Om att våga lite på kroppen och tankar om att ladda om

För ett par veckor sedan hände det! Jag vågade ställa mig på startlinjen. Innan dess var mer än ett år sedan jag nålade fast en nummerlapp på magen. Förra sommaren hade jag löpförbud och tragglade rehabövningar i ett dammigt gym (och på alla andra ställen jag kom åt att träna på). Sedan dess har jag tålmodigt byggt på löppassen, jag har varken sprungit snabbt eller speciellt långt, men jag har sprungit ofta. Det känns ok i kroppen. Visst kan det ömma lite i kring mina problemområden, men jag har inte haft någon smärta som jag bedömt som ”farligt”. Och nu var det äntligen dags att springa Soteleden Terrängmarathon – ett av mina favoritlopp! Jag har tidigare sprungit den kortare distansen 21 km, men nu skulle jag äntligen få se banans alla 44 km. Jag var såklart nervös hur hälen skulle reagera på det. Men går det på träning borde det ju hålla på lopp också, eftersom min intensitet inte går upp nämnvärt under lopp jämfört med träning. Fokus genomförande är ju 2018 års ledord för mig. Men ändå. Lite oro och nervositet fanns där.

Men om jag ska vara ärlig så kretsade tankarna om helgen inte så mycket kring löpningen, utan mer om glädjen att vi lyckats samla ihop ett helt gäng Bergslöpare och andra löpare till detta loppet. Vi bor tillsammans på Ramsvik camping, och jag såg så fram emot att hänga tillsammans, surra, äta god mat, bada bastu, kanske ta ett premiärdopp i havet – det var vad som upptog mina tankar. Och så skulle vi visst springa lite också.

Här bodde vi – hur mysigt?

 

Våren är en lurig tid. Mycket sjukdomar och pollen och annat som tyvärr gjort att vi haft ett par avhopp senaste veckorna. Men vi har lyckats få in nya löpare på nästan alla platser. Jag ÄLSKAR att jag har vänner som jag kan höra av mig till en vecka innan lopp ”hej – vi har en vakans på en terrängmara i Bohuslän nästa helg, det är ett jättevackert lopp, vi kommer ha ett skönt häng på campingen – kom med, det kommer bli grymt!” och nästa dag få ett sms ”nu är namnbytet klart – jag kommer”. Får här passa på att skicka en kram till Lindas man som roddade familjen medan vi fick låna Linda för en löparhelg inklusive allt.

När vi åkt bil i förtioelva timmar (bilåkning är inte min främsta gren) och närmar oss Ramsvik kommer ett SMS från tävlingsledningen – en markägare har opponerat sig, den långa banan blir istället två varv på den korta banan. Va? Nej! Jag skulle ju äntligen få se hela banan. Korta är fantastisk, men att springa den två varv känns inte lika roligt. Vi är fyra i bilen. Man kan se en liten gnista släckas i allas våra ögon. Vi stannar. Käkar middag. Laddar om. För min del hittar jag motivationen i att jag behöver träningen, tiden på fötter, behöver ett utmanande långpass för sommarens kommande äventyr. Jag känner också väldigt för arrangörerna. Vi, som också arrangerar lopp, vet hur mycket som ska klaffa, hur en liten sak kan ge stor påverkan. Jag bestämmer mig också därför att jag ska hålla modet uppe. Arrangörerna har helt säkert gjort allt i sin makt för att lösa frågan på bästa möjliga sätt. Jag ska göra mitt bästa för att peppa dem och andra löpare när vi går ut på andra varvet. Man rår inte över allt. Så är det ju bara.

Vi är sista framme i vårt gäng, och vi hinner hänga lite, samtala och skratta tillsammans innan vi försvinner till våra respektive pyttestugor för att pyssla med packning och annat till morgondagen. Jag sover gott.

Lördag 5/5

Raceday. Frukost. Man kan ta på stämningen. Älsk-hatar den där pirriga stämningen i sådana här sammanhang. Jag känner mig oväntat onervös. Bara sugen på att springa. På frukostbuffén finns ingen gröt, vilket skapade en viss panik i sällskapet, men jag tuggade i mig frukosten med ett lugn och med blicken fäst på den fantastiska utsikten över havet.

Frukostvy

Åker till Bovallstrand, stöter på bekanta från olika löpsammanhang och gör oss redo för start. Så är vi igång. Jag tar det superlugnt, helt i mitt tempo, kanske till och med lite mer långsamt än plan, men jag är så fokuserad på att ej låta mig dras med i början, att jag medvetet låter det gå sakta. Väl i skogen kommer löparglädjen på riktigt, och jag tassar glatt fram längs stigarna.

Älskar naturen!

Energi

Jag har alltid varit superdålig på att äta och dricka under rörelse. Idag springer jag för första gången med sportdryck. Jag blev nyfiken på Maurten efter att ha lyssnat på Pace on Earths podavsnitt, och har sprungit ett par långpass med drycken och det har gått jättebra. Dessutom har jag med mig Clif blocks, den enda energi jag lyckas äta och må bra av. Så har det i alla fall varit tidigare. Idag gick det inte alls. Efter 15 km fick jag ont i magen, och jag slutade både äta och dricka. Efter ytterligare ett par km inser jag att det är rent korkat att inte fylla på med energi, att jag kommer vägga totalt om jag inte gör det. Det är dessutom ganska varmt. Jag börjar sippa på sportdrycken igen. I stationerna dricker jag vatten och äter banan.

Hitta rätt

När första varvet nästan är slut blir det lite svårt att hitta. Det kommer löpare från alla håll i skogen. Några tappar modet och funderar på att bryta och inte gå ut på andra varvet. Jag känner att jag är på vippen att suga i mig av den dåliga energi som finns bland vissa löpare omkring mig. Min sambo, som helt plötsligt springer vid mig sida efter en extrasväng i skogen hänger med huvudet och pratar om att bryta. Jag bestämmer mig för att vända hans, och kanske om jag har lite tur, någon annans energi. Och med lite pepp, och en gnutta list, får jag med mig honom på varv två. Vi springer tillsammans hela varvet och det fungerar oväntat bra mentalt att ”göra om” varvet. I bilen skämtade vi om att vi första varvet skulle placera ut pepp till oss själva, och hämta in den varv två. Och utan att jag tänkte att jag aktivt gjorde det var det många ställen på banan som jag reflekterade över hur det kändes nu jämfört med varv ett. Jag plockade upp tankar som jag haft första varvet, och hade faktiskt inte någon riktig mental svacka under loppet. Kroppen höll hela vägen in i mål. Humöret likaså.

Bastu och dopp i havet

Alla i vårt gäng kom i mål. Så roligt det är att få dela upplevelsen! Och trots att jag är en riktig badkruka blev det premiärdopp i havet. Jag tror att den målbilden var starkare än att faktiskt gå i mål för mig. Jag tycker att det är skönt att jag kan ha en så avslappnad inställning. Upplevelsen i fokus. Min sambo brukar säga ”träna för att orka – gör något kul med orken”. Och med det rundar jag av detta på tok för långa blogginlägg.

Grymt gäng – längtar redan till nästa gång!

Sköt om er i sommarvärmen och spring med ett leende!

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

#trailrunningsweden

Share the passion of trail

Trailkalendern
Trailkalendern
trail
kalendern
Podcast
Podcast
Podcast
Utrustning
UTRUSTNING
Utrustning
LÖPARRESOR
löparresor
STORE
löpargrupper
löpargrupper
Trailtour
TRAILTOUR
Utrustning
trails
TRAILS
TRAILS
kollektion
Kollektion
Trailkalendern

Hitta alla Sveriges traillopp på ett och samma ställe. Trailkartan ger en geografisk överblick över loppen som också delas in i kategorierna fjällopp, backyard ultra, 100-miles, nighttrail, skimo och fell race. Här hittar du garanterat din nästa utmaning!

Trailrunningpodden
Trailrunning
podden

Springa i skogen? Varför då? Elisabeth Hansson på Trailrunning Sweden tar reda på det. I möten med löpare, fantaster och arrangörer får vi insikter och utsikter i traillöpningens magi.

Utrustning för traillöpare

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar. Våra utrustningsguider finns inte för att tala om vilket varumärke eller modell som är bäst eller sämst. Däremot vill vi lyfta fram produkternas egenskaper för att den ska matcha de krav och önskemål du har som traillöpare och konsument. Vi har alla olika träningsbakgrund, ambitionsnivå och önskemål med vår traillöpning. Därför ska även vår utrustning se olika ut.

Löparresor
Löparresor

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

Löpargrupper
Löpargrupper

Vi på Trailrunning Sweden tycker att det är fantastiskt att upptäcka nya stigar och löprundor i vår egen närmiljö. Det är ju en sådan kick att hitta en mysig stig som man inte visste fanns! Vill du upptäcka de här stigarna, bli inspirerad samt få sällskap ut på nya ställen? Då ska du från och med hösten 2020 börja träna med oss på din hemort. Fokus är äventyrslöpning där vi upplever naturen och spännande löpning. Ett pass i veckan under höst- och vårtermin, varje pass pågår i cirka en timme.

Trailtouren
Trailtour

Trailrunning Sweden Store TRAILTOUR finns för att stärka utvecklingen av svensk traillöpning och lyfta fram de talangfulla och konditionsstarka atleter som satsar seriöst på sporten. Touren sträcker sig från juni till oktober 2020, täcker distanser från 11 till 45 kilometer och utspelade sig på allt från fjälltoppar till sandstränder. 2020 års nyhet blir en avslutande jaktstart i samband med finalen på Icebug Backyard Trail. Din startposition lägger du grund för under året. Ta med dina 4 bästa poäng och gör om dem till sekunder. Först i mål vinner...!

TRS Trails
TRS Trails

Här hittar du vackra trailrundor från olika delar av landet. Vi samlar stigar och leder som har det där lilla extra och som bara måste upplevas. Längden på löprundorna varierar och anges under respektive runda. Du kan själv vara med och bidra med din favoritrunda. Klicka på knappen och fyll i formuläret.

Kollektion
Kollektion

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

Är du en stolt svensk traillöpare? Visa det genom att springa i Trailrunning Swedens specialdesignade kläder! Ska du springa ett lopp utomlands är det kul att visa varifrån du kommer. Och även om du håller dig hemmavid, så höjer ju snygga träningskläder både humör och löpsteg.

Kollektion
Trailkalendern
Shadow
Slider

Äventyrare och lopparrangör som älskar naturupplevelser i kombination med löpning samt att coacha och inspirera. Skriver om prioriteringar, äventyr samt den gemenskap och glädje löpningen ger.

Född: 1979

Kontakt: [email protected]

Mål: Att inspirera till att välja en aktiv livsstil och att öka antalet tältnätter och bestigna toppar per år.

Motto: Det är träningen som blir av som är den bästa!

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

lör06jun10:00FeaturedTeam Trail 30 kmLandskap:Ångermanland,Blekinge,Bohuslän,Dalarna,Dalsland,Gästrikland,Göteborg,Gotland,Halland,Hälsingland,Härjedalen,Jämtland,Lappland,Medelpad,Närke,Norrbotten,Öland,Östergötland,Skåne,Småland,Södermanland,Stockholm,Uppland,Värmland,Västerbotten,Västergötland,VästmanlandAnmälanDeltagare

lör13junalldayFeaturedSweden Runners Backyard Ultra6,7 kmLandskap:Ångermanland,Blekinge,Bohuslän,Dalarna,Dalsland,Gästrikland,Göteborg,Gotland,Halland,Hälsingland,Härjedalen,Jämtland,Lappland,Medelpad,Närke,Norrbotten,Öland,Östergötland,Skåne,Småland,Södermanland,Stockholm,Uppland,Värmland,Västerbotten,Västergötland,VästmanlandAnmälanDeltagare

fre19jun10:00FeaturedStädjan 11311131 hmLandskap:Ångermanland,Blekinge,Bohuslän,Dalarna,Dalsland,Gästrikland,Göteborg,Gotland,Halland,Hälsingland,Härjedalen,Jämtland,Lappland,Medelpad,Närke,Norrbotten,Öland,Östergötland,Skåne,Småland,Södermanland,Stockholm,Uppland,Värmland,Västerbotten,Västergötland,VästmanlandAnmälanDeltagare

lör27jun10:00FeaturedTecnica Team Trail 50 km1131 hmLandskap:Ångermanland,Blekinge,Bohuslän,Dalarna,Dalsland,Gästrikland,Göteborg,Gotland,Halland,Hälsingland,Härjedalen,Jämtland,Lappland,Medelpad,Närke,Norrbotten,Öland,Östergötland,Skåne,Småland,Södermanland,Stockholm,Uppland,Värmland,Västerbotten,Västergötland,VästmanlandAnmälanDeltagare

lör22augalldayFeaturedStockholm Trail5 km, 10 km, 21 kmLandskap:Stockholm

lör22aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:DalarnaAnmälanDeltagare

04sepallday06alldayFeaturedIcebug Xperience West Coast Trail74 km (23 km + 29 km +22 km)Landskap:Bohuslän

lör19sepalldayalldayFeaturedBillingen X-Trail Challenge5 km, 12 kmLandskap:Västergötland

sön20sepalldayalldayFeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

sön18oktalldayalldayFeaturedIcebug Backyard Trail Fall Edition8 km, 16 kmLandskap:Göteborg

Senaste blogginläggen

  • My Icebug Backyard Trail - Yxsjön i Mölnlycke Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Projekt Hallandsleden Mikael Antonsson
    Läs mer
  • Jagar backrekord på Stava Fanny Ahlfors
    Läs mer
  • Löparterminologi? Fysparet
    Läs mer
  • Löptekniksträning Cecilia Jagestedt
    Läs mer
  • 24-timmars och skrivkramp Anna Carlsson
    Läs mer
  • Gravidlycka, eller rättare sagt snart dags! Bröderna Backa
    Läs mer
  • Swimrunpremiär Linda Doktar
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer
TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR
TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

public
LÖPARWEEKEND SÄLEN
25-28 JUNI 2020
public
IDRE FJÄLLMARATON
BUSS & BOENDE
21-23 AUGUSTI 2020
public
TRAILRESA TJECKIEN
12-16 MAJ 2021
PlayPause
Slider
GUIDER
UTRUSTNING
GUIDER
UTRUSTNING

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

TRAILSKOR
TRAILSKOR

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

LÖPARRYGGSÄCK
LÖPARRYGGSÄCK

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

PANNLAMPOR
PANNLAMPOR

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

PlayPause
Slider
Trailrunning Sweden
podcasts

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Trailrunning
podden
Trailrunning podden

med Elisabeth Hansson

Idre fjällmarton
podden
Idre fjällmaraton podden

med Per Forsberg

PlayPause
Slider
X
X