Härlig traillöpning i Helsingör - Wienerbrödsloppet

Äntligen fick Trailrunning Sweden-linnet springa utomlands. I Danmark! I söndags sprang jag ett väldigt fint och roligt lopp, Wienerbrödsloppet, i Helsingör. Det är precis som namnet avslöjar ett lopp där...

7 augusti, 2018 |
Målgång!

Äntligen fick Trailrunning Sweden-linnet springa utomlands. I Danmark!

I söndags sprang jag ett väldigt fint och roligt lopp, Wienerbrödsloppet, i Helsingör. Det är precis som namnet avslöjar ett lopp där det bjuds på goda små wienerbröd vid varje vätskestation, och däremellan en mycket omväxlande och delvis riktigt tuff bana.

Vi avslutade semestern med familjen i Åhus, bad och lek i det ovanligt varma havet och några springturer längs stranden, bland annat vid stranden och tallskogen i Yngsjö där jag sprang Åhus Trail i vintras. Lika vackert nu med de böljande sanddynerna och långa, vita stränder. Väl värt ett trailbesök om du är i närheten!

Tidigt på söndagsmorgonen åkte vi mot Helsingör och kom fram i lagom tid för att hämta nummerlapparna, min man skulle tillsammans med ett par vänner springa 11 km, jag valde 22 km för att få ett lite längre distanspass nu tre veckor innan 2XU Idre Fjällmaraton. Bra parkeringsmöjligheter precis vid start/målområdet och med några minuter till start träffade jag på glada instagram-vänner som också skulle springa. Väldigt roligt att ses i verkligheten!

Redan efter 4 km låg första vätskestationen med vatten och wienerbröd med choklad, åh så gott! Jag tog med mig en som jag mumsade i farten, men det gillade inte magen riktigt. När den lugnat sig efter några kilometer tänkte jag hålla mig till vattnet vid nästa station.

Första vätskestationen vid en vacker kvarn.

11 km och 22 km följdes åt till en början, men när 11 km böjde av ner mot havet sprang vi vidare runt kohagar och genom bokskogar. Förbi små söta näckrossjöar, över välvda träbroar och på slingrande granrotsstigar. Lite grusvägar emellanåt men en mycket fin blandning av kuperad trail och enklare underlag. Vid 13 km började sandlöpningen, först mjuk, vit, torr sand som var svår att springa i, men sen kom vi längre ner på stranden och kunde springa alldeles i vattenbrynet på den våta sanden. Hopp och skutt när vågorna kom extra högt upp men det var bara roligt att bli lite blöt. Vätskestation, dvs mer wienerbröd och vatten, en kort asfaltsträcka och sedan ner på stranden igen. Över stora stenblock och längs smala betongmurar som skyddade de fina strandvillorna innanför från vågor. Fram till hamnen och den fjärde vätskestationen, här bjöds vi på en typ av arraksboll som smakade lite för starkt för mig men härligt att få dricka vatten. Det var ju egentligen alldeles lagom varmt, ca 22 grader och med en kraftig medvind längs hela strandlöpningen, ändå svettades jag massor och behövde dricka vid varje station. En Umara-gel hade jag stoppat med mig och här tog jag den för lite extra kraft den sista delen.

Wienerbröd med vaniljkräm.

Längs hela strandlöpningen hade vi sett det mäktiga medeltida slottet långt, långt där framme. Sakta hade vi närmat oss det. Kronborgs slott, det som Shakespeare skriver om i Hamlet, sprang vi runt uppe på den yttersta fästningsvallen. Här rev blåsten hårt i nummerlappen och när slottet rundades byttes den härliga medvinden till en tryckande motvind. Plötsligt blev jag riktigt trött, jag gillade att springa på sanden och att klättra på stenblocken, det är varierande löpning som jag tycker är spännande. Men nu väntade de sista fyra kilometrarna genom staden på asfalt, och benen blev med ens väldigt tunga.

Äntligen framme vid Kronborgs slott!

Vid varje vägkorsning stod det glada funktionärer och vinkade med flaggor och visade vägen, de hejade på oss på danska, såklart, och jag förstod tyvärr ingenting. Men när de såg mitt löparlinne från Trailrunning Sweden med svenska flaggan på ropade de på svenska så att även jag förstod, det betyder så mycket att få den där extra energin i slutet av loppet! Kringelikrokar i en park och sedan ner, ner till målrakan och målgång, såå härligt! Medaljen var en specialtillverkad numrerad wienerbrödsliknande keramikmedalj, helt unik och passade verkligen till detta unika lopp.

Glada löpare efter målgång!

I målområdet fanns det ytterligare wienerbröd, öl, vatten och äpplen. Och trevliga medlöpare!

Ja Wienerbrödsloppet i Helsingör tycker jag att du ska prova, inte bara för de goda wienerbröden utan för den fina och omväxlande banan. Springer du lugnare hinner du se och uppleva de vackra omgivningarna, vill du springa fort kan du göra den hur jobbig som helst!

Bara tre veckor kvar till 2XU Idre Fjällmaraton! Det ser jag verkligen fram emot. Mitt första lopp i fjällen!

Senaste blogginläggen

• Pryltest - Craft Nordlite Ultra / Pure Trail Niclas Bergqvist
  • Men. Du är väl aldrig sjuk? Andreas Lundblad
  • Att komma dit man är Malin Tidqvist
  • 10 månader mot 10 mil - my experience Sara Costa
Se alla våra Inspiratörer

Löpargrupper

För dig som vill upptäcka nya stigar på hemmaplan - ihop med andra.

Outnorth Trailtour

Vilka är landets bästa traillöpare över säsongen 2024? Vilket är det starkaste teamet? Från stränder, via klippor och fjäll till djupa skogar.

Trails of SWE c/o Dacia

Trails of SWE c/o Dacia är 4 lopp, 4 naturtyper, 4 sätt att uppleva vårt fantastiska land. Och 4 sätt att få använda hela din kapacitet, att våga vara grym.

Guider utrustning

Få hjälp inför ditt köp av skor, pannlampor eller löparryggsäck. I samarbete med Outnorth.

Trailkalendern

På fjället, längs havet, i skogen. Här hittar du alla svenska traillopp i en kalender.