Bättre löpare med yoga?

Är yoga ett bra komplement i träningen för traillöpare? Vilka fördelar och eventuella nackdelar finns? Vi hängde med yogainstruktören Miranda Ericsson på passet ”Yoga for Athletes” på Holiday Club i Åre.

Under vintern testar vi olika alternativa träningsformer som kan utgöra ett bra komplement i din träning. ”Yoga for Athletes” är ett specialutformat yogapass, anpassat för idrottare och inte minst löpare. Miranda Ericsson, som leder passet, är själv löpare och springer gärna i terrängen.

Varför skall vi traillöpare träna yoga?
– En anledning är förstås att förbättra rörligheten. För löpare är det framförallt rörlighet i höfterna som kan göra skillnad för prestationen genom ett bättre driv i löpsteget. Bättre rörlighet kan i sin tur vara skadeförebyggande. Jag hade själv problem med höfterna för några år sedan, men regelbunden yoga har hjälpt mig mycket, säger Miranda.

Och hur ofta ska man yoga för att få effekt?
– Som med all träning gäller att den träning som blir av är bra träning, och det är självklart bättre med lite än ingenting alls. För att få utveckling över tid krävs regelbundenhet. Kan man köra två yogapass per vecka är det väldigt bra och efter ett tag kommer du då att undvika träningsvärk efter passen.

Det finns flera olika typer av yoga med olika namn. Vilken typ skulle du rekommendera för nybörjare i yoga eller för den som vill ha ett bra komplement till löpträningen?
– Yin-yoga är ett utmärkt pass för löpare. Den är fokuserad på stretching och enkla rörelser som du jobbar med under en längre tid. Ashtanga yoga är en fysisk yogaform som passar den som vill ta i mer och även få med bra styrketräning i passet. Båda dessa former kan jag rekommendera och de går att variera mellan, utifrån hur kroppen känns och hur den övriga träningen ser ut.

Rörlighet för höftböjarmuskeln. En bra övning för löpare som lätt blir stela i höftböjaren.

Miranda berättar att yogan även kan ha en positiv mental effekt som ökar ditt välbefinnande och stärker självkänslan.
– Många människor är målinriktade och har höga prestationskrav i så väl träning och jobb som övrig vardag. För dem kan yogan vara ett tillfälle till motvikt mot övriga tiden på dygnet. Yoga handlar mycket om att vara i nuet, släppa greppet om prestationskraven och lyssna in kroppens signaler.

En reflektion är att allt fler av de bästa svenska traillöparna betonar vikten av yoga i sin regelbundna träning. VM-klare Johan Lantz berättade i vår intervju för ett tag sedan, att han har som mål att yoga minst 10 minuter per dag under hela 2018. Även Emelie Forsberg har yoga som ett regelbundet inslag i sin träning.

Fotograf: Johan Söderlund

Miranda Ericson leder passet Yoga for Athletes på SATS, Holiday Club i Åre. Ett specialutformat pass för bland annat löpare.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Spännande lopp

sön20oktalldayalldayFeaturedIcebug Backyard Trail0,4 km, 3 km, 8 km, 16 kmLandskap:GöteborgAnmälan

lör26okt18:0020:00FeaturedNight Trail Run5 km, 10 km, 30 kmLandskap:Stockholm

lör02novalldayalldayFeaturedKullamannen Trail12 km, 22 km, 44 kmLandskap:Skåne

sön15maralldayFeaturedÅhus TrailRun5 km, 10 km, 21 kmLandskap:Skåne

sön15mar07:0015:00FeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

lör27junalldayalldayFeaturedBocksten TrailRun5 km, 12 km, 23 km, 46 kmLandskap:Halland

lör22aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:DalarnaAnmälanDeltagare

Nyhetsbrev

Inspiratörer

  • Träningsparadiset Lost Villa Fanny Ahlfors
    Läs mer
  • Löpargrupper i Göteborg del 3 - Forest Femmes Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Drygt 2 veckor efter op. Fysparet
    Läs mer
  • Broken. Madelene Jansson
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Löparresor med Trailrunning Sweden

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.Våra löparresor passar traillöpare på olika nivåer. Genom att erbjuda olika längder och hastigheter på löppassen, får både elitmotionären och den som mixar jogg med promenad sitt lystmäte. Alla får träning! För att få ut det bästa av resan är det dock bra om du orkar jogga ca 10 km.

uswe sandstone camp

Idre Fjällmaraton
buss & boende

previous arrow
next arrow
Slider

Trailrunning Sweden Store

Trailrunning Sweden Store är webbutiken som är helt specialiserad på en enda målgrupp - människor som älskar löpning i skog och berg. I Trailrunning Sweden Store har vi grejerna som höjer din traillöpning till nya sköna nivåer. Här hittar du bara det som gäller trailrunning. Vi har sållat bort allt annat. Här kan du känna dig trygg med att du får hjälp och råd från personer som verkligen kan traillöpning.

Specialist

trailskor

Löparkläder

kittad för äventyr

Ryggsäckar

Utmana mörkret

Pannlampor

Traillöparens alla

tillbehör

previous arrow
next arrow
Slider
X
X