Ultra Interval Challenge

Variera underlag och omgivning under intervallerna.

Har du sprungit ultraintervaller? Hur gick det? 

Jag har aldrig provat men är riktigt sugen på att testa den 17 november när Pace on Earth arrangerar Ultra Interval Challenge för alla intresserade runt om i världen. Med start vid midnatt springer vi eller på annat sätt aktiverar oss var tredje timme under ett dygn.

Det handlar om uthållighet. Att fullfölja det man själv föresatt sig. Det är ingen tävling, mer än mot dig själv. Det är ett sätt att simulera tröttheten och svårigheter som uppstår under ett ultralopp men på ett skonsammare och enklare sätt, i din hemmiljö där du kan vara väl förberedd och kanske få support från familj och vänner. Det kommer att behövas!

Så här fungerar det:

Var tredje timme under ett dygn springer du 10 km. Alla startar varje intervall samtidigt runt om i världen, så när vi springer på morgonen här i Sverige springer någon annan mitt i natten, det är lite av själva gemenskapstanken att du vet att många andra gör samma sak samtidigt fast du kanske springer alldeles ensam.

Originalversionen med 10 km per intervall kan modifieras för att passa dig i din verklighet. Du behöver inte springa en mil varje intervall, istället bestämmer du att du t ex springer i en timme. Eller tränar något annat under en timme, varvar löpning, simning, cykling, yoga, rullskidor, meditation, det som passar dig. Så många intervaller som är en utmaning för dig i ditt liv.

Du kan göra det till en social aktivitet inte bara genom att följa löpares inlägg på sociala medier utan även i verkligheten, samla ett gäng vänner och planera och utför intervallerna tillsammans. Men det kräver lite förberedelser.

Mat och dryck. Vi behöver fylla på med energi mellan varje intervall. Vi kommer att bli allt tröttare så mat måste planeras och vara lättillgänglig. Det är ett utmärkt tillfälle för att testa vad magen och kroppen gillar när tröttheten ökar.

Vila. För varje intervall kommer vilan och den lilla sovstunden innan nästa intervall bli allt viktigare. Vi får känna på något av den sömnbrist som uppstår under dygnslånga ultralopp.

Kläder. Förberedda små högar av nya torra kläder att ta på sig så att vi slipper ödsla kraft på att leta i garderoben när det är dags att ge sig ut igen. Kanske kan något nytt plagg vara roligt att ta på sig när vi ger oss ut i natten? Ställ fram några olika skor som du kan byta med, reflexer, ladda pannlampan och klockan.

Sociala åtaganden. Detta är en lördag så de flesta som deltar är säkert lediga från arbetet, men lördag betyder istället skjutsningar av barn, handla, städa och annat som ska hinnas med under helgen. Hur löser man det med den lilla tid som finns över mellan intervallerna? Kan man avsäga sig alla sociala förväntningar under ett dygn, och lite på söndagen då vi sover ikapp?

Planera löpningarna. Vill du springa 8 likadana rundor eller behöver du variation? Vill du ha sällskap, bestäm med olika vänner vid olika intervaller. Ta med ett barn som sällskap på cykel, spring runt fotbollsplanen när barnen spelar. Passa på att ta bilen till fina löpställen längre bort på dagen, ta de som ligger nära hemma när du är som tröttast.

Ladda pannlampan

Vad kan bli svårt? När jag springer långa lopp går jag in i en bubbla. Jag lägger den vanliga världen åt sidan och får helt egoistiskt bara bry mig om mig själv, mina tankar och min kropp så länge loppet pågår. I ultraintervallerna kommer jag att gå in och ur den bubblan och jag ser det som en utmaning att orka ladda om till varje intervall. Att springa 8 h i sträck är lättare för mig än att springa dessa uppdelade intervaller, men det är så klart just den mentala delen jag ska träna.

Att gå upp flera gånger under natten för att springa medan resten av familjen sover, lite spännande första gången men hur känns det vid den andra och tredje? När jag kommer hem efter den fjärde intervallen på lördag förmiddag har mina tonåringar knappt vaknat…

Raceplan. Jag behöver ett tydligt schema som inför ett långt lopp. Energiintag, dryck, kläder och vila. Skriva ner varför jag vill genomföra intervallerna och vad jag hoppas på att lära mig. Vad har jag för nytta av detta i kommande utmaningar? Och vilka omständigheter ger mig tillåtelse att avbryta intervallerna, inte bara att jag tröttnar och vill sova för de tankarna vet jag kommer, utan om jag blir skadad eller får ont på ett dåligt sätt.

Framförallt, hur ska jag utforma mina intervaller? Jag kommer inte att kunna springa 10 km på en timme mer än två, tre intervaller. Därför kommer jag att ha som mål att vara i rörelse under en timme vid varje intervall. De flesta ska vara löpning, men kanske lägger jag in en cykelintervall för att få variation.

Vad säger du? Blir du sugen på att prova? Lycka till!

En vacker morgonintervall.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

#trailrunningsweden

Share the passion of trail

Trailkalendern
Trailkalendern
trail
kalendern
Podcast
Podcast
Podcast
Utrustning
UTRUSTNING
Utrustning
LÖPARRESOR
löparresor
STORE
löpargrupper
löpargrupper
Trailtour
TRAILTOUR
Utrustning
trails
TRAILS
TRAILS
kollektion
Kollektion
Trailkalendern

Hitta alla Sveriges traillopp på ett och samma ställe. Trailkartan ger en geografisk överblick över loppen som också delas in i kategorierna fjällopp, backyard ultra, 100-miles, nighttrail, skimo och fell race. Här hittar du garanterat din nästa utmaning!

Trailrunningpodden
Trailrunning
podden

Springa i skogen? Varför då? Elisabeth Hansson på Trailrunning Sweden tar reda på det. I möten med löpare, fantaster och arrangörer får vi insikter och utsikter i traillöpningens magi.

Utrustning för traillöpare

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar. Våra utrustningsguider finns inte för att tala om vilket varumärke eller modell som är bäst eller sämst. Däremot vill vi lyfta fram produkternas egenskaper för att den ska matcha de krav och önskemål du har som traillöpare och konsument. Vi har alla olika träningsbakgrund, ambitionsnivå och önskemål med vår traillöpning. Därför ska även vår utrustning se olika ut.

Löparresor
Löparresor

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

Löpargrupper
Löpargrupper

Vi på Trailrunning Sweden tycker att det är fantastiskt att upptäcka nya stigar och löprundor i vår egen närmiljö. Det är ju en sådan kick att hitta en mysig stig som man inte visste fanns! Vill du upptäcka de här stigarna, bli inspirerad samt få sällskap ut på nya ställen? Då ska du från och med hösten 2020 börja träna med oss på din hemort. Fokus är äventyrslöpning där vi upplever naturen och spännande löpning. Ett pass i veckan under höst- och vårtermin, varje pass pågår i cirka en timme.

Trailtouren
Trailtour

Trailrunning Sweden Store TRAILTOUR finns för att stärka utvecklingen av svensk traillöpning och lyfta fram de talangfulla och konditionsstarka atleter som satsar seriöst på sporten. Touren sträcker sig från juni till oktober 2020, täcker distanser från 11 till 45 kilometer och utspelade sig på allt från fjälltoppar till sandstränder. 2020 års nyhet blir en avslutande jaktstart i samband med finalen på Icebug Backyard Trail. Din startposition lägger du grund för under året. Ta med dina 4 bästa poäng och gör om dem till sekunder. Först i mål vinner...!

TRS Trails
TRS Trails

Här hittar du vackra trailrundor från olika delar av landet. Vi samlar stigar och leder som har det där lilla extra och som bara måste upplevas. Längden på löprundorna varierar och anges under respektive runda. Du kan själv vara med och bidra med din favoritrunda. Klicka på knappen och fyll i formuläret.

Kollektion
Kollektion

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

Är du en stolt svensk traillöpare? Visa det genom att springa i Trailrunning Swedens specialdesignade kläder! Ska du springa ett lopp utomlands är det kul att visa varifrån du kommer. Och även om du håller dig hemmavid, så höjer ju snygga träningskläder både humör och löpsteg.

Shadow
Slider

Trail- och ultralöpare som njuter med alla sinnen under alla årstider. Kryddar löpningen med spännande ultrautmaningar där upplevelsen är i fokus

Född: 1971

Kontakt: [email protected]

Mål: Jag vill inspirera alla människor till att uppleva det unika med traillöpning, att de ska få njuta och glädjas över löpningen utan krav på distans eller fart.

Motto: Löpning är glädje!

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

04sepallday06alldayFeaturedIcebug Xperience West Coast Trail74 km (23 km + 29 km +22 km)Landskap:Bohuslän

lör19sepalldayalldayFeaturedBillingen X-Trail Challenge5 km, 12 kmLandskap:Västergötland

sön20sepalldayalldayFeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

sön18oktalldayalldayFeaturedIcebug Backyard Trail Fall Edition8 km, 16 kmLandskap:Göteborg

lör28aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:Dalarna

Senaste blogginläggen

  • Löptest på Aktivitus Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • 10 månader mot 10 mil Fysparet
    Läs mer
  • The Hill marathons 100 miles Anna Carlsson
    Läs mer
  • Åh, en ny löpargrupp vad skoj! Fast jag törs inte, har så dålig kondis! Peter Lindquist
    Läs mer
  • Midsommarträning Linda Doktar
    Läs mer
  • En löpar POC Tony Hoffstrom
    Läs mer
  • Tävlingspremiär! Madelene Jansson
    Läs mer
  • Jönköping swimrun 2020 - Virtuellt lopp! Fanny Ahlfors
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer
TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR
TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

public
LÖPARWEEKEND SÄLEN
25-28 JUNI 2020
public
IDRE FJÄLLMARATON
BUSS & BOENDE
21-23 AUGUSTI 2020
public
TRAILRESA TJECKIEN
12-16 MAJ 2021
Slider
GUIDER
UTRUSTNING
GUIDER
UTRUSTNING

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

TRAILSKOR
TRAILSKOR

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

LÖPARRYGGSÄCK
LÖPARRYGGSÄCK

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

PANNLAMPOR
PANNLAMPOR

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

Slider
Trailrunning Sweden
podcasts

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Trailrunning
podden
Trailrunning podden

med Elisabeth Hansson

Idre fjällmarton
podden
Idre fjällmaraton podden

med Per Forsberg

PlayPause
Slider
X
X