Havstrailen - barmarkspremiären i Norrland

Havstrailen, loppet som kallar sig Norrlands barmarkspremiär i trailsammanhang, gick av stapeln för andra året den första maj. Omkring hundra löpare kom till start på den tekniska 8 km slingan på Essvikshalvön utanför Sundsvall. Segrare i damklassen blev Johanna Bygdell, som egentligen skulle varit på träningsläger i Portugal inför trail-vm, men pilotstrejken ledde till att ...

Havstrailen, loppet som kallar sig Norrlands barmarkspremiär i trailsammanhang, gick av stapeln för andra året den första maj. Omkring hundra löpare kom till start på den tekniska 8 km slingan på Essvikshalvön utanför Sundsvall.

Segrare i damklassen blev Johanna Bygdell, som egentligen skulle varit på träningsläger i Portugal inför trail-vm, men pilotstrejken ledde till att hon fick snöra på trailskorna i Sundsvall istället. Johanna klockades in på tiden 45.21, hela 6.02 före tvåan Annika Andersson som i sin tur var 40 sekunder före trean Lovisa Ottosson.

I herrklassen bildades snabbt en tremannagrupp som i slutändan skulle göra upp om pallplatserna. Jonas Olevik från arrangörsklubben Sundsvalls OK fick släppa under ett snabblöpt parti efter ungefär 2 km, och ytterligare någon kilometer senare lyckades dagens segrare David Holmberg få en lucka på tvåan Magnus Jensen. Segermarginalen blev till slut 1.38 och vinnartiden 40.22.

I totalsammandraget i den lokala Trailserien drygade David Holmberg ut sin ledning i herrklassen, medan blott 15-åriga Ylva Sandström tog sig upp till totalledning efter en 6:e plats på Havstrailen (David och Ylva på bilden ovan).

Utvalda nyheter

Utvalda traillopp

Trailrunning Swedens lopp

Löparresor

Vi är sociala

Följ våra kanaler

#trailrunningsweden

Share the passion of trail

I should have been back in Japan at this exact moment. I miss racing for gold and I miss all of your cheering.

But plans changed! I’ve got one more year to prepare, and you’ve got one more year to get ready and chase gold too!

Check the link in my bio to find out how runnersworldnl, menshealthnl, womenshealthnl and bicyclingnl can help you get in golden shape 🥇
Follow me :➡ running_hunroes For More 😉

Visit our shop to buy 🔝 Running 👕 T-SHIRTS Hoodies Legging Mugs Updating
➡ Click the link in my bio ( running_hunroes )

🏪 Printed in the USA

🌎 Shipping worldwide

😉 Tag & Share with your Friends⤵

: lisannedewitte

Follow us for more running_hunroes

#nikerunningclub #runningwoman #runningmakesmehappy #runninglife #trailrunning #asicsrunning #kalenjirunning #runningforweightloss #runningirls #runningadventures #runningchallenge #alwaysrunning #runningfrance #runningtechnique #runningroom #addictedtorunning #trailrunningsweden #runningaround #nightrunning #running_is_mylife #outdoorrunning #runninglifestyle #runningselfie #runningforacause #runningbare #nbrunning #runningproblems #crosscountryrunning #fortheloveofrunning #runningonthebeach
...

Beautiful girl 🏃‍♀️

📷 Credit: daraban99

Follow me: ➡ runningmetag For More 😉 . . . .

👉 Follow runningmetag

#runningmama #runninggoals #runningterritory #runninglove #trailrunning #runningmum #runningfast #runningfitness #runningismypassion #runningisfun #barefootrunning #trailrunningchile #runningdepartment #runningformylife #runninglifestyle #runningwiththecoolkids #salmingrunning #runningdad #runningformentalhealth #treadmillrunning #runningmumsaustralia #runningbare #crosscountryrunning #longdistancerunning #perunning #trailrunningsweden #newbalancerunning #runningfervor #freerunninglife #hogwartsrunningclub
...

The training for my 4h runstreak starts in a few weeks, perhaps I’m maybe ready already in March 2023, i gave it all for 666, but not this time either, thanks to all my running mates, see you Another day and i will keep following you!! #darktrailrunners #runstreaksverige #hittaut #mjölbyok #trailrunningsweden #forzajompa #runstreak ...

Did a nice 10k segmented running session with my coach on bike. It's not an easy task to listen a 12yrs old! 😁🤙😘

Thanks for this my dear daughter! Love you! We should do this more often! 😘❤

P. S. You still need to try that fancy red running vest! Don't forget that one! 😂😜🤙

This was fun. Mixing easy running with harder segments was nice. However it's time now to relax a bit before the upcoming race this Saturday! Can't wait! 🤩

#trailrunningsweden #trailrunning #runtoinspire #ultralopning #wildandhappy #wildandfree #runforlife #positivity #feelgood #goodvibes #runner #trailrunner #loverunning #trailexploring #nevergiveup #neverstopexploring #runfree #loverunning  #timetoplay #flatisboring #changeyourattitude #runningtoinspire #ultragbg #bunketorpbackyardultratrail
...

Since my knee was a bit crumpy on the trail run I decided to test hilly intervals that were not tiring for the knee and also avoid dirt road and asphalt til later this week.

So biked to St Hans Hills after work

Good choice to change from t-shirt to linnen and bring water.

Did 6x2 min hilly intervals + 4x30s flat intervals.

Had to be on my watch because a lot of freesbee golfers were there too, could have gotten one freesbee on my head but got on the side of me instead :-)

Walked on warm up and cool down to rest my knee a bit.

Nice with hilly intervals again even if I took it slowly today. Speed was not important.

Distance: 4.05K, pace: 9’42 /km, time: 39’20.6 min

#happyrunner #runpainfree #overstrainedmeniscus #altratorin #hillyintervals #flatintervals #kullamannen #sibirienultra50k #sibirienultra50kpreparation #torekovswimrun #torekovswimrunpreparation #trailrunningsweden #runmorewalkless
...

Grapes contain anthocyanins, which reduce inflammation.

In addition, they may decrease the risk of several diseases, including heart disease, diabetes, obesity, Alzheimer’s, and eye disorders.

Grapes are also one of the best sources of resveratrol, another antioxidant compound that has many health benefits.

Studies show that resveratrol can protect the heart against inflammation.

In one study including 60 people with heart failure, those who consumed two 50-mg capsules of resveratrol daily for 3 months experienced a decrease in inflammatory gene markers, including interleukin 6 (IL-6).

An older study from 2012 found that adults who ate grape extract daily experienced increased levels of adiponectin. Low levels of this hormone are associated with weight gain and an increased risk of cancer.

Do you eat grapes 🍇? Comment below 👇

🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️
#trailrunner #trailrun #trailrunninglife #trailrunningviews #trailrunningchile #trailrunningsweden #trailrunningespaña #trailrunnergirl #trailrunnersofinstagram #trailrunninguk #marathon #marathonnutrition #marathonprep #marathontraining #halfmarathon #halfmarathontraining #halfmarathoner #triathlon #triathlete #triathlontraining #triathlon_in_the_world #triathlon_world #triathlonlife #runhappy #triathlonlifestyle #ultrarunning #ultrarunner #runningmotivation #running
...

☀️🫐En kort tur för att känna på kroppen - och den svarar att allt är toppen!😁💜

5 mil i förrgår och benen kändes pigga och lätta idag. Tacksam.😍 Några dagar nu med lugn löpning men sedan lite backe, crossfit och ett långpass innan vi åker upp till nästa äventyr idrefjallmara 20/8!
🤩Vem ska dit?
...

Trailsnack

Vårt diskussionsforum på Facebook

 

Facebook Posts

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
18 hours ago

Vill bara tipsa om en bar. Jag tycker många smakar lite artificiellt och oskönt men Monvalley’s är riktigt goda. Jag har hittat dem hos Apotea men de ska tydligen finnas hos Coop med. ... Se merSe mindre

Vill bara tipsa om en bar. Jag tycker många smakar lite artificiellt och oskönt men Monvalley’s är riktigt goda. Jag har hittat dem hos Apotea men de ska tydligen finnas hos Coop med.

Kommentarer på Facebook

Tack för tipset!

Håller med!

7 hours ago

Hej, admin får ta bort om detta inte är ok. Säljer dessa knappt använda trailskor från On Cloudventure i storlek 38. 500 kr inklusive spårbar frakt med Postnord eller 450 kr vid upphämtning i Torslanda (Göteborg) eller Stockholm efter 23 augusti. Den som först betalar får köpa 🌳

Länk till modellen på On Cloudventures hemsida: www.on-running.com/en-se/products/cloudventure-classic-2019/womens/white-moss
... Se merSe mindre

18 hours ago

Nybliven traillöpare, letar fina slingor gärna nära Malmö
Just nu springernjag i Fulltofta eller Runt Skäralid.
Lite långt att ta sig. Upplever att andra ställen har för mycket grusväg, vill helst bara ha skogsstigar. Någon som ha något bra förslag? Bana runt milen, kortare funkar. Går att dubbla ☺️
... Se merSe mindre

Nybliven traillöpare, letar fina slingor gärna nära Malmö
Just nu springernjag i Fulltofta eller Runt Skäralid.
Lite långt att ta sig. Upplever att andra ställen har för mycket grusväg, vill helst bara ha skogsstigar. Någon som ha något bra förslag? Bana runt milen, kortare funkar. Går att dubbla ☺️

Kommentarer på Facebook

Kolla in stigarna kring Genarp. Där finns många fina mountainbike slingor som även passar finnemang för löpning.

Genarp är bäst! Från Ekevallen p-plats eller p-plats vid Häckeberga slottet.

Skåneleden runt Skrylle 😁👌

Skåneleden är det inte mycket grusväg? Blandar kanske ihopa med Häckeberga 🤔

Genarp, Trollskogen, Bokskogen Malmö ej märkta stigar. Bökeberg, Eksholm. Risen. Stävie tävlingsbana Trail.

MTB spåret i Skrylle är fint. 2 korta transporter på asfalt, i övrigt fin single-track

Titta på Genarp IFs traillopp, www.genarpsif.se/sida/?ID=143553 eller Trail genom Skåne (TGS) bansträckning 2021.

View more comments

2 weeks ago

Hej löparvänner!
Efter nästan 1 1/2 års uppehåll och i princip ingen träning alls, småbarn, jobb plus 10 andra ursäkter och +10kg.... så börjar jag se ljuset i tunneln igen och vill ut i skog o mark. Era bästa tips på att få igång rutinen igen och även hur man undviker skador då det brukar komma som ett brev på posten när man gör " comeback". Tacksam för bra tips!
... Se merSe mindre

Kommentarer på Facebook

Spring med en kompis! Om någon står och väntar på mig så brukar samvetet trumfa över ursäkterna 😁 Och såklart, börja lugnt. PB på första passet? Glöm det. Skit i tider. Öka mängden riktigt långsamt

Jag är snart 44 år. Jag försöker köra 50% löpning, 10% spinning och 40% styrka (ungefär). Styrkan är hemma och kan väl liknas med cross fit, hockeyfys eller cirkelträning. Typ kettlebell, trx-band, och skivstång. Pulsen blir hög ibland och det ger väl löpningen en del också. Löper jag för mycket så börjar det kännas.

Långsam ökning är väl det viktigaste. Och variera underlaget och tempot. Styrka behövs också. För att det ska bli av om du inte har en kompis, boka in med dig själv och gör ditt framtida jag stolt.

1min gå 1min jogga till totalt 30min 2-3ggr/vecka helst 3. V2 2min jogg 1min gå. V3 4min, V5 9min, v6 15min och v7 30min. Kombinera detta med styrka för hela kroppen och en del extra fokus på ben, vrister och bål. Efter dessa 7v öka minuter 10% per vecka så 33min x3 sen 36min x3. Har du gymkort är det bra annars går det hemma också med gummiband runt dörrar och bord. Lång resa men det är värt det i början.

Jag lägger till de specifika löparövningarna för coremusklerna.

Jag skulle tipsa om en runstreak, där du verkligen håller dig till kortaste sträcka de första tre veckorna. Sen kan du välja om du vill öka distans inom din runstreak eller nöja dig med att kroppen är igång och börja springa lite längre typ 3 ggr i veckan 😁 men höj inte mer än 10% i veckan

Jag skulle säga att skit i tider och fart och fokusera på pulsen. Om du har en puls på exempelvis 150 vid träning så är det bra träning. Oavsett om du går i en uppförsbacke eller löper fort. Det finns annars en risk att man kommer ihåg sina gamla tider och hur man brukade träna och springer då för fort i relation till där man är just nu och det blir skit av allt. Men försök hitta ditt pulsintervall som passar dig. Fart och sånt kommer med tiden. 🤷‍♂️😀

Barnen håller mig skadefri! En förkylning varannan, var tredje månad så hinner jag inte överanstränga mig.

Sakta,sakta,sakta! Fyra månader bara gå. Första månaden utan belastning. Nästa med ett halvkilos ankelvikter runt fötterna. Nästa ett kilo runt fötterna och liten rygga med ett par kilo i och ista månaden ett och ett halvt kilo nere och fyra fem i ryggan. Stärk leder och senor först, sen börja springa. Det tar tid men det funkar. Två vändor har jag gjort så och gått från noll till ultra utan skador eller sjukdom.

För rutinen så är streak verkligen bra! Och som många sagt - öka långsamt! Det kan kännas löjligt lite med typ 1,5 km, men då blir det heller ingen hög tröskel att ta sig över och det är lättare att få det gjort. När du sen väl fått in rutinen tycker inte jag att man slaviskt behöver köra varje dag, så länge man inte börjar hitta ursäkter för att "slippa". Om du känner för någon längre runda i början, innan kroppen vant sig, så förläng med promenad 🙂

Jag började med lite för långa pass som resulterade i för långa pauser. Klippt ner tiden och då lyckats få till fler pass 🥳

View more comments

3 days ago

Hej! Någon som har tips om en löpcoach (gärna online) för att få lite råd och ett träningsprogram? Inga stora ambitioner här men jag skulle gärna testa och se om jag kan utveckla. Tack! ... Se merSe mindre

Kommentarer på Facebook

Kolla VarjeSteg. Fokus på hållbarhet och skonsam löpning vilket gör att du bl a får kontinuitet = utveckling.

Runacademy har online training

Kolla med Stellan Pihlblad! Han är även ledare för en TRS-grupp så det du får är anpassat för trail.

Rico Bocci har du kollat med Joel Språng han är grym 👊🏼

Kolla in Lisa Ring som finns i appen WAI som finns där appar finns

View more comments

Hämta fler

Poddar

Här samlar vi alla för Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden. Trevlig lyssning!

 

Nyhetsbrev

Prenumerera på våra nyhetsbrev och få tillgång till specialerbjudanden.

 

Meny

X
X