Kontraster i träningsmiljö

Det har minst sagt varit varierande miljöer för mina träningspass de senaste veckorna. Efter ett tufft O-ringen, där jag tävlade 5 lopp på sex dagar, varav tre över timmen och två närmare 90 minuter, var det välbehövligt med en lugn återhämtningsvecka. Veckan var planerad till vandring med min fjällen-“partner in crime” Lisa. En femdagarstur med ...

Det har minst sagt varit varierande miljöer för mina träningspass de senaste veckorna. Efter ett tufft O-ringen, där jag tävlade 5 lopp på sex dagar, varav tre över timmen och två närmare 90 minuter, var det välbehövligt med en lugn återhämtningsvecka. Veckan var planerad till vandring med min fjällen-"partner in crime" Lisa. En femdagarstur med tält kring Vålådalen. Ett perfekt sätt för kroppen att få återhämtning men ändå lugn och lågintensiv träning över lång tid. Att gå 5-7 timmar per dag och med ca 15kg tung ryggsäck är ingen dålig form av lågintensiv träning. Uppför får jag till och med upp pulsen i normal träningspuls för löpning. Utför är det riktigt bra styrketräning för ben och fötter, att hålla emot och parera rötter och stenar med den extra vikten som väskan ger. Efter en lång dags vandring känner jag tydligt att kroppen fått jobba, men på ett skonsammare sätt än om jag sprungit ett långpass. Den perfekta återhämtningsaktiviteten efter en tuff tävlingsvecka!

 

Efter fjällvandring bar det av med flyg över Atlanten. New York var destinationen för 2,5 vecka och på träningsplanen stod 10 dagar grundträning följt av lite lugnare dagar med tävlingsförberedande träning inför den stundande världscupen i Lettland. Ombytet från fjäll till storstad var slående. Ljuden, värmen, bruset, lukterna, stressen, folkmassorna. Från att ha vaknat upp i ett tält helt ensamma i de svenska fjällen till en myllrande storstad med lika många invånare bara på Manhattan som i hela Sverige. Ofattbart. Men efter första morgonjoggen i Central Park var jag helt övertygad om att även denna miljö skulle funka helt ypperligt för träning de kommande veckorna.

Träningsmiljö är viktigt. Resurser, verktyg, sparring, temperatur, löprundor, natur, upplevelse. Så mycket man kan väva in i begreppet. Och att byta träningsmiljö är för mig också viktigt. Fjällen har sina fantastiska kontraster som gör det nästintill oslagbart, men även denna storstad på andra sidan Atlanten hade något att erbjuda som även en skogstoking som jag kunde beundra och njuta av.

Visst det var varmt, mycket folk, 7 övergångsställen att korsa innan jag var framme i parken, så långt ifrån frisk klar fjälluft du kan komma. Men det var också vackert, lummigt och sällskapligt. Man behövde aldrig känna sig ensam och det fanns dricksvatten att tillgå lite här och var utefter löparbanan. Vackra vyer med kontrasterna från det gröna och dammarna i parken mot höghusen som reste sig som en fasad på lite håll runt om en, vart man än såg.

Att springa runt den 10km långa anlagda löparbanan som slingrade sig fram genom Central Park blev snabbt en favorit för långpass och intervaller. Lite småkuperad, dricksvattenfontäner på lagom utplacerade avstånd och inga korsningar eller bilar att behöva väja för. Nackdelen för mig var underlaget. Asfalt, asfalt, asfalt. Svårt att gå från först en veckas tävlande i skog, till vandring i fjällen och sedan drygt två veckor med enbart löpning på asfalt. För en skogslöpare som jag i alla fall. Så löpningen fick bytas av med alternativa pass inne på gymmet. Förutom styrka även cykel och crosstrainer.

På gymmet var det något svalare, men tristessen i att sitta 2,5h på en motionscykel i stället för att springa ute i parken gör att den något mer behagliga temperaturen inne inte räckte för att väga över på plussidan. Dock en välbehövlig åtgärd för att skona kroppen och faktiskt kunna fortsätta springa de flesta av passen ute. Men trots några sådana försiktighetsåtgärder var mina lår inte så pigga på mer asfalt efter en dryg vecka och jag fick ta två extra dagar inne på crosstrainern för att låta ömheten i musklerna lägga sig. Efter det kunde jag fortsätta med en hållbar belastning för resten av vistelsen och springa de pass som jag planerat.

Det går faktiskt att springa på lite mjukare underlag här och var i Central Park. På gräsytor och grusgångar. Men det blir inte något flyt i den löpningen eftersom man hela tiden måste väja, vända eller vika av ut på asfalten igen. Men gräset är bra för till exempel lite löpskolning och stretch. Eller att bara ligga på och njuta av solen och värmen efter slutfört svettigt intervallpass.

Byte av träningsmiljö kräver också ett mer uppmärksammat sinne på hur kroppen reagerar på förändringen. Hemma är jag van och anpassar både mig och träningen till vad kroppen klarar av. Lagom mycket löpning på hårt underlag, lagom mycket alternativträning. När jag är iväg i en annan miljö sätts vanorna ur spel och jag måste bli mer uppmärksam på hur kroppen klarar förändringen. Som en ömmande höft efter några dagars vandring med tung packning. En liten förskjutning av avbärarbältet och ingen smärta nästa dag. Eller ömma lår efter för många dagar med löpning enbart på asfalt. Inga mjukare underlag för löpning finns tillgängliga, ingen skog, så alternativet får i stället bli cykel och crosstrainer. Våga känna efter och våga ändra i planen.

         

Utvalda nyheter

Utvalda traillopp

Trailrunning Swedens lopp

Löparresor

Vi är sociala

Följ våra kanaler

#trailrunningsweden

Share the passion of trail

Nära nu!!! #forzajompa #runstreaksverige #darktrailrunners #hornsup 🤟 #trailrunningsweden
Önskar alla en fin kväll ❤️
Peace n love
...

Då var testet av hälsenan avklarad och det kändes helt ok! Visserligen lite stel vad men inga smärtor! Både jag och Grumpy är nöjda med det. Så nu så är det bara att vänta tills på fredag då färden mot #älvdalen och ukapain inleds! Det kommer bli ett äventyr! 🇬🇧Met Grumpy for the first time in a long time, he was a bit stiff as my anchel!
-
-
-
-
-
#trail #trailrunning #trailrunner #trailrunningsweden #trailaddict #trailtherapy #löpning #löpare #löpningärlivet #jagspringer #ultrarunning #ultrarunner #mountainrunning #mountainrunner #run #løb #laufen #runfie #grumpybadgertrailrun #ukapain #kullamannen #östgötaultratrail #tullinge #botkyrka
...

Repost wataha__laczy_nas_bieganie

Zadowoleni z treningów? 😍😁

Photo by ➡️😍 avrilmathie

Follow me: ➡ new1704 For More 😉 . . . .

😍😍😍
Follow us for more new1704
. 📷: Please DM
No copyright infringement intended. All credit to the creators.
(Please DM us I will give you credite or remove)

#womensrunning #adidasrunning #runningtime #runningday #ultrarunning #runningbuddies #kalenjirunning #runningismylife #runningphotos #runningshirt #newbalancerunning #trailrunningchile #treadmillrunning #running365 #runningbare #igrunning #runningpics #runningmomma #runningmumsaustralia #runningtherapy #runningstreak #afterrunning #runningfuel #endurancerunning #morningrunning #trailrunningsweden #runningwear #nationalrunningday #sundayrunning #runningapparel
...

Repost wataha__laczy_nas_bieganie

Zadowoleni z treningów? 😍😁

Photo by ➡️😍 avrilmathie

Follow me: ➡ running_hunroes For More 😉 . . . .

😍😍😍
Reposted from running_is_mylife
Follow us for more running_hunroes
. 📷: Please DM
No copyright infringement intended. All credit to the creators.
(Please DM us I will give you credite or remove)

#runninggirls #runningmakesmehappy #ultrarunning #nikerunningclub #nevernotrunning #globalrunningday #runningtraining #keeprunningbrasil #runningyogi #happyrunningcrew #sundayrunning #runningsucks #runningclothes #virtualrunning #runningtherapy #runninggroup #runningpics #morningrunning #addictedtorunning #perunning #runningblog #runningintherain #runninginjury #runningtips #runningevent #kalenjirunning #womenrunningcommunity #crosscountryrunning #nbrunning #trailrunningsweden
...

A 10k lunch run in the rain. I started slowly enjoying the rain and "tasting" the air. Than after 3-4k I started accelerating a bit and I entered into that lovely flow that I missed so much for many months now. I'm still quite cautious with the speed but I'm adding fartlek into the equation.
Speed is now not a priority. I need to stay calm and work on my aerobic endurance that will help me reach my goals in the next races.

The feedback of my training is good but I still have a lot of room to improve many parameters.

This journey, this evolution in changing my body is getting seriously interesting. From 135kg in 2008 to 77 today and I'm in my best shape ever. I'm really looking forward for my new adventures! 😁🤙

The toughest part was not the start of the change. It's the consistency of persistently following the path of change and improvement.

"The road to success is always under construction"

#trailrunningsweden #trailrunning #runtoinspire #ultralopning #wildandhappy #wildandfree #runforlife #positivity #feelgood #goodvibes #runner #trailrunner #loverunning #trailexploring #nevergiveup #neverstopexploring #runfree #loverunning  #timetoplay #flatisboring #changeyourattitude #runningtoinspire #ultragbg
...

Wet wet wet today but never too bad weather for a run 😅. A perfect run to clear my head.
,
,
,

#trailrunning #trailrunner #trailrun #trailrunners #trailrunninglife #trailrunningviews #trailruns #trailaddict #trailrunningaddict #trailrunningsweden
#asics #running #run #runnersofinstagram #runners #runninggirl #runninggirls
#aktivöresjö #garminfenix5xplus #garmin
...

På lördag smäller champagnekorken, då ska jag fira 365 dagar, 4 dagar kvar 💪💪💪 vilken känsla att det krävdes 3 Runstreak försök.. men nu kan inget stoppa mig, eftermiddagsrusningen i dag va en lugn resa!! #forzajompa #runstreaksverige #darktrailrunner #trailrunningsweden ...

Trailsnack

Vårt diskussionsforum på Facebook

 

Facebook Posts

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
1 day ago

Era bästa tips på fin löpning runt Hörby/Sjöbo trakterna. 😃🏃‍♀️ ... Se merSe mindre

Kommentarer på Facebook

Sjöbo Ora och Snogeholm

Fulltofta 👌Många slingor att välja på

Snogeholm är ju ett givet tips såklart. Massa uppmärkta spår i olika längder och en otippat varierande natur.

Om du inte är bofast utan på besök i Skåne så skulle jag ta Fulltofta i första hand, som redan tipsats om. Detta givet att du vill ha lite olika alternativ på slingor i samma område, mellan 3-17 km, där alla är fina och ger bra löpning. Slingorna där är nästan bara naturstig. Samtidigt är det väl markerat så det är inga problem att springa utan karta/gps. Om man kombinerar slingor till ett "yttervarv" i området går det bra att få >25 km markerad naturstig och kombinerar man på andra sätt går det såklart att få ännu längre. Samtidigt blir det ett utmärkt smakprov på skånsk fälad, bokskog och blandskog. Snogeholmsområdet är också vackert, långa slingan är väl 16,5 km eller så. Där är mer grusväg på den (än i Fulltofta) men fortfarande mest naturstig. Om du ska bo mitt mellan Sjöbo och Hörby, och vill ha en långtur på ca 36 km, skulle jag *verkligen* överväga att åka österut istället och ta rundslingan på Skåneleden (www.skaneleden.se) med start exv i Andrarum. Drakamöllans naturreservat och Brösarps backar ligger på den slingan och är helt fantastiska områden som kan få en att tro att man är i ett annat land! Det tar dig kanske 40 minuter att köra men du kommer inte att ångra dig, det vågar jag garantera. Om du vill uppleva hedlandskapet men inte orkar springa fullt så långt tar du bilen hela vägen till Drakamöllans naturreservat och parkerar där. Där startar Blåvingeleden, som är ca 9 km och en miniversion av Skåneledsturen. Den är också mycket väl värd resan om du upptäcker Skånes natur för första gången!

2 weeks ago

Microföreläsning "Stärk din hälsa i naturen" på måndag!
Nyfiken på hur du kan stärka din hälsa bara genom att ta dig ut i naturen? Vad händer rent fysiologiskt men också mentalt och emotionellt? Välkommen på en kostnadsfri microföreläsning över zoom där du får lära dig mer om naturens fantastiska läkande kraft! Jag berättar också kort om mig och MINDA Utveckling.
Välkommen att ansluta :-) [#naturhälsa](www.linkedin.com/feed/hashtag/?keywords=naturh%C3%A4lsa&highlightedUpdateUrns=urn%3Ali%3Aactivity...) [#naturen](www.linkedin.com/feed/hashtag/?keywords=naturen&highlightedUpdateUrns=urn%3Ali%3Aactivity%3A69313...) [#hälsa](www.linkedin.com/feed/hashtag/?keywords=h%C3%A4lsa&highlightedUpdateUrns=urn%3Ali%3Aactivity%3A69...) [#microföreläsning](www.linkedin.com/feed/hashtag/?keywords=microf%C3%B6rel%C3%A4sning&highlightedUpdateUrns=urn%3Ali...)

Du kan välja mellan två tillfällen på måndag den 16 maj.
Tillfälle 1 kl. 8.15-8.45
Tillfälle 2 kl. 19.30-20.99

**Den 16 maj klockan 8.15-8.45
**Join Zoom Meeting
[lnkd.in/d5_92jzc](lnkd.in/d5_92jzc)

Meeting ID: 885 8460 5931
Passcode: 271704

**Den 16 maj klockan 19.30-20.00
**Join Zoom Meeting
[lnkd.in/d65vdZ3G](lnkd.in/d65vdZ3G)

Meeting ID: 818 8107 6206
Passcode: 922086
... Se merSe mindre

Microföreläsning Stärk din hälsa i naturen på måndag!
 Nyfiken på hur du kan stärka din hälsa bara genom att ta dig ut i naturen? Vad händer rent fysiologiskt men också mentalt och emotionellt? Välkommen på en kostnadsfri microföreläsning över zoom där du får lära dig mer om naturens fantastiska läkande kraft! Jag berättar också kort om mig och MINDA Utveckling.
 Välkommen att ansluta :-) [#naturhälsa](https://www.linkedin.com/feed/hashtag/?keywords=naturh%C3%A4lsa&highlightedUpdateUrns=urn%3Ali%3Aactivity%3A6931379016830443520) [#naturen](https://www.linkedin.com/feed/hashtag/?keywords=naturen&highlightedUpdateUrns=urn%3Ali%3Aactivity%3A6931379016830443520) [#hälsa](https://www.linkedin.com/feed/hashtag/?keywords=h%C3%A4lsa&highlightedUpdateUrns=urn%3Ali%3Aactivity%3A6931379016830443520) [#microföreläsning](https://www.linkedin.com/feed/hashtag/?keywords=microf%C3%B6rel%C3%A4sning&highlightedUpdateUrns=urn%3Ali%3Aactivity%3A6931379016830443520)
 
 Du kan välja mellan två tillfällen på måndag den 16 maj.
 Tillfälle 1 kl. 8.15-8.45
 Tillfälle 2 kl. 19.30-20.99
 
 **Den 16 maj klockan 8.15-8.45
 **Join Zoom Meeting
 [https://lnkd.in/d5_92jzc](https://lnkd.in/d5_92jzc)
 
 Meeting ID: 885 8460 5931
 Passcode: 271704
 
 **Den 16 maj klockan 19.30-20.00
 **Join Zoom Meeting
 [https://lnkd.in/d65vdZ3G](https://lnkd.in/d65vdZ3G)
 
 Meeting ID: 818 8107 6206
 Passcode: 922086

Kommentarer på Facebook

Ohå, inteesant!

2 weeks ago

Hej vänner.
Sprang det roliga (men betydligt tuffare än trodde) Norden Ark Trail 30km förra helgen.
Såg minst en med gopro, då jag själv glömde ta bilder (hade def. tiden att göra det) söker jag bilder/film.

Så efterlyser bilder eller film om någon har det.

För er andra kan jag rekommendera loppet nästa år. Kul men tuff
... Se merSe mindre

Kommentarer på Facebook

Tog bara selfies annars😂

Fantastiskt lopp 🤩 jag tog tyvärr inte så många bilder men här kommer ett par stycken 😃

Filmade och la upp på min sida... tyvärr så var jag så långsam så de va inte många andra löpare med i filmerna 😝 mest undertecknadesc"stånkande" 😉 m.facebook.com/story.php?story_fbid=10228535901047070&id=1369566766&sfnsn=mo

Vilka vyer! Noterat till nästa år🙂

View more comments

Hämta fler

Poddar

Här samlar vi alla för Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden. Trevlig lyssning!

 

Nyhetsbrev

Prenumerera på våra nyhetsbrev och få tillgång till specialerbjudanden.

 

Meny

X
X