Vecka 29 – Myrintervaller 4 x 4 minuter

Långa intervaller i mjukt underlag, nämligen i en mosse/myr. Upplägget är – 4 x 4 minuter med 2 minuters vila.

Det tunga underlaget gör att tempot och farten inte är i fokus. Dock är det enkelt att trycka upp pulsen trots att tempot inte är så högt. Hur tungt det blir i myren beror såklart hur blöt den är. Är mossen jätteblöt blir det tyngre och är den torr går det lättare. Fördelen med moss/myrintervaller är att underlaget är ojämnt och du får jobba med hela kroppen för att parera upp för dessa ojämnheter. Du måste ha ett högt steg/knälyft för att klara av att springa i det mjuka underlaget. Lyfter du inte benen och ett högt knälyft kommer du märka att du mer snubblar fram. Du märker snabbt om du är svag i stabiliseringsmuskler kring olika leder (fot, knä eller höftleder). Ett tips är att våga lyfta blicken och fästa den på en punkt som ligger ca 10-20 meter längre fram för att kunna planera din väg i mossen och undvika eventuella hål, som annars kan vara lätt att fastna i. Blicken framåt, istället för rakt ner i marken gör också att du lättare håller en stabil kroppsposition.

Som vanligt ska du undvika att gå på för hårt på de första intervallerna, så att du inte drar på dig för mycket mjölksyra tidigt och tvingas avbryta passet i förtid. Börja första intervallen kontrollerat och känn efter hur kroppen mår idag. Målet bör vara att andra delen av passet bör gå minst lika fort som första delen eller lite snabbare. Försök också röra dig lite grann under vilan så att du inte står helt still. Att röra på de använda musklerna påskyndar återhämtningen.

Syftet med passet är att träna upp din kondition, syreupptagning, låta hjärtat jobba hårt samt att stärka upp benmuskulaturen som får jobba extra hårt i det mjuka underlaget.

Börja passet med 15 minuter lugn jogg och avsluta passet med minst 10 minuter lugn löpning(så påskyndar du återhämtningen och ”joggar bort” lite mjölksyra).

Kör hårt i mossen – och kom ihåg – snubblar du så landar du i princip alltid mjukt och då är det bara att resa sig och fortsätta!

Lycka till! Lena

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Spännande lopp

sön20oktalldayalldayFeaturedIcebug Backyard Trail0,4 km, 3 km, 8 km, 16 kmLandskap:GöteborgAnmälan

lör26okt18:0020:00FeaturedNight Trail Run5 km, 10 km, 30 kmLandskap:Stockholm

lör02novalldayalldayFeaturedKullamannen Trail12 km, 22 km, 44 kmLandskap:Skåne

sön15maralldayFeaturedÅhus TrailRun5 km, 10 km, 21 kmLandskap:Skåne

sön15mar07:0015:00FeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

lör27junalldayalldayFeaturedBocksten TrailRun5 km, 12 km, 23 km, 46 kmLandskap:Halland

lör22aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:DalarnaAnmälanDeltagare

Nyhetsbrev

Inspiratörer

  • Löpargrupper i Göteborg del 3 - Forest Femmes Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Drygt 2 veckor efter op. Fysparet
    Läs mer
  • Broken. Madelene Jansson
    Läs mer
  • Vardag Anna Carlsson
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Löparresor med Trailrunning Sweden

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.Våra löparresor passar traillöpare på olika nivåer. Genom att erbjuda olika längder och hastigheter på löppassen, får både elitmotionären och den som mixar jogg med promenad sitt lystmäte. Alla får träning! För att få ut det bästa av resan är det dock bra om du orkar jogga ca 10 km.

uswe sandstone camp

Idre Fjällmaraton
buss & boende

previous arrow
next arrow
Slider

Trailrunning Sweden Store

Trailrunning Sweden Store är webbutiken som är helt specialiserad på en enda målgrupp - människor som älskar löpning i skog och berg. I Trailrunning Sweden Store har vi grejerna som höjer din traillöpning till nya sköna nivåer. Här hittar du bara det som gäller trailrunning. Vi har sållat bort allt annat. Här kan du känna dig trygg med att du får hjälp och råd från personer som verkligen kan traillöpning.

Specialist

trailskor

Löparkläder

kittad för äventyr

Ryggsäckar

Utmana mörkret

Pannlampor

Traillöparens alla

tillbehör

previous arrow
next arrow
Slider
X
X