Tips för dig som är nyfiken på ultralöpning

 

Hur börjar man springa ultralopp och hur behöver man träna för att klara av löpsträckor längre än ett marathon? Arrangören av ultraloppet Jättelångt har engagerat sig i ultralöpning i nio års tid och har samlat på sig mycket erfarenhet. Nu hjälper de oss att redo ut vanliga frågor. Vad är lockelsen? Hur tränar man? Hur hanterar man den psykiska utmaningen?

Vi kontaktade Anna Hedlund, projektledare på Jättelångt som också är utbildad personlig tränare för uthållighetsidrott samt löpcoach.

Hur börjar man med ultralöpning och hur länge behöver man träna för att klara av en ultra?

-De flesta som börjar gör det på grund av utmaningen att testa kroppens gränser. Man vill helt enkelt se hur kroppen reagerar. De flesta av våra deltagare springer inte för att uppnå någon viss tid utan enbart för att klara av att genomföra loppet. Det är en rätt stor skillnad i grundinställning.

Som i alla andra saker i livet har varje individ olika genetiska förutsättningar, vilket gör att vi har olika lätt för att klara av ultralöpning. Genom regelbunden löpträning över tid kommer du givetvis klara av det bättre.

En viktig del är balansen mellan träning och återhämtning. Vi brukar lite skämtsamt säga att det är bättre att förbereda sig ett år innan än att rehabilitera sig i ett år efter.

Hur långa pass behöver jag springa i veckorna för att klara av ultralopp som exempelvis Jättelångt på 70 km?

-Generellt brukar det vara bra att försöka få in ett lite längre pass i varje vecka. Vad som är långt beror såklart på träningsbakgrund, men under en träningsperiod kan man successivt för varje vecka försöka öka upp längden på långpasset med 5-10 min/vecka tills mn kommit upp på pass mellan 2-3 timmar. Sedan spelar som vanligt underlaget stor roll. Här är det smart att ta reda på vilket underlag som väntar vid loppet som du tränar mot.

Hur kan jag förbereda mig för mentala svackor under ett ultralopp?

-Börja med att helt enkelt bestämma dig för att du skall klara av loppet. Sedan är det bra att vara medveten på att det kommer bli svackor under loppet som du kommer att behöva ta dig igenom. Det upplever nog alla ultralöpare.

Dela in loppet i delmål. Se inte målet flera mil bort utan nästa energistation fem kilometer bort. Försök plocka fram positiva bilder i huvudet när det går tungt. Se också till att fokusera på dig själv och inte dras med i högre fart av andra löpare.

Redan veckorna före loppet kan du jobba mentalt med att visualisera bilder för dig själv där du ser dig själv klara av loppet och hantera svackorna. Då kommer du att ha enklare för det när du väl är där.

Hur skall jag tänka kring energiintag?

Energiintag före och under loppet är en viktig nyckel för en lyckad ultraupplevelse. Tänk igenom, planera och testa noga den energi du vill använda under loppet och vänj magen vid detta intag. Träna innan vid samma tidpunkt under dagen som du skall prestera vid loppet. Om du vill använda arrangörens sportdryck – var noga att kontrollera märket och testa att din mage tål den.

Blir du sugen på att testa ett ultralopp rekommenderar vi att kika in Jättelångt i vacker Roslagsterräng den 17 juni 2017.

TILL ANMÄLAN

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Spännande lopp

lör24augalldayalldayFeatured2XU Idre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 kmRegion:DalarnaAnmälanDeltagare

lör24aug10:0016:00FeaturedStockholm Trail5 km, 10 km, 21 kmRegion:Stockholm

30aug(aug 30)09:0001sep(sep 1)15:00FeaturedIcebug Xperience West Coast Trail72 kmRegion:Bohuslän

lör14sepalldayalldayFeaturedÄngsö Trail Run6 km, 12 km, 25 km, 50 kmRegion:Västmanland

lör21sep11:00FeaturedVästgötaloppet trail7,5 km, 11 km, 17 km, 27 kmRegion:VästergötlandAnmälanDeltagare

27sepallday29alldayFeaturedSWEARE ÅRE TRAIL TOUR7 km, 14 km, 24 km, sprintRegion:JämtlandAnmälanDeltagare

lör28sep11:0016:00FeaturedÖved Trail5 km, 10 kmRegion:Skåne

lör05okt11:00FeaturedHärnö Trail9 km, 21 kmRegion:Ångermanland

lör12okt12:3015:00FeaturedRya Åsar Trail Run11,6 kmRegion:VästergötlandAnmälanDeltagare

lör26okt18:0020:00FeaturedNight Trail Run5 km, 10 km, 30 kmRegion:Stockholm

Nyhetsbrev

Inspiratörer

  • När dagisbacillerna vinner... Niclas Bergqvist
    Läs mer
  • Välkommen på swimrunträning Fanny Ahlfors
    Läs mer
  • Egentligen persade jag på halvmaraton i våras... Andreas Lundblad
    Läs mer
  • Vlog V33 - Spränger milvallen på loppet 6 Sjöar Tony Hoffstrom
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Löparresor med Trailrunning Sweden

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.Våra löparresor passar traillöpare på olika nivåer. Genom att erbjuda olika längder och hastigheter på löppassen, får både elitmotionären och den som mixar jogg med promenad sitt lystmäte. Alla får träning! För att få ut det bästa av resan är det dock bra om du orkar jogga ca 10 km.

uswe sandstone camp

previous arrow
next arrow
Slider

Trailrunning Sweden Store

Trailrunning Sweden Store är webbutiken som är helt specialiserad på en enda målgrupp - människor som älskar löpning i skog och berg. I Trailrunning Sweden Store har vi grejerna som höjer din traillöpning till nya sköna nivåer. Här hittar du bara det som gäller trailrunning. Vi har sållat bort allt annat. Här kan du känna dig trygg med att du får hjälp och råd från personer som verkligen kan traillöpning.

Specialist

trailskor

Löparkläder

kittad för äventyr

Ryggsäckar

Utmana mörkret

Pannlampor

Traillöparens alla

tillbehör

previous arrow
next arrow
Slider
X
X