Löpning handlar om glädje –en racerapport från Kullamannen 100 miles

Starten går vid Norrvikens trädgårdar i Båstad och vi tar sikte på Mölle. Ett långt äventyr väntar. Även om det inte slutade som jag hade hoppats är jag otroligt nöjd med loppet.

Kullamannen är över för den här gången och var på många sätt lika fantastiskt som vanligt. Stämningen, omgivningarna och alla fantastiska medlöpare gör att All helgons helg spenderas bäst i Mölle.

Tyvärr gick det ju inte riktigt som jag hade hoppats i år. Efter att ha fullföljt tre ultror (57km och 66km) tidigare i Kullamannens regi så var målet i år att besegra Kullamannen 100 miles, men kroppen ville nåt annat. Fast egentligen var jag pigg i både ben och huvud när jag bröt men en liten höftböjarmuskel valde att ge upp, så jag kunde knappt lyfta benet. Jag valde därför att kliva av efter drygt 100 km och fick följa resten av skådespelet från tältet i Mölle. Där peppade och pushade jag min bror (som klev av efter 140km) och alla andra som var inne för varvning.

Det var lerigt. Det var blött. Det var faktiskt ganska härligt…

Fötter mår inte jättebra av att vara blöta i 14 timmar.

Det är lätt att tror att jag nu är väldigt besviken. Kullamannen var årets stora mål och visst känns det lite tråkigt att inte få ta sig i mål. Men jag är långt ifrån besviken. Tvärtom, jag har lärt mig massor under mina 14 timmar till fots utmed Skånes västkust.

Det är svårt att sammanfatta alla tankar i en löpande text så jag har strukturerat dem i punktform under rubrikerna Åsikter, Insikter och Avsikter.

Åsikter

  • För att vara en trailultra så anser jag att allt för stora delar av banan gick på asfalt och grus eller annat väldigt platt underlag. Från starten i Norrvikens trädgård så var första 80km mer eller mindre en ren transportsträcka (med några fina undantag).
  • Stundtals var banan för dåligt snitslad eller på annat sätt för svårt att hitta.
  • Stämningen bland löparna var otroligt härlig. Man hjälper och pushar varandra.
  • Löpningen på Kullaberg är något av det häftigaste man kan springa i Sverige.

Det är mäktigt att springa trail på Kullaberg och jag kommer garanterat att göra det igen.

Insikter

  • Under Kullamannen 100 miles så blev jag ganska klar över varför jag springer och vad jag vill ha ut av lopp och min löpning i stort. Jag springer för att uppleva, njuta och ha roligt. Jag springer inte för att till varje pris halta fram och kriga mig runt en specifik bana. Det är inte målet som är målet utan resan dit.
  • Jag älskar att springa ultralopp! Mycket tack vare alla andra löpare man möter och stämningen som är mellan ultralöpare, men också tack vare känslan av att vara på väg någonstans. Jag älskar också härlig traillöpning på slingrande kuperade stigar med sten och rötter. Jag älskar också tuffa backar där jag måste gå och långa, snabba och tekniska utförslöpor. Det ska jag springa oftare!
  • Jag tycker inte om platt löpning (oavsett underlag). Det är tråkigt och oinspirerande. Det ska jag springa mindre av!
  • Det finns många fantastiska löpare som är otroligt starka och snabba. Respekt till er!
  • Det finns många mindre duktiga löpare som med en enorm beslutsamhet och ett otroligt tjockt pannben genomför det de har föresatt sig att göra. Respekt till er!
  • Jag är för dålig på att ta hand om mina fötter under långa lopp.
  • Jag har tränat helt rätt och var väldigt stark i kroppen.
  • Jag har fått ordning på mitt energiintag. Hade bara en kortare dipp med magont.
  • Jag har någon form av obalans/svaghet i kroppen som skapar problem.
  • Jag har förmågan att hålla mig positiv även när det är tufft.

Så här ser stranden ut på natten…

…så här ser stranden ut på dagen.

Avsikter

  • Under 2018 ska jag springa för att det är roligt och jag ska njuta av varje steg.
  • Under 2018 ska jag springa fler ultralopp och jag kommer välja sådana lopp som ger mig en större upplevelse än tillfredsställelsen av att korsa mållinjen.
  • Under 2018 ska jag fortsätta träna som jag har gjort de senaste månaderna. 6-10h timmar med fokus på kuperad mängdträning och backträning.
  • Under vintern så ska jag se till att undersöka vad som orsaker mina problem och jag ska träna upp mig för att bli starkare.
  • Under 2018 ska jag dessutom arrangera egna lopp, för det är lika inspirerande att få andra att upptäcka hur underbart det är med traillopp.

Flera av bilderna är lånade från Kullamannen.

I tältet vid varvningen kunde man följa alla ultralöpare ute på berget. Det gjorde jag hela natten efter att jag hade klivit av.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upplevelselöpare som snöat in på ultratrail. Springer lika mycket för att uppleva som för att prestera och springer därför gärna i svenska fjäll och Alperna. Min blogg handlar om allt detta samt annat relaterat till min träning.

Född: 1976

Kontakt: [email protected]

Mål: Att genom löpning uppleva nya platser i Sverige och världen, och samtidigt utmana mig själv.

Motto: Ett liv i rörelse.

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

lör24augalldayalldayFeatured2XU Idre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 kmRegion:DalarnaAnmälanDeltagare

lör24aug10:0016:00FeaturedStockholm Trail5 km, 10 km, 21 kmRegion:Stockholm

30aug(aug 30)09:0001sep(sep 1)15:00FeaturedIcebug Xperience West Coast Trail72 kmRegion:Bohuslän

lör14sepalldayalldayFeaturedÄngsö Trail Run6 km, 12 km, 25 km, 50 kmRegion:Västmanland

lör21sep11:00FeaturedVästgötaloppet trail7,5 km, 11 km, 17 km, 27 kmRegion:VästergötlandAnmälanDeltagare

27sepallday29alldayFeaturedSWEARE ÅRE TRAIL TOUR7 km, 14 km, 24 km, sprintRegion:JämtlandAnmälanDeltagare

lör28sep11:0016:00FeaturedÖved Trail5 km, 10 kmRegion:Skåne

lör05okt11:00FeaturedHärnö Trail9 km, 21 kmRegion:Ångermanland

lör12okt12:3015:00FeaturedRya Åsar Trail Run11,6 kmRegion:VästergötlandAnmälanDeltagare

lör26okt18:0020:00FeaturedNight Trail Run5 km, 10 km, 30 kmRegion:Stockholm

Senaste blogginläggen

  • Egentligen persade jag på halvmaraton i våras... Andreas Lundblad
    Läs mer
  • Vlog V33 - Spränger milvallen på loppet 6 Sjöar Tony Hoffstrom
    Läs mer
  • -Hur kan du springa utan klocka? Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Racerapport: Stranda Fjord Trail Race Peter Lindquist
    Läs mer
  • Vertical K Bo Johansson
    Läs mer
  • Swimrun på hemmaplan Linda Doktar
    Läs mer
  • Inför Idre Fjällmara Mikael Antonsson
    Läs mer
  • Pryltest - Coros Apex Niclas Bergqvist
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Löparresor med Trailrunning Sweden

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.Våra löparresor passar traillöpare på olika nivåer. Genom att erbjuda olika längder och hastigheter på löppassen, får både elitmotionären och den som mixar jogg med promenad sitt lystmäte. Alla får träning! För att få ut det bästa av resan är det dock bra om du orkar jogga ca 10 km.

uswe sandstone camp

previous arrow
next arrow
Slider

Trailrunning Sweden Store

Trailrunning Sweden Store är webbutiken som är helt specialiserad på en enda målgrupp - människor som älskar löpning i skog och berg. I Trailrunning Sweden Store har vi grejerna som höjer din traillöpning till nya sköna nivåer. Här hittar du bara det som gäller trailrunning. Vi har sållat bort allt annat. Här kan du känna dig trygg med att du får hjälp och råd från personer som verkligen kan traillöpning.

Specialist

trailskor

Löparkläder

kittad för äventyr

Ryggsäckar

Utmana mörkret

Pannlampor

Traillöparens alla

tillbehör

previous arrow
next arrow
Slider
X
X