Fem ovanligt viktiga träningstips; #1

Att få till träningen i vardagen är inte alltid helt lätt. Vi har alla olika livssituationer och förutsättningar som styr våra möjligheter till att var aktiv. Oavsett om man lever ett familjeliv, samboliv eller singelliv och är anställd, egen företagare eller student så är tidsbrist ett av de vanligaste skälen för utebliven träning. Andra gånger kan det vara annat, eller kanske andra, som ställer till det och på ett eller annat sätt påverkar träningsplanerna. Men det är också det där andra, eller de andra, som kan hjälpa istället för att stjälpa, och ge dig motivation när du inte har det. I vår lilla miniserie berättar vi om fem träningstips runt just detta som kommer att hjälpa dig med din träning i vardagen!

  1. Involvera din omgivning

Vi vågar påstå att det här är det första viktiga steget att ta för alla som tränar, oavsett om det gäller din familj eller vän. Har du en nyvunnen lust till att springa hela tiden, tränar du målmedvetet inför en tävling eller är det helt enkelt bara viktigt att du får röra på dig varje dag? Ta inte för givet att alla förstår det, utan involvera de personer som finns nära dig i dina behov, planer och mål! Någon gång varje vecka stöter de flesta på tillfällen då det inte alltid är läge att träna av olika anledningar, och ibland måste man därför kompromissa. Det gäller såklart åt båda håll! Även fast löpning är en individuell träningsform så är vi inte ensamma i vår träning, eftersom alla i vår närmsta omgivning påverkas av den träningstid vi lägger ned. Om din omgivning är en del av din träningsplaneringen minskar risken för missförstånd eller onödig irritation från båda håll, samtidigt som det går att anpassa träningspassen så att det funkar för alla.

 

 

 

 

 

 

 

Det är förmodligen inte heller bara du som har behov, så att anpassa träningen till din omgivning är otroligt viktigt för att alla ska må bra! Om du har en omgivning som inte är särskilt aktiv på sin fritid, är det tid att få dem motiverade till motion. Det är din omgivning som ska få dig att lyfta och som kan motivera dig när du har en tung period, och du bör göra detsamma för dem. Tillsammans kommer ni kunna övervinna de flesta hinder som kommer i vägen! Det är dessutom mycker roligare att ha din familj eller vänner involverade, så att ni kan peppa varandra, speciellt de gånger det känns lite tyngre.

Vi har själva en otrolig stöttning från vår familj, och tvärtom har de det från oss, för att vi alla måste få träna och röra på oss för att må bra. Vi behöver tiden till att sortera tankar eller springa av oss överskottsenergi/frustrationer, och det gynnar livet hemma.

Ofta pratar vi om att vi måste ut och träna, men glömmer bort att förklara varför det är så viktigt. Värt att tänka på!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tvillingbröder som helst springer tillsammans och tränar för att prestera genom att uppleva. Vill inspirera fler till att våga utmana sig själva och ha löpningen som en naturlig del i vardagen.

Född: 1990

Kontakt: [email protected]

Mål: Anta större utmaningar och utvecklas varje år med en aktiv livsstil

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

sön20oktalldayalldayFeaturedIcebug Backyard Trail0,4 km, 3 km, 8 km, 16 kmLandskap:GöteborgAnmälan

lör26okt18:0020:00FeaturedNight Trail Run5 km, 10 km, 30 kmLandskap:Stockholm

lör02novalldayalldayFeaturedKullamannen Trail12 km, 22 km, 44 kmLandskap:Skåne

sön15maralldayFeaturedÅhus TrailRun5 km, 10 km, 21 kmLandskap:Skåne

sön15mar07:0015:00FeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

lör27junalldayalldayFeaturedBocksten TrailRun5 km, 12 km, 23 km, 46 kmLandskap:Halland

lör22aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:DalarnaAnmälanDeltagare

Senaste blogginläggen

  • Löpargrupper i Göteborg del 3 - Forest Femmes Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Drygt 2 veckor efter op. Fysparet
    Läs mer
  • Broken. Madelene Jansson
    Läs mer
  • Vardag Anna Carlsson
    Läs mer
  • En fullträff i Åre Bröderna Backa
    Läs mer
  • Marviksdrömmen Niclas Bergqvist
    Läs mer
  • Marviksdrömmen Bo Johansson
    Läs mer
  • Höstlöpning utan hosta Linda Doktar
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Löparresor med Trailrunning Sweden

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.Våra löparresor passar traillöpare på olika nivåer. Genom att erbjuda olika längder och hastigheter på löppassen, får både elitmotionären och den som mixar jogg med promenad sitt lystmäte. Alla får träning! För att få ut det bästa av resan är det dock bra om du orkar jogga ca 10 km.

uswe sandstone camp

Idre Fjällmaraton
buss & boende

previous arrow
next arrow
Slider

Trailrunning Sweden Store

Trailrunning Sweden Store är webbutiken som är helt specialiserad på en enda målgrupp - människor som älskar löpning i skog och berg. I Trailrunning Sweden Store har vi grejerna som höjer din traillöpning till nya sköna nivåer. Här hittar du bara det som gäller trailrunning. Vi har sållat bort allt annat. Här kan du känna dig trygg med att du får hjälp och råd från personer som verkligen kan traillöpning.

Specialist

trailskor

Löparkläder

kittad för äventyr

Ryggsäckar

Utmana mörkret

Pannlampor

Traillöparens alla

tillbehör

previous arrow
next arrow
Slider
X
X