedHärnö Trail9 km, 21 kmRegion:Ångermanland

lör12okt12:3015:00FeaturedRya Åsar Trail Run11,6 kmRegion:VästergötlandAnmälanDeltagare

lör26okt18:0020:00FeaturedNight Trail Run5 km, 10 km, 30 kmRegion:Stockholm

Nyhetsbrev

Inspiratörer

  • När dagisbacillerna vinner... Niclas Bergqvist
    Läs mer
  • Välkommen på swimrunträning Fanny Ahlfors
    Läs mer
  • Egentligen persade jag på halvmaraton i våras... Andreas Lundblad
    Läs mer
  • Vlog V33 - Spränger milvallen på loppet 6 Sjöar Tony Hoffstrom
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Löparresor med Trailrunning Sweden

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.Våra löparresor passar traillöpare på olika nivåer. Genom att erbjuda olika längder och hastigheter på löppassen, får både elitmotionären och den som mixar jogg med promenad sitt lystmäte. Alla får träning! För att få ut det bästa av resan är det dock bra om du orkar jogga ca 10 km.

uswe sandstone camp

previous arrow
next arrow
Slider

Trailrunning Sweden Store

Trailrunning Sweden Store är webbutiken som är helt specialiserad på en enda målgrupp - människor som älskar löpning i skog och berg. I Trailrunning Sweden Store har vi grejerna som höjer din traillöpning till nya sköna nivåer. Här hittar du bara det som gäller trailrunning. Vi har sållat bort allt annat. Här kan du känna dig trygg med att du får hjälp och råd från personer som verkligen kan traillöpning.

Specialist

trailskor

Löparkläder

kittad för äventyr

Ryggsäckar

Utmana mörkret

Pannlampor

Traillöparens alla

tillbehör

previous arrow
next arrow
Slider
X
X